مدارس دولتی از معلم خوب خالی نشده است
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

مدارس دولتی از معلم خوب خالی نشده است

روزنامه همشهری، دوشنبه 12 شهریور ,1375 2 سپتامبر ,1996 سال چهارم , شماره 1058

گفتگو با زرهانی، معاون امور مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش

بخش پایانی:

در بخش پایانی گفت‌وگوی خبرنگار همشهری با معاون امور مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، اعزام معلمان خوب به مدارس غیرانتفاعی و شهریه‌های چندصد هزار تومانی این مدارس مورد بحث قرار گرفته است. بخش نخست این گفت‌وگو دیروز منتشر شد.

برخی از اولیای دانش‌آموزان مدارس دولتی می‌گویند همه معلمان خوب به مدارس غیرانتفاعی مامور شده‌اند و مدارس دولتی از معلم خوب خالی شده است. در این مورد چه نظری دارید؟
این تصور هم غلط است. تعداد معلمان خوب چندین برابر ظرفیت مدارس غیرانتفاعی است. تعداد کمی از معلمان خوب در مدارس غیرانتفاعی کار می‌کنند و البته تعدادی از مدارس غیرانتفاعی هم از وقت دوم معلم خوب استفاده می‌کنند و این اجتناب‌ناپذیر است. وقتی معلم نیاز به کار دوم دارد تا امرار معاش کند، چه بهتر که در مدارس غیرانتفاعی کار کند. خیلی از مدارس غیرانتفاعی، نیروی انسانی خود را از خارج از آموزش و پرورش تامین می‌کنند و چون قدرت پرداخت بیشتری دارند، طبعا افراد بهتری را می‌توانند جذب کنند. البته نمی‌توان انکار کرد که بازده آموزشی این مدارس خوب است و به درس و مشق بچه‌ها خوب می‌رسند. هر چند در بین مدارس غیرانتفاعی، مدارس ضعیف و محقر هم داریم، ولی آموزش و پرورش به هیچ وجه در صدد سوق دادن معلمان سرآمد به این مدارس نیست، فقط در چارچوب قانون به آنها کمک می‌کند.

آخرین سوال را هم در این حول و حوش مطرح کنیم. لطفا بگویید اینکه می‌گویند در برخی از مدارس تهران، شهریه‌های چندصد هزار تومانی می‌گیرند، درست است یا نه؟
اگر کسی اطلاع دقیقی دارد باید به اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه و یا اداره کل تهران شکایت کند و یا گزارش دهد. حتما رسیدگی خواهد شد. اداره کل مدارس غیرانتفاعی خود را موظف به پیگیری این گزارش‌ها می‌داند. این گزارش هم درست است، هم درست نیست. درست است زیرا تعدادی از مدارس، خدمات ویژه می‌دهند. مثلاً سرویس رفت و آمد دارند و یا با غذای گرم از دانش‌آموزان پذیرایی می‌کنند، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی فوق برنامه دارند و بهای این خدمات را اضافه بر شهریه از اولیا می‌گیرند. یعنی اگر شهریه مدرسه 160 هزار تومان است، با این خدمات و تسهیلات اضافی ممکن است به دو برابر برسد. موسسان حق ندارند استفاده از این خدمات را اجباری کنند. مدارس موظفند میزان شهریه خود را به دیوار مدرسه نصب کنند و اولیا، معادل رقم مصوب را به حساب مدرسه بریزند. اگر مدرسه‌ای خطا کند، شورای نظارت تهران با آن برخورد می‌کند. قبلاً تعدادی از مدارس، مرتکب دریافت شهریه‌های زیادی شده‌اند و هر کدام که شناسایی شده‌اند، با تنبیه و برخورد قانونی مواجه شده است. متأسفانه برخی از اولیا با پنهان‌کاری از بازرسان وزارت آموزش و پرورش، وجوه اضافی به دلایل مختلف به بعضی از مدارس به صورت غیرقانونی پرداخت می‌کنند. این نوع خطاها دوپایه دارد. پایه اول مدرسه و پایه دوم ولی دانش‌آموز است که زیر بار قانون‌شکنی می‌رود و به دلیل داشتن تخلف می‌کند. اگر اطلاعات این گونه تخلفات به شورای نظارت برسد، متخلفان را سر جای خود می‌نشاند.

از حضور شما در این گفتگو صمیمانه سپاسگزاریم. بنده هم از موقعتی که روزنامه همشهری برای طرح مسائل مدارس غیرانتفاعی ایجاد کرده، تشکر می‌کنم.

 

نظر شما