موضوع : پژوهش | مقاله

آشنایی با هانا سگال: روانکاو برجسته و پیرو ملانی کلاین

هانا ماریا سگال (Hanna Segal)، روانکاو برجسته و یکی از مهم‌ترین پیروان ملانی کلاین، در ۲۰ آگوست ۱۹۱۸ در شهر لودز لهستان به دنیا آمد و در ۵ ژوئیه ۲۰۱۱ در لندن درگذشت. سگال با پژوهش‌ها و نظریات خود، به‌ویژه در زمینه روان‌پریشی، خلاقیت، نمادسازی و فانتزی ناخودآگاه، نقش مهمی در توسعه روانکاوی معاصر ایفا کرد. او یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در سنت روانکاوی کلاینی بود و آثار او همچنان مورد توجه روانکاوان و پژوهشگران است.

زندگی‌نامه و تحصیلات

دوران کودکی و تحصیلات اولیه

هانا سگال در یک خانواده فرهنگی در لهستان به دنیا آمد. پدرش چسلاو پوزنانسکی، وکیل و منتقد هنری، و مادرش ایزابلا، زنی بورژوا و خانه‌دار بود. او در کودکی خواهرانش را از دست داد که این امر تأثیر عمیقی بر زندگی و افکار او گذاشت. خانواده او در سال ۱۹۳۱ به ژنو نقل مکان کردند و در آنجا سگال با آثار فروید آشنا شد و تمامی نوشته‌های او را که به زبان لهستانی ترجمه شده بود، مطالعه کرد.

مهاجرت به بریتانیا

با ظهور فاشیسم، خانواده سگال مجبور به ترک سوئیس و مهاجرت به پاریس شدند و در نهایت در سال ۱۹۴۰ به بریتانیا پناه بردند. سگال تحصیلات پزشکی خود را در لندن و ادینبورگ تکمیل کرد و در ادینبورگ با روانکاو برجسته، فیربرن، آشنا شد. او پس از اتمام تحصیلات پزشکی، به لندن بازگشت و در انجمن روانکاوی بریتانیا تحت تحلیل ملانی کلاین قرار گرفت.

فعالیت حرفه‌ای

سگال در سال ۱۹۴۵ به‌عنوان روانکاو در انجمن روانکاوی بریتانیا پذیرفته شد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود به تحقیق، تدریس و درمان بیماران پرداخت و نقش مهمی در توسعه نظریات کلاین ایفا کرد. او همچنین در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ رئیس انجمن روانکاوی بریتانیا بود.

نظریات و دستاوردها

نمادسازی و خلاقیت

سگال در مقاله برجسته خود با عنوان “نکاتی در باب ساخت نماد” (۱۹۵۷)، به بررسی فرآیند نمادسازی پرداخت. او معتقد بود که نمادسازی یک فرآیند سه‌وجهی است که شامل:

  1. ابژه اولیه (چیزی که نماد آن می‌شود)،
  2. نماد ابژه،
  3. فردی که نماد را تجربه می‌کند.

سگال تأکید داشت که در روان‌پریشی، تمایز بین این سه وجه از بین می‌رود و فرد روان‌پریش به‌جای درک نمادها، آن‌ها را به‌عنوان ابژه‌های واقعی تجربه می‌کند. او این وضعیت را “معادله نمادین” نامید.

روان‌پریشی و فانتزی ناخودآگاه

سگال معتقد بود که روان‌پریشی ناشی از اختلال در فرآیندهای اولیه ذهنی است که شامل فرافکنی، درون‌فکنی و تقسیم ابژه‌ها می‌شود. او تأکید داشت که در روان‌پریشی، فرد به‌جای دست کشیدن از فانتزی‌های خود، در آن‌ها غرق می‌شود و این فانتزی‌ها را به‌عنوان واقعیت تجربه می‌کند.

خلاقیت و هنر

سگال در مقاله “سهم روانکاوی در زیبایی‌شناسی” به بررسی نقش خلاقیت در هنر پرداخت. او معتقد بود که هنر نوعی ترمیم و جبران برای اضطراب افسرده‌وار است. او تأکید داشت که هنرمند از طریق خلق آثار هنری، تلاش می‌کند ابژه‌های آسیب‌دیده را بازسازی کند و احساس جبران و آرامش را تجربه کند.

غرایز زندگی و مرگ

سگال به مفهوم رانۀ مرگ و زندگی که توسط فروید مطرح شده بود، علاقه داشت. او معتقد بود که رانۀ مرگ نوعی اعتراض به درد زندگی است و می‌تواند به تخریبگری و ویرانگری منجر شود. او همچنین بر نقش رشک در رانۀ مرگ تأکید داشت و آن را به‌عنوان نیرویی مخرب در روابط انسانی توصیف کرد.

طرحی برای درمان روان‌پریشی

سگال معتقد بود که در هر فرد روان‌پریش، جنبه‌هایی سالم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده کرد. او تأکید داشت که درمانگر باید به بیمار کمک کند تا فانتزی‌های خود را درک کند و از آن‌ها فاصله بگیرد. او همچنین بر اهمیت ثبات و اعتماد در رابطه درمانی تأکید داشت.

آثار برجسته

۱. مقدمه‌ای بر ملانی کلاین (۱۹۶۴)

این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار سگال است که در آن نظریات کلاین را با استفاده از مثال‌های بالینی توضیح داده است. این کتاب به‌عنوان یک متن استاندارد در روانکاوی کلاینی شناخته می‌شود.

۲. کلاین (۱۹۷۴)

این کتاب در مجموعه فونتانا مدرن مسترز منتشر شد و به بررسی زندگی و نظریات ملانی کلاین پرداخت. سگال در این کتاب تأکید داشت که کلاین نظریات فروید را گسترش داده و به درک عمیق‌تری از روان انسان دست یافته است.

۳. توهم و خلاقیت هنری (۱۹۷۴)

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات سگال در زمینه روان‌پریشی، خلاقیت و هنر است. او در این کتاب به بررسی نقش خلاقیت در هنر و تأثیر آن بر روان انسان پرداخته است.

۴. رویا، فانتزی و هنر (۱۹۹۱)

در این کتاب، سگال به بررسی نقش رویا و فانتزی در خلاقیت هنری و فرآیندهای روانی پرداخت. او تأکید داشت که هنر می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای ترمیم آسیب‌های روانی عمل کند.

۵. دیروز، امروز و فردا (۲۰۱۰)

این کتاب آخرین اثر سگال است که در آن به بررسی اسطوره عدن و موضوعات اجتماعی-سیاسی پرداخته است. او در این کتاب به نقش روانکاوی در درک و مقابله با ویرانگری انسانی تأکید دارد.

دیدگاه‌ها و نظریات

نمادسازی و معادله نمادین

سگال معتقد بود که نمادسازی یک فرآیند پیچیده است که نیازمند تمایز میان ابژه، نماد و فرد است. او تأکید داشت که در روان‌پریشی، این تمایز از بین می‌رود و فرد به‌جای درک نمادها، آن‌ها را به‌عنوان واقعیت تجربه می‌کند.

خلاقیت و هنر

سگال هنر را نوعی ترمیم و جبران برای اضطراب افسرده‌وار می‌دانست. او معتقد بود که هنرمند از طریق خلق آثار هنری، تلاش می‌کند ابژه‌های آسیب‌دیده را بازسازی کند و احساس جبران و آرامش را تجربه کند.

رانۀ مرگ و زندگی

سگال به مفهوم رانۀ مرگ و زندگی علاقه داشت و آن را به‌عنوان نیرویی مخرب و سازنده در روان انسان توصیف کرد. او تأکید داشت که رانۀ مرگ می‌تواند به تخریبگری و ویرانگری منجر شود، اما در عین حال می‌تواند نیرویی برای تغییر و تحول باشد.

درمان روان‌پریشی

سگال معتقد بود که درمان روان‌پریشی نیازمند ثبات، اعتماد و درک فانتزی‌های بیمار است. او تأکید داشت که درمانگر باید به بیمار کمک کند تا فانتزی‌های خود را درک کند و از آن‌ها فاصله بگیرد.

تأثیر و میراث

تحول در روانکاوی معاصر

سگال با پژوهش‌ها و نظریات خود، نقش مهمی در تحول روانکاوی معاصر ایفا کرد. او با تأکید بر مفاهیمی مانند نمادسازی، خلاقیت و فانتزی ناخودآگاه، به درک عمیق‌تری از روان انسان دست یافت.

الهام‌بخش نسل‌های جدید

سگال با آثار و نظریات خود، الهام‌بخش نسل‌های جدیدی از روانکاوان و پژوهشگران بود. او با تأکید بر اهمیت خلاقیت و هنر، به درک نقش هنر در روان‌درمانی کمک کرد.

تأثیر بر روان‌درمانی

سگال با توسعه روش‌های نوین برای درمان روان‌پریشی، به درمانگران کمک کرد تا به درک بهتری از مشکلات بیماران دست یابند و روش‌های مؤثرتری برای درمان ارائه دهند.

نتیجه‌گیری

هانا سگال یکی از برجسته‌ترین روانکاوان معاصر بود که با پژوهش‌ها و نظریات خود، نقش مهمی در توسعه روانکاوی کلاینی ایفا کرد. او با تأکید بر مفاهیمی مانند نمادسازی، خلاقیت و رانۀ مرگ و زندگی، به درک عمیق‌تری از روان انسان دست یافت و الهام‌بخش نسل‌های جدیدی از روانکاوان و پژوهشگران شد. آثار و نظریات او همچنان در سراسر جهان مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرند و نقش مهمی در تحول روانکاوی معاصر ایفا کرده‌اند.

نظر شما