موضوع : پژوهش | کتاب

«آژیر حریق: خوانش «دربارۀ مفهوم تاریخ» والتر بنیامین»

«آژیر حریق: خوانش «دربارۀ مفهوم تاریخ» والتر بنیامین» به بررسی تزهای «دربارۀ مفهوم تاریخ» اثر والتر بنیامین می‌پردازد که از مهم‌ترین متون فلسفی و سیاسی قرن بیستم به شمار می‌آید. این متن را می‌توان پس از «تزهایی دربارۀ فوئرباخ» مارکس، به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار در اندیشۀ انتقادی دانست.
 

«تزها» با داشتن ویژگی‌های رازورزانه و گوتیک و بهره‌گیری از تمثیل‌ها و استعاره‌های پیچیده، خوانشی دشوار و پرابهام دارد که باعث ایجاد بدفهمی‌هایی نزد مخاطبان و مفسران آن شده است. با این حال، میشل لووی در این کتاب، تلاش‌های چندین ساله‌اش را برای فهم و تفسیر «تزها» به صورت متنی روشن و شفاف گردآوری کرده است. او با تفسیر کلمه به کلمه و جمله به جمله، خواننده را از ابهام و سردرگمی خارج کرده و به درک بهتر اندیشۀ والتر بنیامین کمک می‌کند.

بنیامین در این اثر، «تزها» را به عنوان واپسین اثر و وصیت‌نامه فلسفی خود، با هدف مقابله با خط سیر یک‌جانبۀ تاریخ که همواره توسط فاتحان نوشته شده است، به شکلی معماگونه و رازورزانه نوشته تا از سانسور گشتاپو در امان بماند.

این کتاب برای علاقه‌مندان به اندیشۀ سیاسی غرب، دانشجویان علوم سیاسی، و حتی پژوهشگران حوزه تاریخ و سایر علاقه‌مندان، راهگشا و حاوی بصیرت‌های ارزشمند است.

نظر شما