موضوع : پژوهش | مقاله

میوه اى با طبع سرد و خواص بسیار

نویسنده:نیوشا قره گزلو
منبع:روزنامه جوان
شخصیت شناسى از روى میوه مورد علاقه به ما مى گوید دوستداران میوه هلو، رفتار دوستانه اى دارند، رک گو و کمى پرحرفند و رفتار ناشایست دیگران را خیلى زود مى بخشند و فراموش مى کنند. همچنین رگه هایى از استقلال طلبى و بلندپروازى در شخصیتشان دیده مى شود که سبب مى شود فردى زرنگ و فعال به نظر بیایند. کمال طلب و احساساتى اما راستگو هستند و به محض قرار گرفتن در جمع در لاک خود مى روند و به اصطلاح تودار هستند.گذشته از طنز شخصیت شناسى از روى میوه مورد علاقه، به گواه تاریخ، چینى ها خیلى پیش تر از دیگر زمینیان، هلو مى خورده اند. طى قرون تاریک در اروپا مصرف هلو بیشتر جنبه دارویى داشته است. این میوه از نظر طب قدیم ایران سرد و داراى خواص بسیارى است.
خواص هلو

هلو منبع سرشار ویتامین هاى A و C و همچنین پتاسیم است. به آسانى هضم مى شود و به دلیل داشتن آب فراوان (هر ۱۰۰ گرم حاوى ۸۸ گرم آب) در رفع تشنگى و کم آبى بسیار موثر است. به شرط خوب شستن، بهتر است هلو را با پوست بخورید چرا که پوست این میوه داراى ویتامین A است. براى مبتلایان به دیابت و بیمارى هاى کلیوى و روماتیسم هیچ ضررى ندارد. هلو میوه خوبى براى افراد مسن است و سموم را از بدن دفع مى کند و ملین بهترى براى رفع یبوست است. هلوى خام اشتهاآور و زودهضم است و به سرعت از معده و روده عبور مى کند.
مضرات هلو

خوردن هلو به تنهایى براى اشخاص سردمزاج مضر است اما این موضوع با خوردن توامان هلو با عسل و یا زنجبیل قابل حل است. هضم این میوه براى برخى دشوار است و تولید نفخ مى کند بنابراین بهتر است آن را دست کم نیم ساعت پیش از غذا خورد.
مرباى هلو

اگر یک کیلو هلو خریده اید به ۲ کیلو شکر نیاز دارید. ابتدا هلوها را پوست کنده، هسته اش را درآورید و هر کدام را چهار قاچ کنید. شکر را در آب حل کرده و هلوها را در آن ریخته و بگذارید بپزد. به محض پختن هلوها، آن ها را از شربت قند درآورید و بگذارید شربت دوباره بجوشد تا به اصطلاح قوام بیاید. اکنون شربت قوام آمده را روى هلوهاى پخته شده بریزید.
نکته: براى پیشگیرى از شکرک زدن مربا، کمى آبلیمو بیفزایید. بهتر است این عمل در پایان مرحله پخت مربا انجام شود. بیشتر مرباها حین پخت کف مى کنند اگر مى خواهید کمتر کف کند یک قاشق غذاخورى کره به آن اضافه کنید. پخت مربا باید در ظرف درباز صورت گیرد. مربا را در ظرف هاى شیشه اى کوچک بریزید تا بدین ترتیب بعد از هر بار بازکردن در آن طى مدت کوتاهى تمام شود. زمان افزودن هرگونه اسانس، انتهاى پخت مربا است.
 

نظر شما