موضوع : پژوهش | مقاله

پیش گیری از سکته قلبی با مصرف پسته



نویسنده:هاله بهداد فر
منبع:روزنامه کیهان
هر روز به شمار کسانی که مصرف گیاهان و سبزیجات را توصیه می کنند، افزوده می شود. بسیاری از ما که دچار زندگی صنعتی شده ایم برای تناسب اندام و کاهش توده های اندوخته شده چربی مصرف میوه و سبزیجات را حداقل در وعده شام تجربه کرده ایم و یا کسانی بوده اند که چنین توصیه هایی به ما بکنند. خوشبختانه این رویکرد خوب یعنی مصرف میوه و سبزیجات روی هم رفته اتفاق مبارکی است به شرطی که گرانی روزافزون قیمت میوه ها ما را از این مواهب بی نظیر محروم سازند و اما خبر خوب...
خوشبختانه افرادی که میوه های مغزدار را دوست دارند، بدانند میوه های مغزدار به تنهایی یک رژیم غذایی سالم محسوب می شوند.برای مثال، آخرین تحقیق نشان می دهد که پسته برای قلب مفید است زیرا رگهای خونی را شل کرده و موجب کاهش فشار خون می شود. این یافته بدنبال مطالعه «واکنش های قلب» توسط تیمی از محققان به سرپرستی پن استیت صورت گرفته است. او بیان می کند مصرف میوه های مغزدار می تواند فشار خون بالا را کنترل کند.
گروه تحقیق این مطالعه را براساس سه رژیم موفقیت آمیز مطرح کرده است.یک قلب سالم نیازمند 25 درصد کالری از طریق چربی و هشت درصد چربی خالص است. یک رژیم با 30 درصد کالری از طریق چربی و 8 درصد چربی خالص باضافه 5/1اونس پسته، یا یک رژیم با 34درصد کالری از طریق چربی و 8 درصد چربی خالص باضافه 3 اونس پسته است.
محققان در پایان چهار هفته هر کدام از رژیم ها را مورد بررسی قرار داده و فشارهای دخیل شده خون را مورد مطالعه قرار دادند، و قوه ارتجاع رگ های خون را ارزیابی کردند، سپس دو آزمایش فشار از آنها گرفتند.آنها متوجه شدند 5/1 اونس رژیم پسته، فشارخون (فشار بالا) انقباض قلب و رگها را تا 8/4 میلی متر و 3 اونس رژیم پسته فشار خون انقباض قلب و شرایین را تا 4/2 میلی متر مرکوری کاهش می دهد، همچنین سرخرگ را شل می کند، تعمیر مفیدی که روی هم رفته موجب احیای کار قلب می شود.این مطالعه توسط انجمن پسته کالیفرنیا مورد حمایت قرار گرفته و در ماه آپریل 2007 در کنفرانس بیولوژی تجربی گزارش شده است.
میوه های مغزدار مثل پسته معمولا بسیار چرب هستند اما اکثر آنها دارای یک چربی ناخالص است که برای قلب مفید است. در حقیقت می بایست در خوردن این میوه ها اعتدال را رعایت کرد. البته میوه های هسته دار از همه نوع آن موجب کاهش بیماری قلبی و حمله قلبی می گردد.

نظر شما