موضوع : پژوهش | مقاله

نشست سلاک بدون آمریکا


اجلاس جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب بدون حضور آمریکا و کانادا هفته گذشته در ونزوئلا با سخنان هوگو چاوز رئیس‌جمهور این کشور آغاز به کار کرد در حالیکه اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه این اجلاس را مرگ دکترین مونرو دانست.
این اولین اجلاس جامعه کشورهای این منطقه بود که روسای جمهور 16 کشور، نخست وزیران 8 کشور و نمایندگان بلند پایه 9 کشور در این اجلاس دو روزه در کاراکاس شرکت کردند.
این اجلاس دو روزه که همه کشورهای قاره آمریکا به جز آمریکا و کانادا در آن حضور داشتند در روزهای 2 و 3 دسامبر (11 و 12 آذر) برگزار شد و در روز دوم شرکت کنندگان بیانیه‌ای برای عمل به برنامه‌های این اجلاس تازه تاسیس برای سال آینده صادر کردند. چاوز در نطق افتتاحیه خود ضمن این که این اجلاس را نقطه عطفی برای توسعه منطقه خواند و خواستار پایان دادن به سلطه گری آمریکا در منطقه شد.
رئیس جمهور ونزوئلا در آغاز اجلاس جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (سلاک) خطاب به زنان و مردانی که مدت‌ها برای یکپارچگی این منطقه مبارزه کرده‌اند گفت: آمریکای لاتین با توان بالقوه برای تجارت و توسعه، سرزمین زنان و مردان بزرگی است.
وی همچنین از رهبران سیاسی از جمله فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا، نستور کرچنر رئیس‌جمهور سابق آرژانتین و لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهوری پیشین برزیل که در ایجاد منطقه‌ای به دور از مداخله خارجی نقش داشتند قدردانی کرد و از کشورهای عضو سلاک خواست بر اختلافات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فایق آیند و به اهداف این اتحادیه تازه تاسیس دست یابند.
به نظر تحلیلگران سیاسی، مشارکت کردن اکثریت قریب به اتفاق کشورها در اجلاس "سلاک" گام مهمی برای رسیدن به اتحاد میان کشورهای منطقه است.
رائو کاسترو رئیس‌جمهور کوبا ضمن تشکر از ونزوئلا کشور دوست و هم پیمان برای برپایی این اجلاس در منطقه آمریکای لاتین، برگزاری این اجلاس را به عنوان رویداد بزرگی یاد کرد که نشان دهنده گام بزرگی در جهت رسیدن به استقلابی است که به مدت 200 سال به صورت کاملا وابسته یا نیمه مستقل بوده است.
اورتگا' رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نیز برگزاری اجلاس سلاک را فرصتی برای تقویت مبارزه با توسعه طلبی ایالت متحده دانست و افزود از 2 دسامبر 1883، (1222) آمریکا با طرح دکترین مونرو، سعی در منبسط کردن فضای منطقه کرد و آن را حیاط خلوت خود خواند، اما امروز با برگزاری این اجلاس در 2 دسامبر 2011، (11 آذر 90) حکم مرگ این دکترین را صادر کرده ایم.
رئیس جمهور مکزیک 'فلیپ کالدرون' نیز ضمن بیان آرزوی سلامت برای هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا و میزبان این اجلاس، برگزاری این اجلاس را نمونه‌ای از ادغام و اتحاد کشورهای برادر و دوست منطقه آمریکای لاتین و کارائیب دانست و افزود: ایده سیمون بولیوار مبارز و آزادیخواه آمریکای لاتین در خصوص یکپارچه شدن و متحد شدن همه ملل این منطقه هنوز زنده و برای کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب قابل قبول است.
رئیس جمهوری مکزیک نیز در سخنرانی خود در این نشست از همتایان خود در آمریکای لاتین خواست به تلاش‌هایی بپیوندند که در زمینه دفاع از دموکراسی، حقوق بشر و صلح صورت می‌گیرد. همچنین همه کشورهای منطقه باید تلاش‌های هماهنگی برای مهار فقر، حفاظت از محیط زیست، پیشرفت و مبارزه با جرم و جنایت داشته باشند.
"رافائل کرریا" رئیس‌جمهور اکوادور نیز این اجلاس را گامی به جلو برای دستیابی به یکپارچگی بیشتر و استقلال در منطقه دانست.
اهداف اجلاس سلاک(CELAC)
سلاک (CELAC) سازمانی است متشکل از ادغام 33 کشور آمریکای لاتین و کارائیب که عنوان وزنه‌ای مقابل سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) که در واشنگتن قرار دارد تبدیل شده است، اما مقامات آمریکایی چنین نظری ندارند و اجلاس سلاک را جایگزین سازمان مستقر در کشور خود نمی‌دانند.
در این اجلاس، کشورهای منطقه فعالیت خود را در 5 حوزه سیاسی، انرژی، توسعه اجتماعی، محیط زیست و اقتصاد مالی بررسی کردند. در واقع این اجلاس، همه دولت‌های چپ‌گرا و محافظه کار منطقه را با هدف مقابله با چالش‌هاش مشترک از جمله انرژی، حقوق بشر و مسائل امنیتی گرد هم آورده است.مساله خودکفایی و استقلال منطقه نیز یکی از محورهای نشست بود.
جمعیت 33 کشور عضو این اجلاس 550 میلیون نفر در گسترده جغرافیایی 20 کیلومتر مربع پراکنده هستند. شیلی، کوبا و کاستاریکا به ترتیب کشورهای بعدی میزبان این اجلاس در سال‌های 91 تا 93 خواهند بود.


منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۹/۱۹

نظر شما