کاخ هشت‌بهشت اصفهان
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

کاخ هشت‌بهشت اصفهان

عکس از: داریوش فردی‌پور

کاخ هشت‌بهشت یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که در دوران صفویه و به‌طور دقیق در سال ۱۰۸۰ هجری قمری ساخته شد. این کاخ در دو طبقه و در میان باغی بزرگ که به "باغ بلبل" معروف بوده، قرار دارد. سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است و به‌عنوان یکی از نمونه‌های درخشان معماری دوره صفوی شناخته می‌شود.

پیشینه

کاخ هشت‌بهشت در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شد و یکی از زیباترین کاخ‌های جهان در آن زمان محسوب می‌شد. این کاخ در باغ بلبل واقع شده بود و گفته می‌شود محل اقامت هشت نفر از سوگلی‌های شاه بود. باغ بلبل بخشی از باغ بزرگ نقش جهان بود که در زمان شاه اسماعیل اول احداث شد و در دوران جانشینان او به‌ویژه شاه عباس اول توسعه یافت.

معماری

کاخ هشت‌بهشت دارای بخش مرکزی است که به شکل چهار صفه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. سقف این بنا با مقرنس‌های گچی زیبا تزئین شده و در طبقات مختلف بنا اتاق‌هایی با تزئینات گچ‌بری و نقاشی‌های زیبا قرار دارند. این کاخ در دوران صفویه با تزئینات باشکوهی ساخته شد و بعدها نیز به‌طور گسترده مورد تقلید معماران قرار گرفت.

تزئینات

تزئینات کاخ هشت‌بهشت در دوران صفویه بسیار باشکوه و هنرمندانه بوده است. متأسفانه در دوران قاجار و به‌ویژه در اواخر آن، تغییرات زیادی در بنا ایجاد شد و بسیاری از تزئینات گرانبها و نفیس آن از بین رفتند. با این وجود، کاخ هنوز هم بخش‌هایی از زیبایی دوران صفویه خود را حفظ کرده است.

در نظر سیاحان

بسیاری از سیاحان و جهانگردان که از اصفهان بازدید کرده و به کاخ هشت‌بهشت وارد شده‌اند، آن را یکی از بهترین بناهای دنیا توصیف کرده‌اند. برخی از آن‌ها حتی کاخ را فرح‌انگیزتر از مجلل‌ترین کاخ‌های اروپایی نامیده‌اند.

نظر شما