مراحل پایانی تولید واکسن برای یکی از مسری‌ترین بیماری‌های زمستانی
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

مراحل پایانی تولید واکسن برای یکی از مسری‌ترین بیماری‌های زمستانی

یک مطالعه آزمایشی بی‌سابقه برای آزمایش واکسن به شیوه mRNA برای نوروویروس، به مراحل پایانی خود رسیده است. در صورت موفقیت، این واکسن می‌تواند تحولی قابل توجه در مقابله با این بیماری مسری زمستانی ایجاد کند.

نوروویروس که باعث استفراغ و اسهال می‌شود، معمولاً در ماه‌های سردتر سال به اوج خود می‌رسد. تا به امروز هیچ واکسن یا درمان خاصی برای این ویروس وجود نداشته است. اگرچه بیشتر افراد طی چند روز بهبود می‌یابند، اما این ویروس می‌تواند افراد جوان، بزرگسالان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف را به شدت بیمار کند.

مطالعه جدید بالینی که در مرحله آخر قرار دارد، نحوه محافظت واکسن در برابر بیماری متوسط تا شدید را بررسی خواهد کرد. طبق اعلام موسسه ملی تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی و تحقیقات بریتانیا، حدود ۲۵ هزار نفر از بزرگسالان در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، ژاپن، استرالیا و کشورهای آمریکای جنوبی در این مطالعه شرکت خواهند کرد. اکثر شرکت‌کنندگان ۶۰ سال یا بیشتر سن خواهند داشت و حدود ۵ هزار نفر نیز بین ۱۸ تا ۵۹ سال خواهند بود.

بیماران آمریکایی قبلاً شروع به دریافت این واکسن کرده‌اند و در بریتانیا نیز حدود ۲۵۰۰ نفر بین اواخر اکتبر ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ واکسن را دریافت خواهند کرد.

دکتر پاتریک مور، مدیر مشترک شبکه آزمایش بالینی و تحقیقاتی در بریتانیا، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «شیوع نوروویروس پیامدهای بزرگی برای سیستم‌های بهداشتی و اقتصاد دارد. این آزمایش نوآورانه می‌تواند در پیشرفت مراقبت‌های بهداشتی بسیار مؤثر باشد.»

یک بیماری بسیار مسری

سالانه حدود ۶۸۵ میلیون نفر در سراسر جهان به نوروویروس مبتلا می‌شوند و این بیماری تخمین زده می‌شود که سالانه جان حدود ۲۰۰ هزار نفر را بگیرد. بیشتر این مرگ‌ومیرها در کشورهای کمتر توسعه‌یافته رخ می‌دهد.

این ویروس سالانه حدود ۵۴ میلیارد یورو به دلیل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و از دست رفتن بهره‌وری اقتصادی به جهان خسارت وارد می‌کند. در بریتانیا، نوروویروس سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون پوند (۱۲ میلیون یورو) برای سرویس ملی بهداشت (NHS) هزینه‌بر است.

وس استریتینگ، وزیر بهداشت بریتانیا، در این خصوص گفت: «یک واکسن موفق می‌تواند باعث شود تا سیستم ایمنی بدن توان مقابله با این ویروس را کسب کند و در نتیجه فشار بر سیستم بهداشتی کاهش یابد.»

این پژوهش در مرحله سوم قرار دارد که معمولاً آخرین مرحله قبل از درخواست تأیید واکسن از آژانس‌های نظارتی و تولید آن برای عموم است. انتظار می‌رود این فرآیند حدود ۲ سال به طول انجامد.

نظر شما