موضوع : پژوهش | مقاله

خانواده ایرانی و نیازهای رسانه‌ای

خانواده ایرانی و نیازهای رسانه‌ای

در یکی، دو ماه اخیر با توجه به مناسبت هایی چون روز جهانی خانواده و روز بزرگداشت مقام مادر و زن، گروه ایران و خانواده رادیو ایران، مجموعه برنامه هایی را طراحی، تولید و یا به‌صورت زنده تقدیم مخاطبان خود کرد.
اهتمام خیل عظیمی از مخاطبان رادیو به اینگونه برنامه‌ها، نشان از یک نیاز و ضرورت اجتماعی دارد؛ ضرورتی که توأم با اضطرار است و جا دارد متولیان و علاقه مندان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران اسلامی دغدغه آن را داشته و به فکر راهکارهای مناسب برای آن باشند همانگونه که مدتهاست رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه تأکیدات فراوانی داشته و مدیران فرهنگی بالاخص رسانه‌ای را متوجه اولویت‌های مهم امروز کرده‌اند به گونه‌ای که ضمن مقابله با جنگ نرم دشمن، تحول و شکوفایی جامعه را به همراه داشته باشد.
رسانه ملی به منظور پاسخگویی مطلوب به دغدغه های رهبری برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت متعددی در دستور کار خود قرار داده که خوشبختانه در موارد متعدد تأثیرگذار بوده و با اقبال خوب مخاطبان همراه شده است.
چندی پیش جناب آقای صوفی معاون محترم صدای رسانه ملی، سخن از راه‌اندازی شبکه‌ای رادیویی با عنوان رادیو خانواده به میان آورد.
اگر چه ایده راه‌اندازی رادیو خانواده پیش از اینها در معاونت صدا مطرح بوده است لیکن ضرورت تأسیس آن، این روزها بسیار حیاتی‌تر از گذشته حس می شود.
آسیب های گوناگون اجتماعی که متأسفانه نهاد خانواده را هدف قرار داده یکی پس از دیگری عوارض شوم خود را نشان می‌دهد. به تأخیر افتادن ازدواج جوانان، سست شدن بنیان خانواده و افزایش تأمل برانگیز طلاق، هم متأثر از عواملی است و هم تأثیرگذار بر عوامل دیگر در واقع چون دیگر مسائل اجتماعی، شرایط امروز خانواده ایرانی را باید از زوایای گوناگون بررسی کرد.
ارتباطات مختصر اعضای خانواده با هم و بی اعتمادی و بی وفایی‌های ناشی از آن، محدود شدن فضای بازی و رشد و نمو کودکان که متأسفانه آزار و خشونت‌های متعددی نسبت به این گروه سنی به همراه دارد، کمرنگ شدن ارزش‌هایی چون احترام به بزرگترها، اختلافات نسلی، بلوغ زود رس نوجوانان و بطور کلی عدم درک متقابل والدین و فرزندان، خانواده‌ها را بطور جدی با مشکل مواجه کرده است.
تقریباً همه این رخدادها و تغییرات که متأسفانه تخریب بخش‌های عمده‌ای از ارکان خانواده را موجب شده، ناشی از عوارض جهانی‌سازی و سرعت اشاعه آن است، به‌طوری‌که یک بار دیگر مخاطبان رسانه ها را منفعل و بی اختیار کرده است.
در این شرایط علاوه بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان رسانه‌ها به منظور گزینش رسانه مطلوب و ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل محتوایی برنامه‌های رسانه‌ها، بهترین روش فعالیت متقابل رسانه‌ای در جهت مطلوب است به گونه‌ای که خیل مخاطبان بالاخص نسل جوان امروز متوجه هویت غنی و بی‌بدیل ایرانی و اسلامی خود شوند.
توجهی که زنده یاد دکتر شریعتی از آن به عنوان «بازگشت به خویشتن»یاد کرده است.
بی‌گمان فرامین و آموزه‌های دینی و قرآنی تا آخرالزمان پاسخگوی مناسب مسائل و دغدغه‌های انسانی است و بطور حتم معانی بلند انسانی در آثار منظوم و منثور تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران و جهان به خوبی بهره‌برداری نشده که متأسفانه به اینجا رسیده‌ایم.

منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۹۰/۷/۹
نویسنده : ابراهیم صابری نژاد

نظر شما