موضوع : پژوهش | مقاله

دیدگاه امام خمینی درباره عدالت در عصر ظهور


غیبت حضرت صاحب، قضیة مهمی است که به ما مسائلی می‌فهماند. من جمله این که برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسی الا مهدی موعود - سلام‌الله علیه - که خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند،برای اجرای عدالت آمدند... لکن موفق نشدند. حتی رسول ختمی - صلی‌الله علیه و آله و سلم - که برای اصلاح بشر... و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می‌فهمند که فقط قضیة عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت.
انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی،انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجی‌هایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدة صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان.(1)
*این دو بزرگوار که هر دو... برای اقامة عدل هستند. سیدالشهدا - سلام‌الله علیه - که همة عمرش را و همة زندگی‌اش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم... صرف این کرد که ... معروف در کار باشد، منکرات از بین بروند. حضرت صاحب‌ - سلام‌الله‌علیه - و ارواحنا فداه - هم که تشریف می‌آورند برای همین معناست.. آن‌هایی که خیال می‌کنند که حضرت سیدالشهداء برای حکومت نیامده، خیر، این‌ها برای حکومت آمدند، برای این که باید حکومت دست مثل سیدالشهداء باشد، مثل کسانی که شیعة سیدالشهدا هستند باشد، اصل قیام انبیا از اول تا آخر این بوده است.(2)
* سالروز مبارک ولادت با سعادت و پربرکت حضرت‌خاتم‌الاوصیا‌ و مفخر الاولیا حجت‌بن‌الحسن‌العسکری - ارواحنا لمقدمه‌‌الفداء - بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد. و چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که بر پاکنندة عدالتی است که بعثت انبیا - علیهم‌السلام - برای‌ آن بود.(3)
* چه مبارک است زاد روز ابرمردی که جهان را از شر ستمگران و دغلبازان تطهیر می‌نماید و زمین را پس از آن که ظلم و جور آن را فرا گرفته پر از عدل و داد می‌نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می‌نماید... روزی که... پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخ‌های ستم و کنگره‌های بیداد‌ فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا - علیهم‌ صلوات الله - و حامیان اولیا - علیهم‌ السلام - بوده تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود... و سازمان‌های دروغین حقوق بشر از بنیاد برچیده شوند.(4)

*پاورقی:
1- صحیفه امام، ج12، ص 480 و 481
2- همان منبع،‌ج21، ص 2 و 3
3- همان منبع، ج14، ص 472
4- همان منبع


منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۰۷/۰۷

نظر شما