موضوع : پژوهش | پایان نامه

بررسی شاخصه های معلم قرآن از منظر قرآن و روایات

پارسا کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: محمد قدوسی زاده 
استاد راهنما: سیدمعصوم حسینی
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی آمل
چکیده

تعلیم و تبلیغ دین، از سیاست‌های بنیادین اسلام و اهداف زیر بنایی بعثت رسول ‌خدا است. تعلیم ، آموزش و تبیین معارف دینی، نشر و گسترش آنها در جامعه و آشنا ساختن افراد به وظایف شرعی و بازشناختن حلال و حرام خدا، فرایندی است که رفتار انسان‌ها را به گونه مطلوب تغییر می‌دهد. در جهان امروز که بحران‌های فرهنگی در صدد تهی کردن انسان از معنویت می‌باشند، تبلیغ دین و ارزش‌های نشأت گرفته از آن به جهت مقابله با این بحران‌ها ضرورت ویژه‌ای پیدا می‌کند. امروزه تبلیغات، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در سرنوشت جوامع انسانی دارد و در حالی که قدرت‌های استکباری می‌کوشند با تمام توان تبلیغی خود، ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان را زیر سلطه نگه دارند و منابع آنها را به غارت برند، ضرورت دارد متولیان فرهنگ دینی (معلمان و مبلغان) نیز پیام‌های دین را به مردم گوشزد کنند و آنان را از توطئه‌های شیطانی دشمن آگاه سازند. نظر به اهمیت ویژه آموزش در اسلام، معلّم و مربی قرآن نیز از منزلت ارزنده‌ای برخوردار است. ارزش تعلیم و آثاری که از آن ناحیه بر سرنوشت متعلم و دانش آموز بار می‌شود، حساسیت مقام معلّم و ارزش کاری او را دو چندان می‌کند. با توجه به اینکه معلم قرآن به عنوان خالق نظام فکری دینی، از جایگاه برجسته ای در نهادینه کردن تفکر اسلامی در جامعه برخوردار است، تبیین شاخصه ها و مؤلفه های معماران افکارِ جامعه در دیدگاه‌ دین مبین اسلام اهمیت ویژه ای پیدا می کند که در این پایان نامه با روشی مساله محور و توصیفی - تحلیلی به بررسی این شاخصه ها در سه بعد (اخلاقی، آموزشی، عملی) دست یابد و رهیافت و دستاورد این نوشتارحاکی ازآنست که معلّم قرآن باید متخلق به اخلاق قرآنی واسلامی باشد و مهمترین اندوخته‌های آموزشی یک معلم قرآن را آگاهیهای دینی تشکیل می دهد و باید به موادی که تدریس می کند احاطه کامل داشته وهمچنین برای تعلیم وتبلیغ قرآن ازشیوه ای صامت و غیر مستقیم که تأثیر و کارآیی بیشتری دارد ، استفاده نماید تا بذل پیام رسانی را در دل و جان مخاطبان بنشاند و جلوی تبلیغات دشمن علیه آنان را نیز بگیرد.

نظر شما