موضوع : پژوهش | مقاله

دیدگاه های رهبرمعظم انقلاب اسلامی درباره انقلاب اسلامی


اولویت منافع بیگانگان و درباریان در حکومتهای سابق
نگاه مسؤولان دولتی در رژیم پهلوی و قبلش در رژیم قاجار به کشور، نگاه یک مالک به ملک خود بود؛ یعنی هر مقدار برای جیبشان فایده می داشت، برای آن تلاش می کردند. مالکی را فرض کنید که هزاران هکتار زمین دارد؛ یک جا حاصل بیشتری دارد، زحمت کمتری دارد، لذا اعتبار بیشتری برای او می آورد و در آن جا سرمایه گذاری می کند؛ یک جا این طور نیست، نه جلو چشم است و نه برای او محصول چندانی دارد، لذا در آن جا سرمایه گذاری نمی کند. در کشور ما مسأله این بود: هر جا جلو چشم دشمن بود، هرجا مربوط به اشخاص خودشان بود، هرجا مربوط به منافع درباریان و وابستگان بود، هرجا مربوط به شرکتهای متعلّق به مراکز اقتصادی دنیا بود، هرجا مربوط به صهیونیستها بود، آباد بود، از امکانات دولتی برخوردار بود، از تلاش برخوردار بود، از بودجه کشور برخوردار بود؛ اما هرجا این گونه نبود، اصلاً به چشم نمی آمد؛ نه جاده، نه سد، نه کارهای زیربنایی دیگر، نه دانشگاه، نه دانشجو، نه علم، نه فرهنگ، نه صنعت، نه هنر و نه هیچ چیز دیگری به آنها معطوف نمی شد.
بیانات در اجتماع بزرگ مردم شهرستان کاشان و آران و بیدگل ـ 20/8/80

نقش برجسته ی مردم قم در انقلاب
امروز، هم مصادف است با حادثه بزرگ نوزدهم دی - که مبدأیی برای یک تحرّک عظیم در صحنه نهضت و انقلاب شد - و هم مصادف است با روز حادثه اثرگذار و فراموش نشدنی فیضیّه در بیست وپنجم شوّال سال 1342. این دو حادثه، نشان دهنده عظمت و اهمیت شهر قم، حوادث قم و مردم قم در تحوّلات این کشور است. قمیها - چه حوزه علمیّه در شهر مقدّس قم و چه آحاد مردم قم - به لطف خداوند در مسائل عظیم و فراموش نشدنی این کشور در دوران انقلاب و قبل و بعد از آن، نقشهای مؤثّر ایفا کردند. یاد شهیدان؛ آن فداکاران و کسانی که با جان و فکر و بیداری خود، این صحنه های درخشان را به وجود آوردند، گرامی می داریم و از خداوند متعال می خواهیم که ما را نسبت به این عزیزان، ناسپاس قرار ندهد و ان شاءالله همان راه و اهداف را ادامه دهیم. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، به مناسبت 19 دی ماه، سالروز قیام مردم ـ 19/10/80

آرمان نهضت: اقامه ی عدل و تقوا
راهی که در نوزدهم دی به وسیله مردم و جوانان قم آغاز شد، راه پرمخاطره ای بود؛ اما هدف بزرگی هم در پایان این راه وجود داشت و آن، ایجاد نظام اسلامی بود؛ یعنی نظامی که به برکت احکام و شریعت الهی، نظام عدالت و تقوا باشد. هدف همه پیغمبران هم ایجاد چنین دنیایی بوده است؛ دنیایی که در آن عدالت و تقوا باشد. چه موقع دنیا از عدالت و تقوا برخوردار خواهد شد؟ وقتی کارگردانان حوادث عالم - یعنی مسؤولان کشورها و رؤسای ملّتها - دارای عدالت و تقوا باشند؛ والّا در هر کشوری اگر مسؤولان آن - مثل رژیم طاغوت - از تقوا و عدالت فرسنگها فاصله داشته باشند، در آن کشور نه عدالت معنا پیدا می کند و نه تقوا. بنابراین، اساس باید درست باشد. اساس درست، آن نظام و حکومتی است که بر پایه احکام الهی بنیاد شده باشد و مسؤولان آن از عدالت و تقوا برخوردار باشند. مردم دنبال این موضوع بودند. امروز نیز همین طور است. اگر بخواهیم مشکلات دین و دنیای ما برطرف شود، باید بر این نقطه - یعنی اقامه عدل و تقوا - پافشاری کنیم. اوّلین کسانی که از این حرکت و تحوّل عظیم اجتماعی زیان می کردند، چه کسانی بودند؟ کسانی که بر این کشور سلطه غاصبانه خود را برقرار کرده بودند؛ بر مردم حکومت می کردند؛ به مردم زور می گفتند و منابع ثروت مادّی و معنوی آنها را به غارت می بردند. آنها اوّلین دشمنان این حرکت و تحوّل بودند؛ همان چیزی که ما در اصطلاح انقلاب اسلامی، به آن استکبار جهانی می گوییم. چون امروز ملّتها و کشورهای دنیا مسائلشان با هم مرتبط و متّصل و فاصله ها کم است، غارتگران منابع ثروت و قدرت در دنیا به پیرامون خود اکتفا نمی کنند و در صدد دست اندازی به همه دنیا هستند. شما امروز می بینید که قدرتهای استکباری برای تسلّط بر دنیا و ملّتها و کشورها چه می کنند. اگر در کشوری یک ملّت توانست این سلطه جهنّمی و شیطانی را از خود دور و برای اقامه حق و عدل قیام کند، اوّلین دشمن او همین مراکز جهانی هستند. تا آن جایی که بتوانند، مانع می شوند که آن ملّت بساط ظلم و ستم را از بین ببرد؛ کمااین که در دوران انقلاب - کسانی که بودند و هستند، به یاد دارند - و در مقابل حرکت مردم، همین مراکز جهانی، با همه قوا سعی کردند ملّت ایران را از این راه منصرف کنند؛ چه با سلاح، چه با توپ و تانک، چه با تبلیغات و چه با وسوسه ها. اگر توانستند مردم را منصرف کنند، به مقصود خود رسیده اند و سلطه غاصبانه خود را ادامه خواهند داد؛ اما اگر به مقصود نرسیدند و مردم توانستند بساط ظلم و ستم طاغوت را از کشوری برچینند، آن گاه شکل دشمنی مراکز استکباری و استعماری عوض می شود. همّت آنها این می شود که نگذارند این ملّت به هدف و آرمان خود - که استقرار عدالت و تقوا در کشور است - دست پیدا کند. انواع مختلف کارشکنیها و دشمنیها و مخالفتها را به وجود می آورند، که این را هم در این بیست وسه سال شاهد بوده اید. جنگ را تحمیل کردند، بمباران کردند، حمله تبلیغاتی کردند، محاصره اقتصادی کردند، تبلیغات سراسری جهانی علیه این انقلاب به راه انداختند؛ همه برای یک هدف. آن هدف چیست؟ نگذارند نظام اسلامی به پشتیبانی ملّت ایران - این پشتوانه قوی - به هدفها و آرمانهای خود دست پیدا کند. کاری کنند که ملّت خسته شود و مسؤولان به ستوه آیند. وقتی ملّت و مسؤولان از ادامه راه خسته شوند، آن گاه اوّل تجدید سلطه دشمنی است که او را بیرون کردید. برگردد، سلطه جهنّمی خود را دوباره شروع کند و وضع را به همان شکلی برگرداند که مردم آن را به هم زده و از بین برده بودند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، به مناسبت 19 دی ماه، سالروز قیام مردم ـ 19/10/80

 

منبع: / روزنامه / کیهان ۱۳۹۰/۹/۱

نظر شما