موضوع : پژوهش | مقاله

بهت رسانه های غرب از 9 دی


در حوادث فتنه سال 88 رسانه های غربی تلاش بسیار گسترده ای برای ملتهب نشان دادن فضای کشور و دامن زدن به شبهات داشتند. این رسانه ها با پوشش مغرضانه اخبار حوادث پس از سال 88 سعی داشتند تا تصویری کاذب از ایران را به جهان مخابره کنند و شبکه های فارسی زبان ماهواره ای نیز تمام تلاش خود را برای تحریک فتنه گران صورت می دادند. بارها در طی حوادث سال 88 این رسانه ها با انتشار خبر ها و تصاویر کذب سعی در پرونده سازی حقوق بشری برای جمهوری اسلامی داشتند. اما در این میان این رسانه های معاند نیز با تمام عناد و خصومت نتوانستند در برابر حماسه 9 دی ساکت بنشنید.
حماسه پرشکوه مردم در روز نهم دی ماه به حدی گسترده و تاثیر گذار بودکه سر انجام تحلیل های رسانه های غربی را هم تحت تاثیر قرار داد . این رسانه ها در اولین روز ها پس از نهم دی ماه سعی در انکار این واقعیت و کاستن از حجم تظاهرکنندگان داشتند .حتی در برخی موارد سیاست های رسانه ای مضحکی برای فرار از واقعیت تارخی 9 دی در شبکه‌های ماهواره ای غربی پیگیری شد .
یکی از سیاست ها که بیشتر وجه رسانه ای و حرفه ای این شبکه ها را زیر سئوال برد استدلال به" پخش ساندویچ یا کیک و ساندیس " به عنوان دلیل اصلی حضور میلیونی مردم در خیابان ها بود .
اما باید گفت این راهکار ها که در ابتدا به دلیل سراسیمگی رسانه های غربی از حضور میلیونی مردم در راهپیمایی صورت گرفته است به تدریج جای خود را به پذیرش واقعیت حضور مردم و حمایت آنان از نظام مقدس جمهوری اسلامی داد. به عنوان مثال چندی پس از این حماسه روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز " در سرمقاله خود به قلم "فیلینت لورت " استاد امور بین‌الملل دانشگاه پینسیلوانیا و مدیر بخش ایران بنیاد "آمریکای نوین " با اشاره به تلاش‌های غرب و رسانه‌های غربی برای سوءاستفاده از تحولات داخلی اخیر ایران نوشت که اصلا تصور اینکه جمهوری اسلامی از درون منفجر شود، تصور اشتباهی است و "باراک اوباما " رئیس‌جمهور آمریکا از آن برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در محقق ساختن وعده‌هایی که در خصوص تعامل با ایران از طریق هرگونه پیشنهاد استراتژیک و جدی مطرح کرده بود، بهره گرفته است.
این گزارش در ادامه افزود به عنوان مثال، وب‌سایت‌های ایرانی ضد دولتی مدعی شده بودند که در روز عاشورا ده‌ها هزار معترض به خیابان ها آمدند و برخی دیگر نیز اعلام کرده بودند که تعداد معترضان 2 تا 4 هزار نفر بوده است درحالی که یک چیز کاملا مسلم است که اکثریت جامعه ایران از این معترضان که از این روز مقدس برای اعلام یک بیانیه سیاسی استفاده کرده بودند، ناراحت هستند و از جمله شواهدی که برای این ادعا می‌توان مطرح کرد راهپیمایی بسیار عظیم مردم ایران در روز چهارشنبه (9دی ) در حمایت از جمهوری اسلامی بود.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد که مردم در مناطق مرکزی از جمله میدان انقلاب تهران تجمع کرده‌اند و در حالی که پلاکاردهایی در دست دارند، شعارهایی در حمایت از حکومت ایران و درخواست پیگرد قانونی رهبران اپوزیسیون سر می‌دهند.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی آورد که طرفداران حکومت در ایران در شهرهای سراسر ایران در روز چهارشنبه (9 دی) برای جمهوری اسلامی سوگند وفاداری خوردند و رهبران مخالفان را به ایجاد آشوب در کشور اسلامی متهم کردند. رویترز گزارش داد که تظاهر‌کنندگان در تظاهرات خود علیه رهبر مخالفان "میرحسین موسوی" و دیگر کاندیدای انتخاباتی "مهدی کروبی" شعار دادند.
خبرگزاری شین هوا گزارش داد که ایرانیان در حمایت از حکومت جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده و آشوب روز یک شنبه (عاشورا) را محکوم کردند. شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر نیز با پوشش خبر تظاهرات گسترده مردم ایران علیه آشوبگران تاکید کرد که مردم در این تظاهرات خواستار مجازات سران فتنه شدند.
شبکه بی بی سی نیز از حضور گسترده مردمی در شهرهای ایران در حمایت از دولت ایران خبر داد و اعلام کرد که دهها هزار نفر از مردم شهرهای تهران، شیراز، قم و دیگر شهرها با برگزاری راهپیماییهای اعتراض آمیز شعار "مرگ بر منافق" سر دادند.این شبکه در عین حال با تکرار مواضع ضد ایرانی خود به واکنشهای مداخله جویانه کشورهای اروپایی و آمریکا درباره وقایع اخیر ایران و به اعتراض دولتهای انگلیس، فرانسه، کانادا، آلمان و آمریکا به رویکرد دولت این کشور در برابر اغتشاشگران اشاره کرد.همچنین شبکه های تلویزیونی الجزیره عربی و انگلیسی، فرانس 24، بی بی سی عربی، سی ان ان، راشا تودی، دویچه وله و یورو نیوز با پخش تصاویری از حضور گسترده مردم ایران در 9دی را به پوشش اخبار مربوط به این رویداد پرداختند.
هر چند این رسانه ها بر خلاف ادعاها و شعارهای خود مبنی بر آزادی بیان و رسانه که گوش فلک را کر کرده، در حالی که تحرکات جمع اندکی از اغتشاشگران را به طور گسترده و در صدر خبرهای خود قرار می دادند، تلاش کردند تظاهرات میلیونی ملت ایران از نظام اسلامی و ولایت فقیه را حمایت از دولت القا کنند.در این میان شبکه تلویزیونی العربیه که بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، به خبرسازی و جریان سازی بر ضد کشورمان و پخش گسترده خبرهای بی اساس پایگاههای اینترنتی می پردازد و تحرکات اغتشاشگران را در صدر خبرهای خود قرار می داد، همانند پیش با پخش تصاویر اغتشاشگران، تنها به پخش برخی تصاویر از تظاهرات میلیونی ملت عاشورایی ایران بسنده کرد تا بار دیگر خشم و کینه خود از نظام و حضور میلیونی مردم ایران ثابت کند.


منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۰/۹/۱۶
نویسنده : عارف بهرامی

نظر شما