شناسایی صدها ژن جدید عامل سرطان
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

شناسایی صدها ژن جدید عامل سرطان

دانشمندان اخیراً صدها ژن را شناسایی کرده‌اند که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. این تحقیق جدید نشان می‌دهد که علاوه بر بیش از 600 ژن شناخته شده که با جهش در توالی‌شان مستعد ایجاد تومورها می‌شوند، تعداد زیادی ژن جدید نیز وجود دارند که نقش بالقوه‌ای در سرطان دارند.

جزئیات تحقیق:
محققان مؤسسه علم و فناوری بارسلون (BIST) در اسپانیا با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته توانستند 813 ژن جدید را شناسایی کنند که در صورت اتصال، ممکن است باعث بروز سرطان شوند. این تحقیقات بر روی ناهنجاری‌هایی متمرکز بود که هنگام انتقال دستورالعمل‌های دی‌ان‌ای به بقیه بدن رخ می‌دهند و نه فقط بر روی تغییرات در خود دی‌ان‌ای.

روش تحقیق:
این پژوهشگران از الگوریتمی به نام اسپاتر (Spotter) استفاده کردند که قادر است حجم عظیمی از داده‌های ژنتیکی را کاوش کرده و رویدادهای پیوندی که ممکن است شانس رشد سرطان را افزایش دهند، شناسایی کند. نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی در مقیاس کوچک بر روی نمونه‌های بافت نشان داد که هدف قرار دادن این اگزون‌ها (بخش‌های ژنتیکی کدکننده پروتئین) می‌تواند رشد سرطان را محدود کند.

اهمیت یافته‌ها:
میگوئل آنگلادا-گیروتو، زیست‌شناس BIST، بیان کرد که این ژن‌های شناسایی‌شده جدید، نه تنها انکوژن‌های کلاسیک نیستند، بلکه نشان‌دهنده یک دسته کاملاً جدید از محرک‌های بالقوه سرطان هستند که می‌توانند به عنوان اهداف جدید برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

این پژوهش که در مجله Nature Communications منتشر شده، راه را برای کشف و توسعه درمان‌های مؤثرتر در مبارزه با سرطان هموار کرده است.

نظر شما