شناسایی گروه خونی جدید پس از ۵۰ سال تحقیق
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

شناسایی گروه خونی جدید پس از ۵۰ سال تحقیق

دانشمندان بریتانیایی و اسرائیلی پس از پنج دهه تلاش موفق به شناسایی یک گروه خونی جدید شدند که به طور مرموزی در نمونه خونی یک زن باردار در سال ۱۹۷۲ کشف شده بود. لوئیز تیلی، هماتولوژیست بریتانیایی که نزدیک به ۲۰ سال روی این موضوع تحقیق کرده، اعلام کرد که این کشف بزرگ، راه را برای مراقبت‌های بهتر از بیمارانی که این گروه خونی نادر را دارند، هموار می‌کند.

اغلب مردم با سیستم‌های گروه خونی ABO و فاکتور رزوس آشنا هستند، اما بدن انسان دارای سیستم‌های مختلف دیگری نیز هست که بر اساس تنوع پروتئین‌ها و قندهای سطح سلولی طبقه‌بندی می‌شوند. وجود این مولکول‌های آنتی‌ژن روی سلول‌ها، علاوه بر وظایف دیگر، به بدن کمک می‌کند تا بین "خود" و "غیر خود" تمایز قائل شود.

در سال ۱۹۷۲، یک زن باردار فاقد آنتی‌ژن AnWj بود که در بیش از ۹۹.۹ درصد افراد وجود دارد. این آنتی‌ژن روی پروتئین‌های میلین و لنفوسیت قرار دارد. تحقیقات جدید نشان داد که جهش در ژن MAL، عامل این ناهنجاری است و گروه خونی جدید به همین دلیل MAL نامیده شد.

تیلی و تیمش همچنین سه بیمار دیگر با گروه خونی نادر AnWj منفی را شناسایی کردند. آن‌ها دریافتند که در برخی موارد، اختلالات خونی می‌توانند باعث سرکوب آنتی‌ژن AnWj شوند. این پژوهشگران پس از سال‌ها تحقیق، موفق شدند ژن MAL سالم را به سلول‌های خونی بیماران منتقل کنند که باعث ظاهر شدن آنتی‌ژن AnWj در آن‌ها شد.

این تحقیق که در مجله Blood منتشر شده است، نشان می‌دهد که شناخت ناهنجاری‌های نادر خونی می‌تواند به نجات جان‌های بیشتر و بهبود مراقبت‌های پزشکی کمک کند.