موضوع : پژوهش | کتاب

آگونیستیکس: اندیشیدن به جهان به شیوۀ سیاسی

آگونیستیکس: اندیشیدن به جهان به شیوۀ سیاسی اثر شانتال موف، تحلیلی عمیق و نوآورانه از وضعیت کنونی سیاست در عصر پسامدرنیسم و پساسیاسی ارائه می‌دهد. موف با استفاده از ابزارهای نظری سنت مارکسیستی و ایده‌های فیلسوفانی همچون کارل اشمیت، آنتونیو گرامشی و ژاک دریدا، یک ماشین جنگی نظری برای بازپس‌گیری حوزه سیاسی از زیر سلطۀ گفتمان‌های رسانه‌ای و تصویری می‌سازد.

این اثر به نقد و بررسی چگونگی تقلیل سیاست به ژست‌های تلویزیونی و هضم آن در دستورکارهای رسانه‌ها می‌پردازد. موف نشان می‌دهد که در عصر حاضر، گفتمان‌های رادیکالی که بر استراتژی «خروج» تأکید دارند، به نوعی سرنخ‌های معاصر امر سیاسی را نادیده می‌گیرند. او به خوانندگان یادآوری می‌کند که امر سیاسی نه‌تنها یک امکان دائمی، بلکه کنشی زایا و پویاست که می‌تواند به‌طور فعال در برابر چالش‌ها و بحران‌ها واکنش نشان دهد.
 

موف با به چالش کشیدن تفکرهای اندیشمندانی چون ژان بودریار که می‌پندارند سیاست به ناپدید شدن در بخارات ذهنی اکثریت‌های خاموش دچار شده، می‌کوشد به ما بیاموزد که امر سیاسی هنوز می‌تواند رادیکال و پوینده باشد.

«آگونیستیکس» نه‌تنها به افرادی که به علوم سیاسی و اندیشۀ سیاسی علاقه‌مند هستند، بلکه برای دانشجویان هنر و علاقه‌مندان به زیبایی‌شناسی نیز حاوی بینش‌های الهام‌بخش و ارزشمندی است. این کتاب به عنوان یک منبع نظری، زمینه را برای تفکر انتقادی درباره ساختارها و گفتمان‌های سیاسی معاصر فراهم می‌کند و دعوتی است به بازاندیشی و کنشگری در عرصه سیاسی.

نظر شما