جنجال‌سازی اپرای «سانکتا» در اشتوتگارت: شوک فرهنگی و مذهبی
موضوع : کشورشناسی | آلمان

جنجال‌سازی اپرای «سانکتا» در اشتوتگارت: شوک فرهنگی و مذهبی

نمایش اپرای «سانکتا» به کارگردانی فلورنتینا هولزینگر در اپرای دولتی اشتوتگارت با صحنه‌هایی که بسیاری از تماشاگران را شگفت‌زده و برخی را بیمار کرده است، به بحث داغی در محافل هنری و مذهبی آلمان تبدیل شده است. این اپرا که بازتفسیری رادیکال از اپرای قدیمی «سانکتا سوزانا» اثر پل هیندمیت است، به موضوعات جنجالی و حساس مذهبی و جنسی پرداخته که واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است.

صحنه‌هایی که جنجال آفریدند

نمایش سه ساعته «سانکتا» شامل صحنه‌هایی از راهبه‌های برهنه، صلیب‌های خونچکان و اعمالی چون پیرسینگ زنده و صحنه‌های رابطه جنسی واقعی بود که تحت عنوان شکستن میل جنسی سرکوب‌شده زنان ارائه شد. این نمایش باعث شد تا ۱۸ نفر از تماشاگران بدحال شوند و برخی نیاز به کمک‌های پزشکی داشتند.

واکنش‌های مذهبی و فرهنگی

اجرای این اپرا با واکنش‌های تند مقامات مذهبی، بویژه کلیسای کاتولیک مواجه شد. فرانتس لاکنر، اسقف اعظم زالتسبورگ، نمایش را به شدت توهین‌آمیز به باورهای مذهبی توصیف کرد. همچنین، صحنه‌ای که یکی از بازیگران با لباس پاپ توسط بازوی رباتیک چرخانده می‌شود و دیگری به خواندن آهنگ‌های «امینم» می‌پردازد، به جنجال‌ها دامن زد.

دیدگاه کارگردان

فلورنتینا هولزینگر، طراح رقص اتریشی و کارگردان این نمایش، در توضیح هدف از اجرای «سانکتا»، بیان کرد که این اثر در تلاش است تا با شکستن تابوها و مرزها، درباره‌ی میل سرکوب‌شده جنسی زنان صحبت کند. او اظهار داشت که گروه تصمیم به به نمایش کشیدن این مفاهیم با لذت و جرأت گرفته‌اند.

استقبال از جنجال

علی‌رغم واکنش‌های منفی و شوک‌دهنده، بلیط‌های هر پنج نمایش باقی‌مانده در اپرای دولتی اشتوتگارت و نیز دو اجرای آتی در فولکس‌بونه برلین در ماه نوامبر به طور کامل به فروش رفته‌اند. این استقبال نشان‌دهنده یک دوگانگی فرهنگی و علاقه عمومی به تجربه‌های نوین و چالش‌برانگیز هنری است که می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات در نگرش‌های فرهنگی و هنری جامعه باشد.

نظر شما