موضوع : پژوهش | مقاله

نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز برای حفظ سلامتی ضروری است

نویسنده:کتر حسین میرزایی
منبع:روزنامه کیهان
چرا در فصل بهار آلرژی شایع است؟

از علتهای مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی ،گرده گلها و گیاهان است که در اثر گرده افشانی ایجاد می شود. گرده افشانی درختانی مانند نارون، گردو، تبریزی، افرا، چنار، زبان گنجشک در اسفندماه شروع می شود و تا اواسط فصل بهار ادامه می یابد ولی گرده افشانی علوفه از ماه های اردیبهشت و خرداد آغاز می شود و تا اواسط مردادماه ادامه دارد. علفهای هرز در اواخر تابستان تا اوایل پائیز گرده افشانی می کند.
از گلها، شمعدانی و گل سرخ حساسیت زا هستند.غیر از گروه گل و گیاه یا ذرات قارچ موادی مثل ترشحات بدن حیوانات اهلی خونگرم مانند پشم گوسفند، پر پرندگان و به ویژه موها و بزاق و فضولات گربه و سگ و موش حساسیت زا هستند ترشحات سایر حشرات مثل سوسک، کنه و ... نیز می تواند تولید حساسیت کند. دود اگزوز اتوموبیل و یا دود کارخانجات نیز از عوامل مهم آلرژی زا در هوا هستند. گرد و غبار منزل نیز موجب حالت آسم گونه ریوی می شود.بندپایان ذره بینی شبیه کنه در میان پرزهای قالی، تشک، لحاف، بالش و مبل های پارچه ای وجود دارند که ترشحات و فضولات و مواد بدن آنها در گرد و غبار منزل وجود دارند.
آیا دستکشهای لاستیکی حساسیت زا هستند؟

دستکشها از موادی به نام لاتکس تولید می شوند که این مواد در بادکنکها، مواد پلاستیکی، مداد پاک کن ها قسمتهای لاستیکی اسباب بازیها، اجزای پلاستیکی، تجهیزات طبی، نوارهای موجود در لباس یا سرشیشه، پستانکها و در کاندوم و غیره استفاده می شود.واکنش حساسیت تأخیری به صورت اگزمای تماسی که 12 الی 36 ساعت بعد از تماس با محصولات حاوی لاتکس روی می دهد و علائمی نظیر خارش، قرمزی و تورم و گاهی عطسه و خس خس و در موارد نادر در تنگی نفس و شوک می تواند ظاهر شود.

 

نظر شما