موضوع : پژوهش | مقاله

وضعیت نسل دوم زنان مهاجر و مسلمان ساکن سوئد

مجله  اسلام و غرب  آبان 1378، شماره 27 

نویسنده : سیدمجتبی محدث
29
نسل دوم مهاجرین ساکن سوئد با حفظ نسبی موازین مورد قبول فرهنگ اجدادی و گزینش داده ها و امکانات اجتماعی و فرهنگی جامعه نوین، تدریجا علاوه بر یافتن جایگاهی مشخص، به سمت حضور فعال منطقی در جامعه سوئد حرکت می کند.

زنان در اکثر جوامع بشری بستر انتقال فرهنگ می باشند. نسل اول و دوم زنان مسلمان ساکن سوئد با کوشش برای حفظ معیارهای عقیدتی، از این امر مستثنی نیستند و "حجاب" بارزترین نمود و نشانه تمایل به زندگی و احترام به جامعه نوین همراه با حفظ معیارهای اخلاقی است.

دختران مهاجر تبار (محجبه و غیرمحجبه) ساکن سوئد نسبت به آینده خود امیدوارند و برخلاف تصورات، به هیچ وجه پدیده هایی سرکوب شده نیستند. اغلب خانواده های مهاجر تبار سعی فراوانی دارند تا فرزندانشان با دستیابی به تحصیلات عالی، به عنوان عضوی فعال در جامعه نوین فعالیت داشته باشند.

توجیه منطقی حقوق متقابل زنان مهاجر
روزنامه کثیر الانتشار آفتون بلادت. (سوسیال دموکرات) که پرفروش ترین نشریه روزانه منطقه اسکاندیناوی محسوب می شود، همزمان با تعطیلات تابستانی مدارس و فصل کار موقت و بخصوص با توجه به مباحث و مناظراتی که در خصوص "بیگانه ستیزی" و رشد "گرایشات نژادپرستانه" در طول سال گذشته در سوئد مطرح بود، گزارشات بخش "زنان" روزنامه در روزهای اول تا سوم مردادماه را به درج گزارشات مفصلی از ماحصل مصاحبه، گفت و گو و آمار تهیه شده از نظرات دختران جوان مهاجر تبار از 19 کشور مختلف جهان اختصاص داده است.

"آفتون بلادت" در کوشش برای حفظ "توازن"ها و "ضوابط" روزنامه نگاری جامعه سوئد، علاوه بر درج نظر دخترانی که آزادی مطلق را می پسندند، با چاپ عکس دختران نوجوان محجبه، نظرات آنان را درباره پوشش، آزادیهای فردی، آزادی انتخاب همسر به چاپ رسانده و به صورتی موزون و موجه، نسل دوم دختران مهاجر تبار (اعم از مسلمان و غیرمسلمان) را نسلی معرفی کرده که همانند همسن و سالهای "بومی" خود، به وظایف متقابل اجتماعی خود آگاه است.

در این گزارشها، دختران خارجی تبار، افرادی تحصیلکرده، آگاه به اهداف زندگی خود و دارای موازین فرهنگی و اخلاقی غیرمتعارض با فرهنگ جامعه جدید معرفی شده اند.

حربه یابی مغرضین علیه اسلام و حجاب
گزارشهای مفصل و مسلسل روزنامه "افتون بلادت" در توجیه و تشریح رشد اجتماعی مهاجرین، بخصوص "زنان و دختران مهاجر تبار مسلمان" در جامعه نوین، برای گروهی از مغرضین گران آمده است.

روزنامه "داگنزنیهتر" (لیبرال) یکی از گزارشهای اجتماعی شماره ششم مرداد ماه 78 خود را با انتخاب عنوان " چرا روسری سر کردن (حجاب) ممنوع نباشد؟" به گفت و گو و نقل نظرات "اسرین محمدی" دختر 23 ساله ایرانی الاصلی که اظهارات دو سال پیش وی علیه اسلام و بانوان مسلمان، با واکنش بسیار تند جامعه مسلمانان سوئد مواجه شد، اختصاص داده است.

اسرین محمدی در پی سخنان افراطی علیه زنان مسلمان ایران، در سال 1997، به یک "طعمه لذیذ تبلیغاتی برای مطبوعات و رسانه های مغرض تبدیل شد.

گزافه گویی علیه فرهنگ اسلامی، مطلوب مغرضین
چنین به نظر می رسد که "گزافه گویی" یک فرد، برای مقابله با تاثیرات احتمالی گزارشهای روزنامه "افتون بلادت" از یک طرف و "حمله روانی به مسلمانان ساکن سوئد" مطلوب مغرضین است. اسرین محمدی، در بخشی از گفت و گوی خود با روزنامه "داگنزنیهتر" در ادامه حملات سابق به "حجاب" و فرهنگ بانوان مسلمان ساکن سوئد، به وجود "مقررات و ممنوعیتهای گسترده و متنوع در سوئد اشاره کرده و گفته است که:

"در سوئد مقررات و ممنوعیتهای بسیار زیادی وجود دارد. چرا ممنوعیتی برای روسری سر کردن تعیین نمی کنند. البته نه به این معنی که فرد روسری دار (محجبه) زندانی شود، بلکه وی را وادار به پرداخت 200 کرون جریمه نقدی نمایند و به او بگویند که دیگر با روسری از خانه بیرون نرو".

درج نظرات "غیردموکراتیک" نظریه پرداز منتخب روزنامه "داگنزنیهتر" در ارتباط با "حجاب" به عنوان بخشی از فرهنگ غنی اسلامی که به طور ملموس در کشور سوئد و در میان زنان مسلمان، رو به گسترش است، در قبال گزارش روزنامه ارگان سوسیال دموکراتها که به جذب آرای سیاسی اقشار و آحاد مختلف مردم توجه دارند، قابل توجه است. آفتون بلادت که پرفروشترین نشریه روزانه شمال اروپا محسوب می شود، با انتخاب عنوان نقل قولی "من خودم همسرم را انتخاب می کنم"، علاوه بر درج نظرات چند دختر نوجوان مسلمان و غیرمسلمان مهاجر، پاسخ دختران جوانی را که والدین آنها از 19 کشور مختلف (غالبا اسلامی) به سوئد مهاجرت کرده اند، به سؤالات اجتماعی و فرهنگی روزنامه به چاپ رسانده است.

پاسخ دختران نوجوان خارجی تبار که از دید بسیاری از مغرضین و افراد بومی بیگانه ستیز، در هاله ای دورتر از فضای عادی جامعه زندگی می کنند و مایل به زندگی فعال در جامعه نوین نیستند، میزان بیگانگی جامعه بومی نسبت به دیدگاه واقعی آنها را نشان می دهد.

سؤالات، آیا:

1- به تبار خود افتخار می کنی؟ بله، 100%

2- با دوستان سوئدی رفت و آمد داری؟ 5/52% بله، 5/47% خیر.

3- خانواده درباره ازدواجت تصمیم می گیرند؟ 20% بله، 5/72% خیر.

4- روابط جنسی قبل از ازدواج قابل قبول است؟ 5/27% بله، 5/72% خیر.

5- تاکنون به فکر تغییر نامت به اسم سوئدی بوده ای؟ 10% بله، 90% خیر.

6- کاریابی برایت به اندازه یک سوئدی سهل است؟ 28% بله، 72% خیر.

7- توسط عضوی از خانوده، تاکنون کتک خورده ای؟ 50% بله، 50% خیر.

8- به تحصیلات مورد علاقه رسیده ای؟ 95% بله، 5% خیر.

9- تابه حال به علت تعلق ملی تمسخر شده ای؟ 5% بله، 95% خیر.

منبع:

سفارت ج.ا.ا استکهلم

نظر شما