قلعه باستانی قیز قلعه سی قم؛ گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

قلعه باستانی قیز قلعه سی قم؛ گنجینه‌ای از تاریخ و طبیعت

قلعه باستانی قیز قلعه سی واقع در جمکران، از یادگارهای دوره پیش از اسلام و ساسانیان است و به عنوان یکی از آثار باستانی ارزشمند استان قم شناخته می‌شود. با وجود حملات مکرر توسط افراد سودجو در طی سالیان، هنوز آثار جالبی از برج و باروهای نگهبانی، شبستان‌ها، سیلوها و چاه‌های عمیق ذخیره غلات و آب در این قلعه به چشم می‌خورد. بنایی زیبا نیز در این مکان دیده می‌شود که برخی منابع از آن به عنوان آتشکده یا آسیاب یاد می‌کنند.

این مکان نه تنها از لحاظ تاریخی بلکه به لحاظ طبیعی نیز جلوه خاصی دارد. صخره‌های عجیب و زیبا و پوشش گیاهی و جانوری متنوع، در کنار نزدیکی آن به مرکز شهر، از ویژگی‌های منحصربفرد آن است. بازدیدکنندگان در این قلعه با پدیده‌های ژئومرفولوژی بی‌نظیر که بر روی سازند قم قرار گرفته و زمانی زیر دریای تتیس بوده است، آشنا می‌شوند. این منطقه شامل پدیده‌هایی همچون گسل، چین‌خوردگی، طاقدیس، ناودیس و آثار ماکرو فسیلی متنوع می‌باشد و مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است.

در این منطقه گونه‌های جانوری متنوعی همچون آگامای پولک درشت صخره‌ای، گکوی عنکبوتی، لاسرتای چشم ماری و انواع حشرات و پرندگانی مانند غراب، کمرکولی، چکچک پشت سفید و چکاوک کاکلی ثبت شده‌اند. از گیاهان این منطقه نیز می‌توان به گز و تاغ اشاره کرد.

قلعه قیز قلعه سی، با دارا بودن جلوه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد، مقصدی مناسب برای علاقمندان به تاریخ و طبیعت است.

نظر شما