موضوع : پژوهش | مقاله

غذاهای کمکی بعد از 6 ماهگی

منبع:روزنامه کیهان
به گفته پزشکان باید شیرخواران را در 6ماه اول بطور انحصاری با شیر مادر تغذیه کنید و غذاهای کمکی را از پایان 6ماهگی (180 روزگی) همراه با تداوم تغذیه با شیر مادر شروع نمایید. به تغذیه مکرر و برحسب تقاضای شیرخوار با شیرمادر تا 2سالگی یا بیشتر ادامه دهید.
با استفاده از اصول مراقبت روانی، اجتماعی به «تغذیه مؤثر» شیرخواران بپردازید. بویژه روشهای زیر:
شیرخواران را خودتان مستقیماً تغذیه نمائید و کودکان بزرگتر را وقتی که خودشان غذا می خورند، کمک کنید و نسبت به نشانه های سیری و گرسنگی آنها حساس باشید.
شیرخواران را به آرامی و صبورانه تغذیه کنید و آنها را برای خوردن تشویق کنید اما مجبورشان نکنید.
اگر کودکان از خوردن بسیاری از غذاها امتناع می کنند، غذاهایی با ترکیبات مختلف، طعم ها و قوام مختلف و روشهای متفاوت را برای تشویق آنها تجربه کنید.
آشفتگی را در طول غذا دادن به کودک به حداقل برسانید، اگر کودک به سهولت علاقه خود را به غذا از دست می دهد.
به یاد داشته باشید که زمان غذاخوردن فرصتی برای آموختن و ابراز محبت است. در طول غذا دادن به کودک با او صحبت کنید و تماس چشم با چشم با او داشته باشید.
تهیه و ذخیره سالم غذاهای کمکی.در هنگام تهیه و تدارک غذا بهداشت را رعایت کنید. از جمله:
شستن دستهای کودک و مراقبت کننده از او قبل از تهیه و خوردن غذا
ذخیره کردن غذاها بطور سالم و صرف غذاها بلافاصله پس از تهیه
استفاده از ظروف تمیز برای تهیه و تدارک غذا
استفاده از فنجان ها و کاسه های تمیز برای غذا دادن به کودک پرهیز از استفاده از بطری که تمیز کردن آن مشکل است. -مقدار غذاهای کمکی مورد نیاز.
غذاهای کمکی را از پایان 6ماهگی با مقادیر کم شروع کنید و همزمان با رشد کودک، مقدار غذا را افزایش دهید و تغذیه او با شیر مادر را بطور مکرر ادامه دهید. انرژی دریافتی مورد نیاز از غذاهای کمکی برای شیرخوارانی که دریافت «متوسط» شیر مادر دارند در کشورهای در حال توسعه تقریباً 200کیلو کالری در روز برای سنین 8-6 ماهگی، 300کیلو کالری در روز برای سنین 11-9 ماهگی و 550کیلو کالری روزانه برای کودکان 23-12 ماه است. این مقادیر در کشورهای توسعه یافته قدری متفاوت است (130، 310 و 580 کیلو کالری روزانه به ترتیب برای سنین 8-6ماه، 11-9 و 23-12 ماه است) چون دریافت متوسط شیر مادر برای آنها متفاوت می باشد.
قوام غذاها

همانطور که کودک بزرگتر می شود، مطابق با نیازها و توانایی های او قوام و تنوع غذاهای کمکی را افزایش دهید. شیرخواران در شروع تغذیه تکمیلی می توانند غذاهای پوره شده، نرم شده و نیمه جامد را بخورند. تا 8ماهگی اکثر شیرخواران خودشان به تنهایی قادر به خوردن غذاهای تکه شده با دست هستند. تا 12ماهگی اکثر کودکان می توانند غذاهایی مشابه سایر افراد خانواده بخورند (اما به یادداشته باشید که آنها نیاز به غذاهای غنی از مواد مغذی دارند که در بخش هشتم شرح داده می شود) از غذاهایی که خطر ایجاد خفگی دارند بپرهیزید (مثل دانه کامل یا تکه شده مغزها، دانه کامل انگور، هویج خام...»
تعداد دفعات غذا و دانسیته انرژی

دفعات غذا دادن به کودکان را همانطور که بزرگتر می شوند، افزایش دهید. تعداد دفعات مطلوب بستگی به تراکم انرژی غذاهای محلی و مقادیر معمول مصرف شده در هر وعده دارد. برای یک شیرخوار متوسط سالم که شیرمادر می خورد، غذاهای کمکی باید 3-2 بار در روز در 8-6ماهگی و 4-3 بار روزانه در 11-9 ماهگی و 24-12 ماهگی همراه با میان وعده ها (مثل یک تکه میوه یا نان با پنیر یا مغزها (بصورت پودر شده...) برای 2-1- بار در روز به کودک داده شود. منظور از میان وعده، غذاهایی است که بین وعده های معمول غذا به کودک داده می شود که باید تهیه آن راحت و آسان باشد. اگر تراکم انرژی غذا یا مقدار غذای هر وعده کم است، یا کودک با شیر مادر تغذیه نمی شود، تعداد دفعات بیشتری غذا مورد نیاز است.
محتویات مواد مغذی غذاهای کمکی

برای اطمینان یافتن از تأمین کافی مواد مغذی، شیرخواران را با انواع مختلف غذاها تغذیه کنید. رژیم های غذایی گیاهی نیازهای مواد مغذی در این سن را برآورد نمی کنند مگر اینکه مکمل مواد مغذی یا محصولات غذایی غنی شده به شیرخوار داده شود. (به بخش9 مراجعه کنید). میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامینAباید روزانه خورده شوند. رژیم غذایی حاوی چربی کافی برای کودک فراهم کنید (به جدول3 نگاه کنید) از دادن آشامیدنی های محتوی مواد مغذی کم مثل چای، قهوه و نوشیدنی های شیرین بپرهیزید. آب میوه نیز باید به مقدار محدود به شیرخوار داده شود تا جانشین غذاهایی که مواد مغذی بیشتری دارند، نشود.
استفاده از مکمل های ویتامین ها و مواد معدنی یا مصرف محصولات غنی شده برای شیرخواران و مادران مصرف غذاهای کمکی غنی شده یا مکمل ویتامین و مواد معدنی برای شیرخواران مورد نیاز است. در برخی جمعیت ها، مادران شیرده نیز ممکن است نیاز به مکمل ویتامین ها و مواد معدنی و یا غذاهای غنی شده برای حفظ سلامت خودشان و اطمینان یافتن از غلظت برخی مواد مغذی (بویژه ویتامین ها) در شیرشان داشته باشند. مصرف چنین محصولاتی ممکن است قبل از بارداری و در دوران بارداری نیز مزایایی داشته باشد.
تغذیه در طول بیماریها و پس از آن

در طول بیماریها دریافت مایعات شیرخوار را افزایش دهید شامل دفعات بیشتر تغذیه با شیرمادر، و نیز کودک را به خوردن غذاهای نرم، متنوع، اشتهاآور و مطلوب تشویق کنید. پس از بیماریها، غذا را به دفعات بیشتر از معمول به شیرخوار بدهید و او را برای خوردن بیشتر تشویق کنید.

نظر شما