موضوع : پژوهش | مقاله

نمودار پژوهش


پژوهش
تحقیق یا پژوهش به مفهوم عام یعنى جست جو یا تجسس براى یافتن یا به حقیقت امرى رسیدن یا کشف حقایق امور و پرده بردارى از راز هاى طبیعت است. از این رو گستردگى آن به وسعت جهان آفرینش و پیچیدگى آن به دقت و ظرافت یک سلول زنده و ساختمان کوچک ترین جزء ماده یعنى اتم است، همه چیز و همه جا را در بر مى گیرد.
براى انجام این کار، ارکان اصلى پژوهش باید شناسایى و مهیا شوند که عبارتند از:
۱- پژوهشگر ۲- سیاست هاى تحقیقاتى ۳- برنامه ریزى تحقیقاتى ۴- نظارت و ارزیابى ۵- تحقیق و توسعه (تحقیق بنیادى، تحقیق بنیادى محض، تحقیق کاربردى) ۶- خدمات علمى و فنى (اطلاع رسانى علمى و فنى، موزه هاى علمى و فنى، بررسى و مطالعات مستمر در باره پدیده هاى طبیعى)

پژوهشگر یا محقق
در رشته هاى تحقیق منتخب خود و رشته هاى وابسته به آن داراى دانش وسیع چند بعدى و قدرت دستیابى به همه یافته هاى قبلى از خود بوده و داراى تبحر و تجربه طولانى، ذهنى باز، فکرى آزاد از تعلقات مادى، نبود وابستگى، آ زاد اندیشى، آگاهى به مسائل، مشکلات و نیاز هاى جا معه خود و جهان، قدرت بالاى خلاقیت تحقیقاتى و ابداعى، قدرت کاربرد مؤثر و عملى نتایج تحقیقات دیگران، خود و… است.

سیاست هاى تحقیقاتى
بخشى از سیاست هاى علمى محسوب مى شود که عبارت است از مجموعه اى از خط مشى ها و تصمیمات کلى براى بهبود سازمان، توسعه و روش ها و تأمین منابع و عوامل تحقیقاتى که رسیدن به اهداف تحقیقاتى را میسر مى سازد.

برنامه ریزى تحقیقاتى
برنامه ریزى تحقیقاتى عبارت از تجهیز منابع و ا مکانات به روش علمى و منظم و استفاده بهینه از آنها براى تحقق اهداف و سیاست هاى تحقیقاتى.

نظارت و ارزیابى
الف. نظارت: مجموعه اقدام ها و عملیات استاندارد شده به منظور پیگیرى جریان تحقیقاتى و تشخیص موارد و میزان انحراف، به گونه اى که تحقیقات در تمام مراحل بر اساس برنامه و به طور صحیح انجام پذیرد.
ب. ارزیابى: بررسى عملکرد و سنجش کارایى فعالیت هاى تحقیقاتى با توجه به هدف ها و سیاست هاى تحقیقاتى تعیین شده و تحلیل اثر هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى و نتیجه گیرى به منظور استفاده در تدوین برنامه هاى آینده به وسیله ارزیابى صورت مى گیرد.

تحقیق و توسعه
عبارت است از هر گونه فعالیت منظم خلاق براى افزایش اندوخته هاى علمى و فنى و استفاده از این اندوخته ها براى طراحى یا ابداع روشها و کاربرد هاى نوین، به طور کلى فعالیت هاى تحقیقى علمى و توسعه تجربى است. نتایج تحقیق علمى اعم از تحقیق بنیادى و کاربردى موجب افزایش اندوخته هاى علمى و فنى مى شود.
توسعه تجربى با استفاده از این نتایج به ابداع کاربرد هاى جدید و طراحى فرایند و روش هاى نوین مى پردازد.بدین ترتیب فعالیت هاى تحقیق و توسعه به تحقیق بنیادى، تحقیق بنیادى محض، تحقیق کاربردى و توسعه اى تقسیم مى شوند.
۱- تحقیق بنیادى: عبارت است از: کاوش هاى اصیل و بدیع به منظور افزایش اندوخته هاى علمى و درک بهتر پدیده هاى طبیعى، انسانى، اجتماعى و فرهنگى (پژوهشى است محض که عمدتاً بدون نتیجه علمى فورى است)
۲- تحقیق بنیادى محض: تحقیقى است که بدون توجه به کاربرد هاى عملى و به منظور گسترش مرز هاى دانش صورت مى گیرد.
۳- تحقیق کاربردى: هرنوع کاوش اصیل به منظور کسب دانش علمى و فنى جدید که براى آن کاربرد ویژه اى در نظر گرفته شود. (نتایج حاصل از آن در رفع نیاز ها و حل مشکلات بکار مى آید.)
۴- تحقیق توسعه اى (توسعه تجربى) هر گونه فعالیت منظم مبتنى بر دانش موجود حاصل از تحقیقات و یا تجربیات که به منظور تولید مواد،فرآورده ها، وسایل، ابزار، فرایند ها و روش هاى جدید و یا بهبود آنها صورت مى گیرد. (بیشتر متوجه نوآورى در فرایند ها، ابزارها و محصولات است)

خدمات علمى و فنى
عبارت است از هر گونه فعالیت خدماتى و پشتیبانى که در تسهیل امر تحقیق و توسعه مؤثر است و موجب اشاعه و توسعه فرهنگ تحقیقاتى مى شود.
خدمات علمى و فنى عمده عبارتند از:
اطلاع رسانى علمى و فنى، موزه هاى علمى و فنى، بررسى و مطالعات در باره پدیده هاى طبیعى طرح هاى پژوهشى داراى دستورالعمل و مقررات ویژه طرح هاى پژوهشى است، که عبارتند از:
۱- اگر طرح دهنده یک نفر باشد مى باید به عنوان مسئول اجراى طرح معرفى شود و درغیر این صورت یکى از طرح دهندگان به عنوان مسئول اجراى طرح معرفى خواهد شد.
۲- مسئول اجرا یا مجرى طرح، مدیر اجرایى طرح است که در تمام مراحل انجام طرح آن را سر پرستى نموده و مى باید عضو هیأت علمى دانشگاه باشد.
۳- همکاران اصلى طرح افرادى هستند که در تمام طرح با مسئول اجراى طرح همکارى نموده و مسئولیت عمده طرح به عهده ایشان است.
۴- تمام طرح هاى تحقیقاتى باید از اولویت تحقیقاتى شوراى پژوهشى کشور بر خوردار بوده ویا آن طرح مورد نیاز کشور باشد ویا به نوعى مایه ارتقاى سطح علمى شود.
۵- هیچ طرحى بدون ارائه تعهد براى ارائه مقاله پذیرفته نشود.
۶- در صورتى که مجریان طرح ها، طرحى را که ارائه مى نمایند لزوماً باید تکنیک آن محرمانه بماند باید مراتب را به پژوهشکده مربوطه اعلام نمایند.
۷- ارسال نکردن گزارش نهایى طرح در دست اجرا، از سوى مجرى، در مهلت مقرر و نیز انجام نشدن تعهدات مجرى از زمان مهلت مجاز اتمام طرح منجر به نپذیرفتن طرح هاى پیشنهادى جدید مجرى خواهد بود.

انواع طرح هاى پژوهشى
در اینجا به عنوان نمونه یک نوع تقسیم بندى را در انواع طرح ها،که مربوط به دانشگاه تهران است اشاره مى شود:
الف- طرح هاى پژوهشى نوع اول
این طرح ها از سوى مجرى، پیشنهاد و بدون نیاز به تصویب شوراى پژوهشى گروه یا دانشکده و یا مراکز پژوهشى به وسیله معاون پژوهشى به مجرى ابلاغ مى گردد.
تبصره: بر حسب مورد و یا تشخیص مراکز پژوهشى برخى از طرح ها پس از تأیید تخصصى دو داور و تصویب شوراى پژوهشى به مجرى ابلاغ مى شود.
ب: طرح هاى پژوهشى نوع پنجم
این طرح ها، ویژه شرکت اعضاى هیأت علمى در همایش هاى بین المللى است.
ج: طرح هاى پژوهشى نوع ششم
این طرح ها در قالب پایان نامه هاى کارشناسى ارشد و دکترى، پس از بررسى در شوراى پژوهشى ابلاغ مى گردد.
گفتنى است، پژوهش هاى نوع اول که در بالا اشاره شد به ترتیب شامل:
خلاصه اطلاعات طرح پژوهشى، مراحل تصویب و ابلاغ، مشخصات مسئول اجرا، مشخصات طرح دهنده یا طرح دهندگان
طرحهاى پژوهشى دردست اجرا یا اجرا شده به وسیله مجرى طرح، مشخصات همکاران اصلى (از کارشناسى به بالا) اطلاعات مربوط به نتایج طرح، هدف، ضرورت تحقیق، فرضیه (خلاصه طرح کلید واژه) مشخصات موضوعى طرح (مسافرت هاى پیشنهادى، مراحل زمانى) نحوه ارائه نتایج طرح - گزارش پایان طرح و برآورد هزینه ها است.
انواع طرح هاى پژوهشى بسیار وسیع است و همانطورکه اشاره شد گستردگى آن به وسعت جهان آفرینش، پیچیدگى و دقت و نیز ظرافت یک سلول زنده و ساختمان کوچک ترین جزء ماده یعنى ماده اتم است همه چیز و همه جا را در برمى گیرد، از این رو به برخى از آنها اشاره مى شود:
طرح هاى ادبیات و هنر، اقتصاد و مدیریت، حقوق، الهیات و معارف اسلامى، علوم تربیتى و اجتماعى، علوم پایه
علوم دامى و شیلات، فنى و مهندسى، کشاورزى، محیط زیست و منابع طبیعى، نانو تکنولوژى و پزشکى و…

آشنایى با مراکز پژوهشى و نحوه کار آنها
رشد و توسعه پایدار کشور، بقا، حیات،تداوم و فعالیت اقتصادى، فرهنگى، اجتماعى سیاست و صنعت در سایه آنها فراهم کردن شرایط مناسب زندگى براى همه آحاد جامعه را باید در پویایى دانشگاه ها و نهادینه کردن ارتباط میان دانشگاه و پژوهش و مرکز تحقیقاتى جست وجو کرد. (همانطورى که مى دانیم، نهادینه کردن مبانى علم به تحقیق و پژوهش وابسته است)
ارتقاى فرهنگ پژوهش و تحقیق به اعتقاد و باور اشتیاق محقق دانشگاهى به تحقیق بستگى دارد و رابطه تعاملى میان علم و محقق را باید به وسیله ابزارهایى فراهم ساخت.
در این راستا، مدیریت براى تصمیم گیرى نیاز به اطلاعات دارد، انتقال و تبادل این اطلاعات لازمه اش سامانه ارتباطى است. دستیابى سریع و به موقع اطلاعات با توجه به ویژگى نظام جهانى که امروز عصر اطلاعات نامیده شده مقدور است.
مطالعات نشان مى دهد،که جایگاه ارزیابى مراکز پژوهشى در کشور هاى پیشرفته ازسابقه دیرینه اى برخوردار است. البته سازمان هاى خاص متولى این امر هستند و یک مرکز پژوهشى یا پژوهشکده داراى اهداف، وظایف و گروه هاى پژوهشى است.در بدو شروع کار، تبیین موضوع مؤسسه ویا مراکز پژوهشى به همراه طرح توجیهى و اساسنامه مربوطه (به شوراى گسترش آموزش عالى) انعکاس و موافقت قطعى آنها با مؤسسه پژوهشى صادر و ابلاغ مى شود.
مراکز پژوهشى به طور کلى از نظر وابستگى به یکى از وزارتخانه ها از جمله (علوم،تحقیقات و فناورى، دانشگاهها، سازمانهاى دولتى یا بخش خصوصى) مربوط هستند.
ترکیب مرکز پژوهشى دولتى یا غیر دولتى عبارتند از: رئیس مرکز یا معاون پژوهشى، دو یا پنج نفر (بستگى به سطح و گستردگى فعالیت مراکز پژوهشى) متخصص صاحبنظر در رشته هاى مربوط و نیز گروه هاى مختلف پژوهشى تشکیل مى شود.
واحدهاى پژوهشى با عناوین زیر در کشور فعالیت مى نمایند: مراکز پژوهشى، مرکز مطالعات، پژوهشکده، پژوهشکده و گروهاى پژوهشى، گروه پژوهشى مستقل، مؤسسه تحقیقات، مؤسسه عالى پژوهشى و … فعالیت دارند. درباره تشکیل و ایجاد واحد هاى پژوهشى شایان ذکر است، براى اینکه دانشگاه ها از اصلى ترین مؤسسه ها در امر پژوهش در کشورهاست طبیعى است که ساختار واحدهاى پژوهشى با واحدهاى پژوهشى موجود در دانشگاها مشابه سازى شود. اعتقاد براین است، که مراکز پژوهشى یکى از مهم ترین معیارهاى بهره ورى در این امر است.
از این رو تحقیق به منظور طراحى یک سامانه عملى براى بهره ورى مراکز پژوهشى کشور تدوین شده است و جهت انجام کار پس از یک پژوهش کتا بخانه اى و میدانى در مورد بهره ورى چند معیار انتخاب شده، سپس براى ساخت شاخص بهره ورى فعالیت هاى مراکز پژوهشى با استفاده از یک پژوهش میدانى و یا ترکیب میدانى، کتابخانه اى مجدد مورد تجزیه و تحلیل قرار مى گیرد و براى جمع آورى در مورد اهمیت شاخص هاى ایجاد شده نسبت به یکدیگر از پرسشنامه استفاده مى شود.
تقویت و توجه به مراکز پژوهشى وبه رسمیت شناختن مراکز پژوهشى، بر اساس یافته ها و تحقیقات متقن آنها مى تواند استوار باشد.چنین مراکزى مى توانند با فاصله گرفتن از بدنه دولت، تحلیل ها و آمارهاى کاربردى را براى مشاوره در اختیار مدیران و یا ارگان هاى تصمیم گیر قرار دهند. مراکز پژوهشى، تحقیقاتى و مطالعات اجتماعى، فرهنگى و… در فضایى خارج از بوروکراسى ادارى و متکلف مى تواند به آنالیز مسائل حال و آتى جا معه بپردازد و حاصل آنان چون منبع و مرجعى مفید فایده شود.
به طور مثال یک بازرگان با مراجعه به پژوهش مى تواند زمینه پرفایده تجارت در منطقه اى را بى صرف وقت و هزینه و متوسل شدن به آزمون و خطا بیابد.مسئول سیاسى با رجوع به حاصل پژوهش مى تواند بر نوشته هاى شهرى که دسته بندى شده آمارى و متوجه به پراکنش خاص هستند، مطالبات و تهدیدات را حدس بزند و آنها را مدیریت کند.حاصل همه این بهره جستن ها به ایجاد جامعه اى پایدار کمک مى کند، جامعه اى که در آن کار کارشناسى جلوى بسیارى از آزمون و خطا ها و هزینه هاى آن را خواهد گرفت.
در این میان ایجاد مراکز تحقیقات استراتژیک استانى، از ضروریات است که ماحصل آن مى تواند از به هدر رفتن منابع و اعتبارات جلوگیرى کرده با تحلیل هاى ساختارى و نگاه آزمایشى به سرزمین مورد مطالعه ظرفیت جدید را بشناساند.
آنچه در این میان داراى اهمیت است، ضروریات خارج نمودن مراکز مطالعاتى از تمرکز، انحصار و دولتى بودن و در عین نظارت عالیه و ساماندهى آن براى صیانت از امنیت ملى است. پژوهش هاى جامع هر یک به صورت بالقوه قابلیت تبدیل شدن به راز را دارا هستند و باید راهکارى براى امانتدارى این مؤسسه ها و مراکز ترسیم شود.
در این زمینه عواملى که براى موفقیت مراکز پژوهشى لازم بوده و به ضرورت باید لحاظ شود، به اجمال اشاره مى شود:
۱- اهداف و روش مشخص: موجب کارکرد هماهنگ گروه هاى مطالعاتى خواهد بود.
۲- تأکید بر پژوهش: در یک محیط هدایت کننده پژوهشى که اهم تأکید خود را بر روى بازدهى پژوهشى گذاشته و یا آن را هم ارز دیگر مقولات مورد تأکید قرار مى دهد.
۳- فرهنگ: فرهنگ سازمانى خصوصیات منحصر به فرد در مراکز پژوهشى که آن را از بقیه سازمان ها متمایز ساخته و شاخصى است که اعضا آن را درک کرده و به یکدیگر منتقل مى کند.
۴- وضع گروه: روحیه نوع آورى، از خود گذشتگى براى کار، میزانى که یک عقیده جدید مورد عنایت قرار مى گیرد و درجه همکارى و فراوانى مجمع هاى عمومى، رتبه بندى تجمعى موارد فوق ارتباطى مثبت و مستقیم بین وضع گروه و میزان کارایى را نشان مى دهد.
۵- مدیریت مشارکتى: امروز دا نش و مهارت هاى فرایند تصمیم گیرى آن چنان پیچیده است که شاید از عهده یک فرد خارج باشد، پس از آنجایى که یک مدیر قبل از هر چیز فرد رشد یافته و داراى اهداف تعریف شده اى است، موجب افزایش آگاهى اعضا به منظور هماهنگى بهتر در انجام دادن آن و دستیابى به دیدگاه هاى نو اعضاى شورا و گروه هاى مطالعاتى خواهد شد.
۶- ارتباط: وجه مشخصه آن تبادل اطلاعات، حمایت ودرک همدلانه و دسترسى به پژوهشگران در شبکه سازمان و مرکز تحقیقاتى است، که باید بین مدیر (رهبر) و دیگر اعضاى گروه و نیز بین دیگر پژوهشگران خارج از گروه و سازمان برقرار گردد.
۷- منابع و امکانات: شامل منابع انسانى (همکاران، دستیاران، مشاوران فنى سازمان، منابع مالى، تجهیزات و کتابخانه) است.البته در بین تمام این عوامل، رضایت از حضور منابع انسانى در یک واحد تحقیقاتى بیشترین اطمینان خاطر را در میزان آن واحد دارد.
در نهایت، آشنا نبودن با این عوامل علت ناکامى بسیارى از مراکز پژوهشى را فراهم مى سازد، یک واحد پژوهشى موفق نیازمند مجموعه اى از خصوصیات فردى براى هر یک از اعضاى گروه تحقیق، محیط سازمان، حمایت کننده قوى و رهبرى مشارکتى و آگاه به پژوهشگرى است.
از این رو یک سازمان پژوهشى از دور به صورت یک واحد یکپارچه به نظر مى رسد، اما در نگاه دقیق تر داراى اجزاى ظریفى است که بقا و تد اوم آنها وابسته به وجود کارکرد مؤثر چندین خصوصیات فردى، سازمانى و رهبرى است.
با توجه به جدى نینگاشتن امر پژوهش در کشور و موانع جدى که در راه موفقیت مراکز پژوهشى وجود دارد به اجمال به برخى از آنها همراه با روند آغاز پژوهش بعد از انقلاب اسلامى اشاره مى شود:
توجه جدى به تحقیقات گرچه از اوایل برنامه اول آغاز شد ولى روند رو به افزایش آن را در خلال برنامه عمرانى دوم در عملکرد برخى سازمان هاى دولتى و غیر دولتى مى توان دید. از نظر کمى، افزایش تعداد طرح هاى پژوهشى در زمینه امور و مسائل اجتماعى و فرهنگى،در برخى از وزارتخانه ها و سازمان ها از جمله: وزارت ارشاد اسلامى، صد ا و سیما، شهردارى تهران، مرکز پژوهش هاى اجتماعى مجلس و نیز در صدور مجوز براى ایجاد مراکز تحقیقاتى دولتى و غیر دولتى، از سوى برخى از وزارتخانه ها مثل: وزارت علوم، تحقیقات و فناورى صورت گرفت.
البته اینها زمینه ساز توسعه پایدار انسانى و اجتماعى در کشور محسوب مى شوند، منتها حقیقت امر اینست که تصمیم گیرى در این باره باید از محدوده و مباحث کلان و نظرى شکل گرفته در اتاق ها و سالن ها بیرون بیاید و به واقعیت هاى موجود از زبان محققان و مجریان طرح ها و از آنها بیشتر با کسانى که مشکلات اجرایى سر و کار دارند، بر گرفته شود. به نظر مى رسد، آنچه روند توسعه تحقیقات در ایران را کند کرده و سیاست هاى توسعه اى برنامه اى عمرانى را در مورد تحقیقات، کم رنگ کرده است، اختلال نگرش و عملکرد بین مدیران و مجریان رده میانى و اجرایى است در نحوه هزینه کردن اعتبارات و نیز اعمال سیاست هاى پژوهشى است.
مثال: یکى از آنها اینست که مدیران و مجریان رده میانى و اجرایى، با توجه به تجربه و برد اشت هاى شخصى باور دارند که مسائل و مشکلات سازمان ها و نهادها و درنهایت جامعه را بهتر از محققان مى دانند و پیشاپیش نتیجه تحقیقات از قبل براى آنها مشخص است، از این رو با توجه به مراتب پژوهش یا تحقیقات فرهنگى و اجتماعى و… در ایران با موانع روبرو است و باید به آنها در جهت برون رفت از این وضع توجه و مداقه نمود.
از جمله:
۱- نهادى نشدن تحقیق، تفحص و نو آورى ۲- باور نداشتن به نقش تحقیقات بویژه تحقیقات فرهنگى و اجتماعى ۳-وجود روابط شخصى و سلیقه اى در واگذارى تحقیقات به محققان دولتى و غیر دولتى ۴- نبود متولى اصلى تحقیق ۵- نبود آیین نامه ها، دستور العمل ها، کمبود نیروى انسانى محقق و کارآمد. گفتنى است، یکى از محور هاى اساسى در پژوهش آگاهى از نظرات و گرایش ها و به طور کلى افکار عمومى در سطح جهان، جامعه و گروه هاى اجتماعى شهرى و روستایى است.
دستیابى به چنین آگاهى، از راه افکار سنجى، علمى مستقل و به دور از غوغا سالارى و جوسازى امکان پذیر است که در این زمینه باید به جایگاه و پایگاه نظر سنجى در جامعه توجه کرد. به عنوان مثال:
- وجود افراد متخصص، مجرب، متعهد و مستقل و کارشناسان با تجربه در زمینه مربوطه - وجود برنامه ها و هدف هاى راهبردى، کاربردى و توسعه اى میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت- اعمال مدیریت مستقل، متعهدانه و به دور از گرایشات روزمره زدگى
از طرفى کمبود منابع مالى و کمبود پژوهشگر کارآمد در کشور هاى در حال توسعه و نبود برنامه ریزى جامع علمى مبتنى بر واقعیت، براى تربیت چنین نیرویى در زمره مهم ترین عوامل باز دارنده انجام تحقیقات و مانعى بزرگ در راه دستیابى به اهداف برنامه هاى توسعه ملى محسوب مى شود. تأمین نشدن زندگى پژوهشگر و نبود اطمینان خاطر وى از حاصل کار و تلاش، نبود عوامل مشوقه و نداشتن انگیزه اقدام به کار تحقیقاتى و همچنین نبود رقابت سازنده بین پژوهشگران قابل ذکر است.
به طور کلى در جوامع در حال توسعه به ندرت کسى روى توان و قابلیت هاى دانشجویان و اهمیت آماده سازى آنان براى انجام فعالیت هاى تحقیقاتى حساب مى کند همچنین نداشتن فرهنگ کار گروهى و وجود فردگرایى و کار انفرادى به خودبینى بى منطقى و عدم انجام نشدن طرح تحقیقاتى بزرگ منجر مى شود. باتوجه به مراتب و تعریفى که از وضع پژوهش در کشور مطرح شد، سؤال هایى در این زمینه در قالب تحقیق مطرح هست که هر کدام از آنها به صورت فرضیه به عنوان عامل اثر گذار و موانع توسعه پژوهش و نداشتن عزم ملى نمود عینى دارد.

اهداف تحقیق
* شناسایى و درک موانع اساسى گسترش پژوهش در کشور
* سنجش علمى نگرش اساتید، دانشجویان و محققان نسبت به مقوله پژوهش در جامعه
* برنا مه ریزى کلان براى به حداقل رساندن عوامل مخل روند پژوهش در کشور
* تلاش براى اولویت بخشیدن به امر پژوهش در مراکز آموزش عالى، دانشگاه ها و مراکز پژوهشى
* تلاش براى انطباق ساختار پژوهش کشور با نیاز هاى جامعه
* تعمیم روحیه پژوهش و پژوهشگرى در ارکان جامعه
* تمرکز و هدایت بخشى از برنامه و بودجه آموزش و پرورش در جهت پرورش و آموزش افراد ذیصلاح به منظور تقویت روش هاى عملى تحقیق در مقاطع مختلف تحصیلى خصوصاً ابتدایى
* توجه جدى به برقرارى یک نظام واحد براى مدیریت و هدایت مراکز پژوهشى کشور
* توجه جدى در جهت ارتقا آگاهى فرهنگى مردم نسبت به لزوم امر پژوهش در کشور باتوجه به بودجه پژوهشى در کشور که ۵۹ صدم درصد (۰‎/۵۹ درصد) از درآمد ناخالص ملى ودر خارج از کشور ۲‎/۵درصد است.از این رو توجه و تمرکز بر آهنگ رشد بودجه پژوهشى کشور تا حصول به اندازه واقعى باید مورد عنایت جدى و پایدار مدیریت محترم کشور قرار گیرد.

سؤال هاى تحقیق
۱. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با کمبود جا و فضاى پژوهشى ارتباط دارد؟
۲. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با بى انگیزگى رؤساى دانشگاه ها و اساتید و مدیریت ها ارتباط دارد؟
۳. مشکلات کشور در ا مور مربوط به پژوهش با انگیزه نداشتن دانشجویان به کار و تحقیق و تحصیل ارتباط دارد؟
۴. مشکلات کشور در امور مریوط به پژوهش با فقر امکانات فناورى ا رتباط دارد؟
۵. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با آموزش ندیدن دا نش آموزان با مفهوم تحقیق و مراحل عملى تحقیق در دوران مدرسه، ارتباط دارد؟
۶. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نحوه آموزش در دانشگاه ها که بر اساس نظریه و تئورى جهت یافته اند ارتباط دارد؟
۷. مشکلات کشور در امور مربوط با جدى تلقى نشدن واحدهاى مربوط به پژوهش و دروس عملى در دانشگاه ها، ارتباط دارد؟
۸. مشکلات کشور در ا مور مربوط به پژوهش با مشکل دانشجویان در شناخت و درک روش هاى تحقیق در علوم، ارتباط دارد؟
۹. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نا توانى دانشجویان در کار با فناورى پیشرفته ارتباط دارد؟
۱۰. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود نظام هماهنگ در ارزیابى علمى و عادلانه فعالیت هاى پژوهشى ارتباط دارد؟
۱۱. مشکلات پژوهشى کشور با نبود هیأت علمى صرفاً پژوهشى در دانشگاه ها، ارتباط دارد؟
۱۲. مشکلات پژوهشى کشور با بى اعتمادى علمى مردم و دانشجویان به اساتید در اثر ارضا نشدن انتظارات علمى ارتباط دارد؟
۱۳. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نداشتن فرهنگ کارگروهى در تحقیقات ارتباط دارد؟
۱۴. مشکلات در امور مربوط به پژوهش با سرگردانى و نا امیدى کادر علمى دانشگاه ها و دانشجویان و محققان (به علت فاصله بین اندوخته هاى علمى کشور هاى پیشرفته و کشورهاى ضعیف) ارتباط دارد؟
۱۵. مشکلات مربوط به پژوهش در کشور با خود محورى و پاسخگونبودن کادر اجرایى و ادارى دانشگاه ها و مؤسسه هاى دولتى، ارتباط دارد؟
۱۶. مشکلات مربوط به پژوهش کشور با منطبق نبودن ساختار و عملکرد دانشگاه ها با آنچه که بطور واقعى نیاز جامعه است ارتباط دارد؟
۱۷.مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با در اولویت قرار ندادن پژوهش در دانشگاه ها و مراکز پژوهشى، ارتباط دارد؟
۱۸. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود قوانین مصوب که دولت را ملزم به پرورش نیروى تحقیقاتى کارآمد در حد استاندارد جهانى نماید، ارتباط دارد؟
۱۹. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با کمبود کتب علمى و ضعف کتابخانه ها در پاسخگویى به نیاز هاى پژوهشگران، ارتباط دارد؟
۲۰. مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با ضعف نظام پستى در عرضه خدمات سریع، مطمئن و ارزان براى بخش پژوهش، ارتباط دارد؟
۲۱. آیا مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با منتشر نشدن مجلات و نشریات علمى کار آمد ارتباط دارد؟
۲۲. آیا مشکلات پژوهشى کشور با کمبود وسایل و ابزار آزمایشگاهى و تحقیقاتى، و به طور کلى فناورى نوین ارتباط دارد؟
۲۳. به نظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با ناتوانى کشور در انتشار نتایج و تمایل نداشتن به در اختیار گذاشتن نتایج تحقیقات براى استفاده دیگر محققان، ارتباط دارد؟
۲۴. آیا مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با ترجمه و چاپ نشدن آخرین منابع علمى - پژوهشى که در کشورهاى پیشرفته رخ مى دهد، ارتباط دارد؟
۲۵. آیا مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با ناتوانى قابلیت هاى پژوهشى در اعضاى هیأت علمى کنونى دانشگاهها، ارتباط دارد؟
۲۶. آیا مشکلات کشور در امور مربوط به منطبق نبودن ساختار دانشگاه ها و مراکز پژوهشى با آنچه که انجام پژوهشهاى علمى مى طلبد، ارتباط دارد؟
۲۷. آیا مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود سرمایه گذارى لازم در دانشگاه ها و مراکز پژوهشى در آماده سازى دانشجویان و پژوهشگران آینده، ارتباط دارد؟
۲۸. به نظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود ارتباط دانشگاه هاى کشور بایکدیگر و نشدن تبادل نشدن دستاوردهاى تحقیقاتى، ارتباط دارد؟
۲۹. بنظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود نظامى کارآمد براى آگاه ساختن مردم از ارزش پژوهش در حل مسائل مبتلا به جا معه، ارتباط دارد؟
۳۰. به نظر شما امور مربوط به پژوهش کشور با بى توجهى دولت به اهمیت تحقیقات و امور پژوهش و لحاظ نکردن آن در برنا مه هاى توسعه اى، ارتباط دارد؟
۳۱. به نظر شما امور پژوهش با پیوند نداشتن علمى و تحقیقاتى میان دانشگاهها، مراکز تولیدى، صنعتى و خدماتى ارتباط دارد؟
۳۲. بنظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود ارتباط علمى اساتید و دانشجویان با مشکلات دیگر دانشگاه ها و همتایان خود در خارج از کشور، ارتباط دارد؟
۳۳. بنظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با نبود یک سازمان مرکزى قوى، براى هماهنگ نمودن فعالیت هاى دانشگاه ها و مؤسسه هاى خصوصى در راستاى اهداف برنامه هاى توسعه ملى، ارتباط دارد؟
۳۴. به نظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با تأمین نبودن اقتصادى و اجتماعى محققان و پژوهشگران، ارتباط دارد؟
۳۵. بنظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با کمبود بودجه و اعتبارات پژوهشى کشور ارتباط دارد؟
۳۶. به نظر شما مشکلات کشور در امور مربوط به پژوهش با ناشناخته ماندن نقش علوم پایه در توسعه کشور ارتباط دارد؟
۳۷. بنظر شما مشکلات پژوهشى کشور با نداشتن منزلت ا جتماعى پژوهشگران و محققان، ارتباط دارد؟
۳۸. به نظر شما مشکلات پژوهشى و نهادینه نشدن آن در کشور با عدم سرمایه گذارى نکردن آموزش وپرورش در آماده سازى دانش آموزان از مقطع ابتدایى به اندیشیدن و آموزش آنها به روش هاى یادگیرى، ارتباط دارد؟
۳۹. به نظر شما مشکلات پژوهشى کشور با عدم آگاهى نداشتن مردم براى کاربرد پژوهش و نیاز به آن در برنامه ریزى ها، ارتباط دارد؟
۴۰. به نظر شما مشکلات پژوهشى کشور با اعمال سلیقه، برداشت ها و تجربیات شخصى مدیران از مشکلات، به جاى بررسى آنها با علم پژوهشى ارتباط دارد؟
۴۱- به نظر شما مشکلات پژوهشى کشور با نداشتن ارتباط کافى با شبکه هاى اطلاع رسانى جهانى، ارتباط دارد؟
باتوجه به اینکه این طرح پژوهشى در قالب سؤالات مطرح شده بتواند، موجبات بازشناسى نقش راهبردى پژوهش در برنامه ریزى هاى کشور شود، پیشنهاد انجام پژوهشى در رابطه با علت وعلل نهادینه نشدن امر تحقیق و باور نداشتن به نقش آن در کشور ارائه مى گردد.

شورا هاى پژوهشى
به عنوان سیاستگذار برنا مه هاى پژوهشى دولتى و غیر دولتى است که به طبع باید براى تأیید و تصویب عناوین و موضوع هاى پژوهشى براى مراکز پژوهشى فعالیت نماید.
اعضاى شوراى پژوهشى عبارتند از: ۱- رئیس پژوهشکده یا معاون ویا مدیر کل پژوهشى ۲- نماینده وزارت علوم، فناورى و تحقیقات ۳- نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزى (چنانچه مرکز پژوهشى، دولتى باشد.) ۴- دو یا پنج نفر متخصص صاحبنظر در رشته هاى مربوط به عنوان هیأت علمى است.
نشست هاى شوراى پژوهشى: بستگى به حجم و وسعت کار مى تواند هرماه یکبار تشکیل شود یا بنا به وضعیت و حجم کار شورا، ترتیب دیگرى براى نشست ها اعمال نمایند.
شایان یادآورى است، در برخى از دانشگاهها شوراى پژوهشى به منظور بررسى و اظهار نظر در باره موضوع هاى مرتبط و مواردى که از سوى مرکز پژوهشى به شوراى پژوهشى ارجاع مى شود، کمیسیون هاى تخصصى با شرح وظایف مشخص از قبیل برنامه ریزى و ارائه خط مشى پژوهشى براى ارائه به شوراى پژوهشى و نیز ارائه پیشنهاد لازم … کمیسیون هاى امور پژوهش هاى کاربردى، برنامه ریزى و سیاستگذارى تشکیل مى دهند.

منبع: / سایت خبری / جام جم آن لاین ۱۳۸۶/۰۲/۰۳
نویسنده : سیدابوالفضل حبیبى
نویسنده : افسانه تقى پور

نظر شما