موضوع : پژوهش | مقاله

ظهور جبهه رسانه‌ای اسلامی


آن که روایت می‌کند حکومت می‌کند، این جمله افلاطون شاید مختصر و مفیدترین تعریف از اهمیت و قدرت رسانه باشد. تغییر نگاه یک‌سویه رسانه‌های غرب دغدغه اغلب نخبگان فرهنگی کشورهای غیرمتعهد است. در این راستا رسانه های مسلمان به اجتماع و گردهم آمدن به منظور تغییر و تصحیح انعکاس واقعیت‌های جهان سیاست مبادرت کرده‌اند. در گفت‌وگوبا حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی برخی مسائل جاری حوزه رسانه در ایران و کشورهای غیرمتعهد را بررسی کردیم.

*آیا ترکیب اعضای اتحادیه فقط کشورهای اسلامی را شامل می‌شود؟
32 کشور از پنج قاره عضو سازمان هستند. عنوان اتحادیه‌ها اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی است نه رادیو تلویزیون‌های جهان اسلام، لذا بخشی از رادیو تلویزیون‌های عضو در این اتحادیه متعلق به کشورهای غیراسلامی هستند با این ویژگی که گردانندگان آن در تولید و پخش برنامه‌ها ضوابط اسلامی را رعایت می‌کنند. این شبکه‌ها که شامل کشورهایی چون کانادا، روسیه، هند، امریکا، انگلیس و هلند می‌شوند اسلامی نیستند ولی عضو سازمان شده‌اند.

*اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی در این مدت دستاورد محسوسی داشته است؟
یکی از دستاوردهای بنیانگذاری و فعالیت این اتحادیه همین اجلاسی است که شما مشاهده می‌کنید. حدود 200 عضو از 32 کشور در تهران گرد هم آمده‌اند. این نشان می‌دهد ما در آستانه یک تحول بزرگ در وضعیت رسانه‌ای جهان هستیم. به واقع می‌توان گفت بلوک رسانه‌ای جهان اسلام شکل گرفته است و ما اکنون در مرحله پیشبرد اندیشه‌های این بلوک رسانه‌ای هستیم.

*رسانه‌های غربی دیگر همانند گذشته قادر به تحریف اخبار و انعکاس یک طرفه وقایع نیستند و آیا این مسئله از تأثیرات فعالیت رسانه‌های اسلامی است؟
درست است، زمانی در دنیا تک صدایی حاکم بود. آنها صحبت می‌کردند و ما فقط مخاطب بودیم اما امروز ما هم صحبت می‌کنیم و بسیاری از ملت‌ها در اقصی نقاط جهان صدای ما را می‌شنوند لذا دیگر تک‌صدایی وجود ندارد و جای تک‌صدایی را چندصدایی گرفته است و به همین دلیل تأثیر شبکه‌هایی که دروغ‌پردازی می‌کردند و به تحریف اخبار می‌پرداختند کمتر شده.

*کشورهای غربی کانال‌های خبری دارند که به چند زبان در آن واحد برنامه پخش می‌کند همانند یورونیوز آیا زمان آن نرسیده که مسلمانان نیز کانال واحدی با زبان‌های مختلف مانند عربی، فارسی، ترکی، اردو و... داشته باشند؟
اینکه آیا یورونیوز تأثیر زیادی دارد یا نه من معتقدم چندان تأثیر زیادی ندارد و در عوض رسانه‌های محلی تأثیرات بیشتری نسبت به رسانه‌های جهانی دارند. البته برخی از رسانه‌های جهانی هم تأثیرگذار هستند اما ضرورتاً هر کدام از آنها دارای فرهنگ خاص خودشان هستند، نمی‌شود همه اینها را با یک دید داوری کرد بلکه باید اشتراکات میان آنها احصا شود و روی آن اشتراکات توجه و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

*نقش رسانه‌های اسلامی در انقلاب‌های منطقه به چه میزان بوده است؟
بسیار مؤثر بوده‌اند. خود شکل‌گیری این رسانه‌ها را می‌توان یک انقلاب فرض کرد، در فضایی که عرصه رسانه‌ای جهان در تسلط استکبار جهانی است. یکسری رسانه‌ها به وجود می‌آیند که صدای متفاوتی دارند و پیام‌های مردم و آزادیخواهان را به گوش ملت‌ها می‌رسانند، این خود یک جنبش بزرگ است.

*به عنوان یک مدیر رسانه‌ای ویژگی غالب خیزش‌های مردمی منطقه را چه می‌دانید؟
این انقلاب‌های مردمی سه ویژگی مهم دارد: اسلامی بودن، مردمی بودن و ضداستکباری و ضدصهیونیستی بودن. خیلی‌ها تلاش می‌کنند که این سه ویژگی را نادیده بگیرند و این انقلاب‌ها را در حد یک طغیان اجتماعی برای به دست آوردن نان و غذا تنزل دهند. بعضی‌ها هم تلاش می‌کنند با سقوط رژیم‌های استبدادی بتوانند افراد و نیروهای خود را حاکم کنند.

* متن کامل این گفت‌وگو را در www.irna.ir و www.inn.ir مشاهده نمایید.


منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۹۰/۷/۶
گفت و گو شونده : علی کریمیان

نظر شما