جیب خــالی پز خــالیتر
هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که به نظر میرسد تیمهای ایرانی، به آن چه باید نرسیدهاند، در این میان هرچند پرسپولیس توانست در گروه خود رتبه اول را به دست آورد، اما یکی از اهداف اصلی جام باشگاههای آسیا ایجاد درآمد برای اعضا بوده که در مورد باشگاههای ایرانی به نتیجه نرسیده است. یعنی ایرانیها در پایان بازیهای دور رفت، نه به رتبه خوبی رسیدهاند و نه درآمد لازم را داشتهاند.
برگزاری نخستین دوره لیگ کاملا حرفهای آسیا، به سبک لیگ قهرمانان اروپا، عرصه جدیدی در زمینه ورود باشگاههای آسیایی به چرخه سوددهی بود. به همین دلیل مسئولان لیگ قهرمانان آسیا تلاش کردند تا با راهکارهایی چون فروش بلیت، حق پخش تلویزیونی و کمک هزینه سفر، به توانمند کردن اقتصاد باشگاههای حاضر در این رقابتها، کمک کنند.
در آخرین نشست هماهنگی برگزاری رقابتهای لیگ آسیایی، سوزوکی، مدیر این رقابتها، پیشنهادهای جدیدی را ارایه کرد. از جمله آنکه در زمینه حق پخش تلویزیونی شرایطی را فراهم کرد تا 20 درصد از رقم قرارداد، به فدراسیونها و باشگاهها اختصاص یابد. البته در ادامه این گزارش خواهیم دید که چگونه با ترفندهای صدا و سیما، باشگاههای ایرانی کمترین سود را در بحث حق پخش تلویزیونی بردهاند.
WSG
شرکت World Sport Group با علامت اختصاری WSG، نام پیمانکار طرف قرارداد کنفدراسیون فوتبال آسیاست که به نوعی اسپانسر اصلی رقابتهای لیگ قهرمانان بوده و فرآیند مالی مسابقات و پرداختها را به باشگاههای حاضر در این عرصه پذیرفته است. این شرکت در بحث حق پخش تلویزیونی به طور مستقیم وارد مذاکره با رسانههای هر کشور شده و قراردادهای مختلفی را که سهم باشگاهها از طریق آنها پرداخت میشود، به امضا رسانده است. در مباحثی چون فروش بلیت، پاداش نتایج و کمک هزینه سفر نیز شرکت WSG به صورت مستقیم طرف حساب باشگاههای آسیایی است. در مجموع AFC تلاش کرده است تا درآمدهای حاصل از این رقابتها را بدون عبور از هرگونه فیلتری چون تلویزیونها یا فدراسیون فوتبال کشورهای آسیایی، به صورت مستقیم به دست باشگاهها، یعنی مالکان اصلی این درآمدها برساند و انتخاب یک شرکت بیطرف و بینالمللی نیز در همین راستا قرار میگیرد. در ادامه فرمولهای پیشنهادی AFC و سوزوکی، مدیر رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، را برای درآمدزایی باشگاههای حاضر در لیگ قهرمانان مرور میکنیم.
حق پخش تلویزیونی
در لیگ قهرمانان مثل سایر لیگهای حرفهای کشور، حق پخش تلویزیونی اولویت نخست درآمدزایی برای مسئولان برگزاری مسابقات و همچنین باشگاههای حاضر در آن است. در این دوره از رقابتها شرکت WSG به صورت مستقیم با رسانههای تصویری کشورهای حاضر در لیگ قهرمانان آسیا وارد مذاکره شد. پیشنهاد شرکت WSG این بود که از کل قرارداد منعقد شده، 20 درصد به فدراسیون و باشگاههای همان کشور تعلق بگیرد تا بدین ترتیب مسئولان فدراسیون یا باشگاهها برای گرفتن حقوق خود از امتیاز حق پخش تلویزیونی با رسانههای کشور خود کلنجار بروند. از سوی دیگر رسانهها نیز مطلع میشوند که هرچقدر رقم قرارداد بالاتر باشد، سود بیشتری نصیب فدراسیون و باشگاههای آن کشور میشود. طبیعی است در سیستمی که به دنبال پیشرفت باشد، رقم قرارداد نیز بالاتر خواهد بود.
سهم ایران کمتر از همه!
شرکت WSG به هیچ عنوان حاضر به فاش کردن رقم قراردادهایی که با رسانههای کشورهای حاضر در لیگ قهرمانان منعقد شده، نیست، اما اطلاعات نشان میدهد که در منطقه شرق، رسانههای کرهای و ژاپنی و در منطقه غرب، رسانههای عربستانی، قطری و سپس اماراتی بالاترین رقم قرارداد را با این شرکت منعقد کردهاند و البته صدا و سیمای ایران هم با توجه به حداقل قیمت مطرح شده از سوی شرکت WSG، کمترین رقم را پرداخت کرده است. بدین ترتیب باشگاههای ایرانی و فدراسیون فوتبال ایران از دو جنبه متضرر شدهاند.
بخش اول، توزیع درآمد حاصل از این قراداد است. طبق تعهد شرکت WSG، 20 درصد از رقم قرارداد منعقد شده با رسانه هر کشور به فدراسیون و باشگاههای هر کشور تعلق میگیرد که سهم فدراسیون ده درصد در نظر گرفته شده است و ده درصد دیگر هم میان باشگاههای حاضر توزیع میشود. بنابراین هرچه رقم قرارداد رسانهای کشورها با این شرکت افزایش یابد، سهم فوتبال آن کشور نیز زیادتر میشود و هرچه رقم این قرارداد کاهش یابد (مانند ایران) سهم کمتری نیز نصیب فوتبال آن کشور میشود. نکته جالب آنکه کشوری مثل قطر که یکی از قراردادهای مالی را با حداکثر قیمت با این شرکت به امضا رسانده است، تنها دو نماینده در لیگ قهرمانان آسیا دارد، اما به لطف رسانهای چون «الجزیره ورزشی» سهم هر کدام از این دو نماینده پنج درصد از مبلغ قرارداد خواهد بود. در حالی که با توجه به حضور چهار نماینده از ایران در لیگ قهرمانان آسیا، سهم هر باشگاه ایرانی از رقم کوچک قرارداد صدا و سیما با WSG، 5/2 درصد است.
البته در عربستان هم با وجود حضور چهار نماینده در لیگ قهرمانان، شبکه قدرتمند Art به تنهایی یکی از بالاترین رقمهای قراردادی را به امضا رسانده است تا سهم 5/2 درصدی باشگاههای این کشور رشد چشمگیری داشته باشد. اما جنبه دیگر ضرر فدراسیون و باشگاههای ایران بحث تعدد شبکهها و رقابت میان آنان است. در ایران شرکت WSG تنها با صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و تنها تلویزیون موجود در کشور طرف بوده و تنها یک قرارداد با رقم پایین منعقد شده است. اما در کشوری چون امارات دو شبکه «ابوظبی اسپورت» و «دبی اسپورت» هر دو به صورت جداگانه متقاضی خرید این رقابتها بوده و به دلیل رقابت با یکدیگر رقمهای خوبی را نیز پرداخت کردهاند. بنابراین سهم باشگاههای اماراتی از دو قرارداد با رقم بالا پرداخت میشود. بدین ترتیب صدا و سیما که همواره دین پرداخت حق پخش تلویزیونی را در سالیان اخیر به گردن داشته است که آن هم با اجبار کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده است، این بار نیز حمایت لازم را از باشگاهها و فدراسیون فوتبال ایران به عمل نیاورد. جالبتر آنکه صدا و سیما که در زمان قرارداد با WSG به دنبال حداقل پرداخت بود، برای تیزرهای تبلیغاتی قبل، میان و بعد از پخش زنده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بیشترین رقم تعرفهها را در نظر گرفته است و البته چهار باشگاه ایرانی که به نوعی نمایش آنان سبب جلب این تیزرهای تبلیغی میشود، هیچ سهمی از درآمد حاصل از آن ندارند. در این میان شاید پرداختن به برخی روشهای صدا و سیما در عقد قراردادها با رقم پایین جالب توجه باشد.
روشهای صدا و سیما برای عقد کمترین مبلغ قرارداد
نخستین روش، راهی است که نه تنها در لیگ قهرمانان آسیا، بلکه در زمان خرید امتیاز حق پخش رقابتهای المپیک و جام جهانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی مسئول شورای هماهنگی سازمان صدا و سیما که طرف قرارداد خرید مسابقات است، تا 48 ساعت مانده به پایان مهلت واگذاری حق پخش، هیچ پیشنهادی ارایه نمیکند. این در حالی است که شرکت اسپانسر مسابقات در فاصله 48 ساعت مانده به پایان مهلت، همواره رقم قرارداد را تعدیل میکند و به همین دلیل صدا و سیما میتواند قراردادی را با رقم پایینتر منعقد کند. البته اینگونه عقد قرارداد شرایط خاصی دارد. به عنوان نمونه صدا و سیمای ایران تنها حق پخش مستقیم بازیها را خریداری کرده است و از امتیازاتی چون حضور گزارشگر در محل برگزاری مسابقات، ارتباط مستقیم پس از پایان بازی برای مصاحبه با مربیان و نمایش کنفرانس خبری صرفنظر میکند. تمامی این مسایل در کاهش رقم قرارداد تأثیرگذار است. بیشک به همین دلیل است که در جریان برگزاری رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، در شرایطی که خبرنگاران ایرانی تا دقایقی پس از پایان بازی از حضور در کنار زمین منع میشوند، خبرنگاران و دوربینهای عربی، حتی در بازیهای داخل ایران، آزادانه مشغول تهیه گزارش هستند. چراکه رسانههای آنان در قرارداد با شرکت WSG به کیفیت کار خود، اهمیت میدهند نه به عقد قرارداد با رقمی کمتر.
فروش بلیت و کمک هزینه 30 هزار دلاری
پس از حق پخش تلویزیونی، فروش بلیت راهکار دیگری است که برای درآمدزایی باشگاههای حاضر در لیگ قهرمانان، مورد استفاده قرار میگیرد. در اینجا کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط مناسبی را برای باشگاهها ایجاد کرده است و هر باشگاه مبلغ کامل فروش بلیت دیدارهایی را که در آن میزبان است، به خود اختصاص میدهد. این مبلغ از سوی شرکت WSG، به عنوان مسئول برگزاری مسابقات پرداخت میشود. بدین ترتیب حضور هرچه بیشتر تماشاگران، سود بیشتری به باشگاهها میرساند و در افزایش هواداران فوتبال تأثیر به سزایی دارد. راهکار دیگر AFC پرداخت کمک هزینه سفر از طریق شرکت حامی مالی مسابقات است. هر باشگاه برای دیدارهای خارج از خانه خود 30 هزار دلار دریافت میکند. با در نظر گرفتن سه بازی خارج از خانه برای هر تیم، در واقع باشگاهها تا پایان مرحله گروهی 90 هزار دلاری دو باشگاه بزرگ تهرانی، با توجه به تعداد تماشاگران خود، حداقل در هر بازی نزدیک به 40 میلیون تومان از محل فروش بلیتها دریافت میکنند. البته این مزیت تنها برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال است و تیمهای سپاهان و صبا با توجه به ظرفیت ورزشگاههایشان، به مراتب رقم کمتری را به خود اختصاص میدهند. البته طبیعی است که در صورت صعود هریک از این تیمها مبلغ کمک هزینه سفر از فروش بلیت دیدارهای خانگی به حساب آن باشگاه واریز میشود.
پیروزیهای شیرین
اما در لیگ قهرمانان آسیا کسب برتری یا مساوی، علاوه بر کسب امتیاز، ازنظر مالی نیز سودآور است. یکی دیگر از تمهیدات برگزار کنندگان لیگ قهرمانان آسیا برای کمک به باشگاههای آسیایی، در نظر گرفتن مبلغی به ازای برد یا مساویهای یک تیم است. البته با توجه به بازیهای داخل با خارج از خانه، مبلغ آن متفاوت بوده و جدا از مبلغی است که به تیمهای راه یافته به مرحله دوم تعلق میگیرد. البته با توجه به اینکه هنوز این مبالغ به حساب باشگاههای ایرانی واریز نشده است، رقم دقیق این پاداش مشخص نیست.
در انتظار پول!
کنفدراسیون فوتبال آسیا و البته شرکت WSG، اصرار زیادی دارند تا حق مالی باشگاهها بدون عبور از هرگونه فیلتری مستقیما به دست خود آنها برسد. به همین دلیل در شرایطی که قرار بود مبالغ حاصل از حق پخش تلویزیونی، فروش بلیت، کمک هزینه سفر و پاداش پیروزیها از طریق حساب فدراسیون کشورها به دست باشگاهها برسد، شرکت WSG، در سومین هفته فروردین ماه سال جاری از باشگاههای ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا خواست تا شماره حساب ارزی مربوط به خود باشگاهها را برای واریز این مبالغ اعلام کنند.
در هر صورت تا کنون هیچ پولی به حساب چهار باشگاه ایرانی واریز نشده و هر باشگاه ایرانی حداقل یک کمک هزینه سفر و یک هزینه فروش بلیت بازی خانگی را طلب دارد، ضمن آنکه دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به دلیل پیروزی و تساویهای خود در خارج از خانه چشم انتظار پاداشهای خود نیز هستند.
درخواست شماره حساب از سوی پیمانکار برگزاری مسابقات، باشگاههای ایرانی را امیدوار کرده است که حداکثر تا پایان فروردین ماه، مبالغی به حسابهای ارزی آنها واریز میشود.
در همین زمینه پیمبری، سرپرست تیم صبا، میگوید: «تاکنون مبلغی به حساب باشگاه صبا واریز نشده است، البته شرکت WSG به تازگی از باشگاه درخواست شماره حساب کرده است و تصور میکنم این مبالغ به زودی در اختیار باشگاه صبا قرار گیرد.»
وی میگوید: «تمامی باشگاههای آسیا با هزینههای حرفهای وارد لیگ قهرمانان شدهاند و شرایط مالی این مسابقات نشان میدهد که دیگر نمیتوان با نگاههای سطحی و بدون سرمایهگذاری حرفهای در این رقابتها شرکت کرد.»
«میرانی»، مسئول رسانهای باشگاه استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، نیز با تایید اعلام شماره حساب باشگاه به شرکت WSG گفت: «طبق قانون پرداخت کمک هزینه پس از بازی دوم، باید این پول به حساب باشگاه واریز میشد. البته شرکت مزبور به تازگی از باشگاه شماره حساب خواسته است و امیدورایم که به زودی این مبالغ و حق پخش به حساب باشگاههای ایرانی واریز شود. در هر صورت آنچه مسلم و واضح است، رویکرد جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا میتواند روش جامعی برای درآمدزایی باشگاههایی باشد که تحت عنوان حرفهای در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا شرکت میکنند.»
بیتردید اگر مسئولان و متولیان عرصه ورزشی و همچنین رسانه ملی این موضوع را با نگاه عمیقتر و ریشهای کنکاش کنند، متوجه میشوند که حمایت معنوی و پشتیبانی مالی بیشتر نسبت به برگزار کنندگان این مسابقات، در واقع به سود فوتبال و باشگاههای ایرانی خواهد بود و ترفندهای مختلف چانهزنی با AFC، دستآورد ارزشمندی (حداقل برای جامعه فوتبال) به همراه نخواهد داشت.
منبع: / هفته نامه / پنجره / 1388 / شماره 1 ۱۳۸۸/۰۱/۰۰
هانویسنده : میلاد اسلامیع
نظر شما