موضوع : پژوهش | مقاله

آخرین روزهای منافقین در عراق


تعیین ضرب‌الاجل دولت عراق برای اخراج گروهک منافقین تا پایان سال 2011 باعث شده که رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از توافق این کــمیسیون با نوری المالکی، نخست‌وزیر برای تشکیل کمیته‌‌ای به منظور پیگیری پرونده منافقین و آغاز عملیات اخراج اعضای این گروهک تروریستی و همچنین افزایش بودجه نهادهای نظامی عراق خبر دهد.
گروهک تروریستی منافقین که علاوه بر جنایات مکرر در ایران به دلیل دست‌داشتن در جنایات علیه مردم عراق در دوره رژیم صدام حسین و به پاس خدماتش به رژیم بعث توانست قسمتی از خاک این کشور را با نام پادگان اشرف در اختیار داشته باشد؛ بعد از استقرار دولت جدید عراق که منتخب مردم است، مـلزم به ترک خاک این کشور شده است.
البته به علت دخالت‌های نابجای برخی قدرت‌های ذی‌نفع همچنان رایزنی‌هایی برای تاخیر در اجرای این تصمیم قطعی در حال شکل‌گیری است. اصرار و مقاومت مقامات عراقی برای اخراج گروهک تروریستی منافقین که با خودفروختگی به صدام در سرکوب شیعیان و اکراد عراق نیز کمک کردند، باعث شده حسن السنید، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به دیدار این کمیسیون با نوری‌المالکی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کند توافقات مهمی برای اخراج هرچه سریع‌تر این گروهک شکل گرفته است و قرار است با هماهنگی میان 2 دولت ایران، عراق و سازمان‌های ذی‌ربط بحث اخراج به صورت جدی انجام شود.
از سوی دیگر هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر خروج منافقین از خاک این کشور اعلام کرده که هیچ دولتی در دنیا قبول نمی‌کند گروهی یا سازمانی حاکمیت و اقتدار کشوری را زیرسوال ببرد و کشور کوچکی در داخل یک کشور ایجاد کند.
این مقام عراقی با اشاره به دلسوزی برخی قدرت‌های بیگانه درخصوص اخراج این گروه تروریستی یادآور شده که اعضای این گروهک می‌توانند در هر کشوری که آنها را بپذیرد مانند کشورهای اسکاندیناوی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و آمریکا اسکان یابند.
زیباری در سفری که اواخر خرداد امسال به تهران داشت در دیدار با علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که عراق خواستار بستن پادگان اشرف است، افزود: ما از دولت‌‌های اروپایی خواسته‌ایم که این اعضا را بپذیرند و البته در راهکاری که به ایران داده شده است از این کشور می خواهیم با همکاری صلیب سرخ امکان بازگشت این گروه فراهم شود.
از سوی دیگر، گروهک منافقین نیز با جدی‌شدن بحث خروج از عراق در تلاش است تا چهره تروریستی خود را تصحیح کرده و خاطره یک عمر رفتار ضدانسانی خود را با مظلوم‌نمایی از بین ببرد و بر این مبنا برای تطهیر اعمالشان اقداماتی از قبیل پرداخت مبالغ هنگفت به مقامات ارشد اروپایی و آمریکایی و برگزاری همایش‌ها و همچنین پنهان‌کردن ادوات نظامی خود از انظار عمومی را در پیش گرفته‌است. این گروهک حتی با حضور در مجامع بین‌المللی تلاش فزاینده‌ای را برای مظلوم‌نمایی در میان کشورها آغاز کرده و بر لزوم حفظ امنیت ساکنان اردوگاه اشرف در شمال عراق تاکید دارد.

خروج از عراق تنها راه‌ چاره
با جدی‌شدن خروج منافقین از کشور عراق و تصمیم دولت این کشور، مقامات عراقی از جمله علی‌الدباغ، سخنگوی دولت عراق تاکید کرده اند ساکنان اردوگاه اشرف تا پایان ماه دسامبر (اواخر دی‌ماه) فرصت دارند از عراق خارج شوند.
وی حتی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد نیز خواسته که از همه ابزارهای خود در این جهت بهره بگیرند. بر این مبنا چند تن از نمایندگان مجلس عراق و طیف‌های مختلف سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مستقل کردستان عراق با تاکید بر لزوم خروج منافقین از خاک این کشور ابراز امیدواری کردند که چنین تصمیمی هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.
زینب الطائی از حزب احرار و عباس البیاتی از حزب ائتلاف ملی و نزدیک به نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، بر این عقیده‌اند که حضور این گروهک در عراق بر خلاف قانون اساسی این کشور است. صفیه سهیلی از قانونگذاران مستقل عراق نیز از پایان‌دادن به پرونده این گروهک تروریستی در عراق حمایت کرده و یادآور شده که این گروهک در زمان صدام حسین در سرکوب مردم این کشور نقش مهمی ایفا کرده است.
البته خروج منافقین از عراق از سوی برخی مقامات آمریکایی اقدامی ضدحقوق بشر عنوان شده و این رفتار دولت عراق از سوی آنان امری غیرقابل توجیه بیان شده است.
مارک تانر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و رابرت گیتس وزیر دفاع سابق این کشور ازجمله مقاماتی هستند که تلاش دولت عراق برای اعمال حق حاکمیتی خود بر خاک این کشور را زیر سوال برده‌اند و از دولت این کشور خواسته‌اند به تعهدات خود درخصوص تعامل با اعضای گروهک نفاق براساس تعهدات بین‌المللی پایبند باشد، اما با وجود چنین اظهارنظری به نظر می‌آید دولت عراق به رغم تمام فشارهای وارده قصد دارد خروج این گروهک تروریستی را تا پایان مهلت قانونی داده شده پیگیری کند.

اخراج منافقین برای تامین امنیت در عراق
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همراستا با همتایان عراقی خود با تایید اقدام نمایندگان پارلمان عراق مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری پرونده منافقین و آغاز عملیات اخراج آنها، چنین تصمیمی را منجر به تامین امنیت و ثبات در عراق دانستند.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به جدیت عراقی‌ها برای خروج منافقین از خاک این کشور گفت: مجلس از سیاست‌های نخست‌وزیر عراق و نمایندگان این کشور سپاسگزار است، چون مقامات عراقی پی به ماهیت تروریستی این گروهک برده‌‌اند و می‌دانند که اخراج آنها مایه خشنودی دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق خواهد شد.
وی با اشاره به حضور منافقین در عراق و حمایت آنان از سوی صدام حسین افزود: پادگان اشرف وسعت زیادی دارد و از آنجا که اسکان این فرقه در زمان حاکمیت صدام دیکتاتور صورت گرفته، چنین تصمیمی مورد قبول انقلابیون عراق نیست. ضمن این که منافقین با رفتارهای تروریستی خود در ایران و عراق، جنایاتی را مرتکب شده‌اند که باعث به شهادت رسیدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه 2 کشور شده است.
وی خروج منافقین از عراق را عامل مهمی در رسیدن این کشور به امنیت، صلح و ثبات دانست و گفت: تشکیل کمیته‌ای برای خروج این گروهک از عراق قطعا برای تمرکز در جهت مقابله با فشارهای احتمالی است که برخی از غربی‌ها در زمینه منافقین اعمال نموده‌اند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تصریح کرد: فشار اروپایی‌ها و آمریکاییان بر دولت و مجلس عراق باعث شده است که پارلمان این کشور برای برون‌رفت از این قضایا دست به اقدامی جمعی و تاسیس یک کمیته بزند که کار بسیار ارزشمندی است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق نیز در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به نقش منافقین در ترور بسیاری از ایرانیان، عراقی‌ها و شیعیان 2 کشور تاکید کرد: مرز خشونت این گروهک حتی به مناطق کردنشین نیز کشیده شده و اسناد و پرونده‌های مختلفی از جنایات آنها وجود دارد که باعث شده عراقی‌ها با استناد به آن، حتی جدی‌تر از ایرانیان به دنبال اخراج و محاکمه منافقین باشند. نماینده اسلام‌آباد غرب یادآور شد: عراقی‌ها احساس می‌کنند که معامله برخی قدرت‌های غربی بر سر موضوع منافقین برخلاف حاکمیت ملی این کشور است، لذا قصد دارند در راستای استقلال کشورشان اولین گامی را که برمی‌دارند بحث اخراج این گروهک براساس قانون شورای حکم (اولین شورای انتقالی در عراق) باشد که این قانون در دولت و مجلس عراق هم تصویب شد و مورد تاکید قرار گرفت.
وی با اشاره به این که کشور عراق روز به روز به سمت ثبات در حرکت است یادآور شد: بحث منافقین همیشه به عنوان اصلی‌ترین مسائل مذاکره میان گروه‌های عراقی و ایرانی مدنظر بوده و معمولا نمایندگانی که جزو گروه دوستی 2 کشور هستند محور صحبت‌هایشان اجرای قانون در بحث اخراج منافقین است و این مساله یعنی ضرورت خروج منافقین از عراق توسط گروه علاوی، صدری‌ها و کردها نیز تایید شده است.
اسماعیل کوثری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به حضور منافقین از سال 64 در پادگان اشرف افزود: اقدامی که در زمان صدام حسین صورت گرفت هم‌اکنون با تحولات این کشور به موضوعی ملی تبدیل شده است و مقامات عراقی تاکید دارند که حذف این گروهک به تمامیت ارضی آنها مربوط می‌شود.
نماینده تهران با بیان این که تشکیل کمیته‌ای در پارلمان عراق برای پیگیری بحث خروج منافقین، تنها برای مطالبات مردمی این کشور و حذف آنان از عراق است، گفت: البته آمریکایی‌ها و اروپاییان که قائل به استانداردهای دوگانه و تروریست‌های خوب و بد هستند همیشه پافشاری می‌کنند که این گروهک در عراق باقی بماند، اما عراقی‌ها و مردم این کشور هستند که در نهایت برای اخراج این فرقه تصمیم می‌گیرند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور ‌شد: منافقین کسانی هستند که نزدیک به 13 هزار نفر را در ایران شهید کردند و در عراق نیز همین اقدامات را به فرمان صدام انجام دادند و جنایات زیادی مرتکب شدند. حالا آمریکایی‌ها و اروپاییان که دم از مبارزه با تروریسم می‌زنند با چه دلیلی می‌خواهند برای ماندن آنها در عراق و سرزمینی که دولت و مردم آن منافقین را نمی‌خواهند، تلاش کنند؟!
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مظلوم‌نمایی منافقین و مذاکرات آنها در مجامع بین‌المللی خاطرنشان کرد: تصمیم مسوولان و مردم عراق برای خروج این گروهک از کشورشان جدی است و براساس اخبار رسیده تاکنون یک‌سوم محدوده پادگان اشرف توسط نیروهای عراقی گرفته شده و تنها در دوسوم این محل گروهک منافقین مستقر هستند.

پادگان اشرف کجاست؟
به گزارش سایت قربانیان ترور، پادگان اشرف در سال 65 پس از خروج مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین از پاریس و پناهنده شدن به دامان رژیم بعث عراق با همکاری ارتش عراق در محلی به نام پادگان «خالص» ایجاد شد.
زمین این پادگان توسط رژیم صدام از مالکی خصوصی مصادره شد که اخیرا با گذشت نزدیک به 22 سال اسناد و مدارکش به دادگاه کنونی عراق آورده شده و مالک مدعی ملکش شده و دادگاه نیز حق را به وی داده است. این پادگان پیش از آن یک پادگان نسبتا متروکه ارتش عــراق بود کــه به دستور صــدام این زمـــین 24 هزار مترمربعی که در 20 کیلومتری شمال شهر خالص استان دیاله عراق و 100 کیلومتری شمال شرقی بغداد و نیز 80 کیلومتری مرز ایران در استان کرمانشاه قرار دارد به رجوی اهدا شد.
رجوی بسرعت کادرهای مرکزی خود را از فرانسه به عراق آورد و به عضوگیری جدید پرداخت و حتی به میان اسیران ایرانی می‌رفت و آنها را برای حضور در گروهک خود ترغیب می‌کرد.
وجه تسمیه این پادگان نیز مربوط به اشرف رجوی، همسر اول مسعود و از سران این گروه است که در حمله سپاه به ستاد مرکزی مجاهدین در زعفرانیه تهران در 19 بهمن 60 کشته شد. این پادگان در سال‌های بعد از اشغال عراق تبدیل به یک معضل برای دولت عراق و اشغالگران شده است.
از مجموع 3800 نفر شمارش شده در می 2003 فقط 2000 نفر در پادگان باقی مانده‌اند. عده‌ای عفو شدند و به ایران بازگشتند و عده‌ای به اروپا رفتند. بقیه نیز در ترکیه و اردن سرگردانند.
در سال 2003 ارتش آمریکا منافقین را خلع‌سلاح کرد و در سال 2008 نیز حفاظت از پادگان از آمریکا به نیروهای عراقی تفویض شد.

 


منبع: / روزنامه / جام جم ۱۳۹۰/۴/۱۲
نویسنده : فاطمه امیری

نظر شما