برساخت منزلت اجتماعی معلمان و پرابلماتیک اقناع سازی (مورد مطالعه: معلمان و دانش آموزان دوره متوسطه شهر لنگرود)
پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: بهزاد صفری
استاد راهنما: علی یعقوبی
استاد مشاور: محمدرضا غلامی
دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
هدف این پژوهش برساخت منزلت اجتماعی معلمان و توان اقناع سازی آنها را در بین دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان لنگرود است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر و معلمان زن و مرد در شهرستان لنگرود است. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون و فن مصاحبه ادامه پیدا کرده است. سوالات تحقیق به دو بخش برساخت منزلت از نظر معلمان و دانش آموزان تقسیم شده است. چهارچوب مفهومی پژوهش مورد نظر، برساخت گرایی اجتماعی بوده و یافته های پژوهش نتایج متفاوتی را نشان می دهد. برساخت بعضی از مصاحبه شوندگان مثبت بوده و از نظر آنها جایگاه اجتماعی شغل معلمی و منزلت اجتماعی معلم از نظر آنها در جامعه بالا می باشد. آنها معلمی را به مثابه انسان موثر، دگر خواه، یاری گر و اخلاقی می بینند که عشق به شغل خود دارند و با سخت کوشی زمینه پیشرفت جامعه را فراهم می کنند. این گروه معلمان را به عنوان گروه مرجع در جامعه می دانند که دارای پایگاه اجتماعی بالا هستند. در طرف مقابل برساخت عده ای دیگر از مصاحبه شوندگان منفی بوده و برساخت آنها از منزلت اجتماعی معلمان و جایگاه شغلشان در جامعه منفی می باشد. از نظر آنها پایگاه اجتماعی پائینی که معلمان در جامعه دارند و همچنین مشکلات اقتصادی که آنها در زندگی خود با آن دست به گریبان هستند، باعث شده که آنها در کسب منزلت اجتماعی به یک ناکامی برسند.این ناکامی برای آنها اضطراب منزلتی را نیز به ارمغان آورده است. بررسی ها نشان می دهد اگر منزلت اجتماعی معلم بالا باشد، او در زمینه شغلی خود اثرگذاری بهتری خواهد داشت. یک علت اصلی اثرگذاری سازنده معلم، نوع برساختی است که او از منزلت شغلی خود دارد. بر ساخته شدن این معنا که شغل معلمی مهم است و معلم عامل اثرگذار در تربیت نسل آینده می باشد، اگر از جانب دانش آموز باشد می تواند در فرایند اثرگذاری معلم در زمینه شغلی خود، امری مهم و کلیدی در نظر گرفته شود. اقناع یک فرایند ارتباطی پیچیده است. اقناع با هدف اثر گذاری بر روی افراد به نیت تغییر در باورها، ارزش ها و نگرش فرد یا افراد صورت می گیرد. در فرایند اقناع فردی موفق است که توانایی متقاعد کردن طرف مقابل خود را داشته باشد. برای این کار حتما باید فرد اقناع کننده از مهارت های مختلفی برخوردار باشد تا بر روی مخاطب خاص خود تاثیرگذار باشد. معلم به دلیل اینکه افکار، عقاید و ارزش هایی را در فرایند آموزش و تربیت خود به دانش آموزان عرضه می دارد، حتماً باید مهارت های کلامی و ارتباطی خوبی داشته باشد. او باید علم بالایی داشته و از روش های تدریس مناسب و به روز در کلاس درس خود بهره گیرد. اگر معلم با دانش آموزان خود ارتباط مناسب برقرار کند و بتواند درک درستی از آنها داشته باشد، یقینا از عهده اقناع آنها بر خواهد آمد. یافتهها نشان میدهد که اگر معلمان برساخت مثبتی از شغل خود داشته باشند و در یک اضطراب منزلتی قرار نگیرند، در فرایند تربیت و آموزش شاگردان خود موفق خواهند بود. البته این نکته نباید از دیده ما پنهان بماند که بر ساخت منزلت اجتماعی شغل معلمی از جانب دانش آموز هم باید مثبت و سازنده باشد؛ زیرا برآیند این برساخت مثبت چیزی جز اثرگذاری سازنده معلم در فرایند آموزش و جامعه پذیر کردن دانش آموزان نخواهد بود. در واقع برساخت مثبت دانش آموز از منزلت اجتماعی شغل معلمی باعث می شود که معلم در نزد شاگردان خود احترام و حرمت داشته و برای آنها نقش الگویی ایفا کند.
نظر شما