موضوع : پژوهش | مقاله

نقش غلات در سلامت کودکان

منبع:sharghnewspaper.ir
اگر مایلید فرزندتان چاق نشود و به عبارتى مى خواهید از کودکى جلوى چاقى او را بگیرید در غذاى او (به ویژه صبحانه) غلات را فراموش نکنید. تحقیقات نشان داده است بین مصرف منظم غلات و شاخص توده بدن (BMI) در کودکان ۴ الى ۱۲ساله رابطه قوى وجود دارد. در تحقیقى که دکتر آلبرتسون و همکارانش بر روى ۶۰۳ کودک ۴ تا ۱۲ سال انجام دادند، کودکان بر اساس سن و این که طى دو هفته چه مقدار غلات (گندم، جو و...) مصرف مى کنند طبقه بندى شدند. محققان تمام انواع غلات مصرفى را در نظر گرفتند، چه غذاهایى که تماماً از غلات تهیه شده بودند و چه غلات آماده اى که در فروشگاه ها به فروش مى رسند.
تیم تحقیقاتى مورد نظر دریافتند کودکانى که طى دو هفته، ۸ بار یا بیشتر از غلات استفاده مى کنند در مقایسه با کودکانى که سه بار یا کمتر غلات مى خورند، «BMI» بسیار کمترى دارند. در اصل«BMI» شاخصى است که براساس قد و وزن فرد در نظر گرفته مى شود. براى محاسبه آن وزن بر حسب کیلوگرم را بر قد بر حسب متر مربع تقسیم مى کنند تا «BMI» فرد به دست آید. آمار ها حاکى از این است که تقریباً ۸۰ درصد کودکانى که غلات مصرف مى کنند اغلب بر حسب سن و جنس خود، وزن مناسبى دارند. به علاوه کودکانى که غلات بیشترى مصرف مى کنند نسبت به آنهایى که اصلاً غلات نمى خورند یا کم مى خورند ویتامین هاى A، B6، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، کلسیم، آهن و روى بیشترى دریافت مى کنند ضمن اینکه در مقایسه با همسالان خود کمتر در معرض خطر چاقى و افزایش وزن قرار دارند.
غلات از مواد مغذى بسیار قوى هستند که چربى آنها بسیار کم است و اگر همراه با شیر مصرف شوند کودک به طور همزمان کلسیم را نیز دریافت مى کند. اگر کودکان به مصرف غلات عادت کنند، وزن مطلوبى خواهند داشت و سلامت آنها تضمین خواهد شد. در این میان محققان معتقدند بهتر است از غذاهاى آماده حاوى غلات براى کودکان استفاده نشود زیرا این غذاها حاوى شکر و چربى هستند که چندان مناسب نیست، در عوض بهتر است مادران رژیم غذایى حاوى غلات را براساس ذوق و سلیقه کودک تهیه کرده و در اختیار او قرار دهند. در نظر داشته باشید رژیم غذایى حاوى غلات، سبزیجات و میوه براى سلامت و به ویژه کنترل وزن، جزیى لازم و ضرورى محسوب مى شود.

نظر شما