موضوع : پژوهش | مقاله

محو کینه‌ها، جلوه‌ای از عدالت اخلاقی در حکومت مهدوی


از اموری که در احادیث بر آن تاکید شده است، محو کینه‌توزی و جایگزینی مهرورزی و دوستی در دلهاست. و این بیگمان از فروغ جاودانه عدالت است که در جامعه پرتو می‌افکند و سرزمین دلها را از کینه‌توزی و دشمنی می‌شوید و آکنده از مهر و محبت می‌سازد. هنگامی که میزان عدالت در میان مردمان نهاده شد، و سرسوزنی از آن تخلف نگردید، و در هر برخوردی حقوقی، حق به حقدار داده شد، و در هر تضاد اجتماعی که پای منافعی در میان بود با آیین عدالت رفتار شد، جایی برای کینه‌ها و بدگمانیها ودشمنیها باقی نمی‌ماند. سخنی والا و عمیق در این بعد از فلسفه اجتماعی عدالت‌گستری از بانوی اکرم حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا"ع" روایت شده است:
"... والعدل تنسیقا للقلوب..."
- عدالت مایه پیوند یافتن دلها (و تحکیم روابط اجتماعی) است...(1)
انسانها، در ظلمت تبعیض و بیعدالتی دلهایشان از هم می‌گسلد، و کینه‌توزی و دشمنی و درگیری در میانشان رسوخ می‌کند، و راه تضاد و ناسازگاری و برخوردهای ناهنجار به روی آنان گشوده می‌گردد.
در نظام عدل بنیاد مهدوی"ع"، با اجرای دقیق عدالت، ریشه تبعیضها، بیعدالتیها، ستمها، ناراحتیها، نگرانیها، بدبینیها و کینه‌توزیها از دلها برمی‌آید و انسانها بی‌بیم و هراس و بدون هیچ نگرانی از تضییع حقی، در کنار یکدیگر و با دلهایی سرشار از لطف و محبت با یکدیگر زندگی می‌کنند.
حضرت امام علی"ع" می‌فرماید:
"... ولو قد قام قائمنا... لذهبت الشحناء من قلوب العباد..."
-... آنگاه که قائم ما "ع" قیام کند... کینه‌ها از دلها بیرون رود...(2)
اکنون و با توجه به این امور روشن می‌گردد که چگونه عدالت اجتماعی، اخلاق فردی و روابط درونی و پیوندهای روحی انسانها را بهبود می‌بخشد، و درون آدمی را از هرگونه دیوسیرتی و زشت‌خویی سالم می‌سازد. و این خود درس آموزنده‌ای است برای همه مربیان اجتماعی و مصلحان اخلاقی و سیاستمداران متعهد، که از چه راه بروند تا نتیجه بگیرند، و چه شیوه‌هایی بکار بندند، تا جامعه صالح و انسان صالح بسازند. اگر سالهای سال با تبلیغ زبانی از بهبود روابط انسانی و مهرورزی و دوستی انسانها سخن بگویند، و در زبان کینه‌توزی و دشمنی بستیزند، تا هنگامی که روابط اجتماعی ظالمانه و بیدادگریهای اقتصادی و سیاسی و... را از میان برندارند، ریشه کینه‌توزی و دشمنی و عدم سلامت روانی را باقی گذارده‌اند. و از این ریشه اهریمنی همواره جوانه‌ها و شاخه‌ها خواهد رویید. (عصر زندگی، دفتر تبلیغات اسلامی قم)

پاورقی:
1 - احتجاج، ج 1، ص 134
2 - بحار، ج 10، ص 104، تحف‌العقول، ص 76

 

منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۹/۱۰

نظر شما