موضوع : پژوهش | مقاله

معرفی کتاب; امام خمینی (ره) به سوی آزادی

مجله  اسلام و غرب  فروردین 1378، شماره 20 

نویسنده : پروفسور دمیتری ژوکوف، امام خمینی به سوی آزادی، مسکو: 1999.
42
این کتاب به زبان روسی به رشته تحریر در آمده و در کشور روسیه به چاپ رسیده است. کتاب مذکور که به شکل زیبایی به چاپ رسیده است، مشتمل بر 4 فصل و 419 صفحه می باشد.

فصل اول با عنوان «آسمان برفراز ایران صاف است » که توسط آقای دمیتری ژوکوف از نویسندگان بسیار مشهور و برجسته روسیه به رشته تحریر درآمده است، در بر گیرنده بیوگرافی سیاسی و مبارزات حضرت امام (ره) می باشد. در فصل دوم این کتاب تعدادی از سخنرانیهای حضرت امام (ره) آورده شده است. در فصل سوم به وصیت نامه سیاسی - الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی پرداخته و در فصل چهارم تیر پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به گورباچف آورده شده است. لازم به ذکر است که فصل اول کتاب که توسط آقای ژوکوف به نگارش درآمد، است بطور جداگانه در 5000 نسخه به چاپ رسیده و به منظور دسترسی مردم عادی به آن، در کتابفروشیهای محل توزیع گردیده است. پیام تاریخی حضرت امام (ره) به گورباچف، آنچنان مهم بوده که یک فصل از فصلهای این کتاب، به این امر اختصاص داده شده است و اصولا به گفته آقای بابورین (معاون دومای روسیه) (در جلسه مورخ 16/11/77 که برای معرفی این کتاب از طرف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، طی مراسم با شکوهی با حضور خود ایشان و تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان، سیاستمداران، ایران شناسان، نویسندگان، شخصیتهای علمی - فرهنگی برجسته روسی، ارباب جراید و نمایندگان رسانه های گروهی برگزار گردید)، «مهمترین دستاورد انقلاب ایران برای ما [روسها]، پیام حضرت اما به گورباچف بود که در آن به رهبر شوروی تذکر داده شده بود که در فرایند پروستریکا مواظب باشید به باتلاق غرب گرفتار نشوید. انقلاب ایران برای همه بشریت از جمله مردم روسیه آموزنده بود. اگر گورباچف به نصایح حضرت امام توجه می نمود، اکنون روسیه دچار این گرفتاریها نمی شد و آمریکا تعیین تکلیف نمی کرد که شما چه کاری را می توانید و چه کاری را نمی توانید بکنید.»

آقای بابورین که خود کتابی در مورد حضرت امام خمینی (ره) نوشته است، ضمن تجلیل از پروفسور ژوکوف، به خاطر نوشتن این کتاب ارزشمند، اظهار داشت: کتاب به صورتی نوشته شده است که برای خواننده روسی جالب و شیرین است. فقط بهتر می بود اگر در مورد زندگی و فعالیت حضرت امام در ایام اقامت ایشان در عراق و فرانسه بیشتر توضیح داده می شد.

در مراسم مذکور، پروفسور ژوکوف، نویسنده کتاب نیز طی سخنانی گفت: علت این که من این کتاب را نوشتم، علاقه و احترامی بود که به حضرت امام خمینی (ره) پیدا کردم. او تنها رهبری بود که مانند مردم عادی و ساده کشورش زندگی می کرد. او کسی بود که دنیا را متحول کرد، ایرانیان را به معنویت سوق داد و می توان ثمره نصایح او را در جامعه ایران دید. ایرانیها مردمی خوشرو، معاشرتی و مهمان نواز هستند. این کیفیت اخلاقی مردم ایران در سفرم به این کشور، مرا به تعجب واداشت. امیدوارم که ما هم بتوانیم از این مواهب بهره مند و از طریق نشر و انتشار این قبیل کتابها، فرهنگ و مردم دو کشور را بیشتر به یکدیگر نزدیک سازیم.

علاوه بر پوششهای خبری که به طور طبیعی، نمایندگان رسانه های حاضر در جلسه از مراسم فوق داشتند، این مراسم در برنامه تلویزیونی مخصوص دوما با عنوان «ساعت پارلمانی » از شبکه «آرتی آر» (کانال دوم روسیه) نیز پخش شد.

منبع: سفارت ج. ا. ا - مسکو

نظر شما