واکاوی دیدگاه هرمنوتیک میانهرو برای فهم متون درسی با تاکید بر آراء ریکور
کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: عادله باقرپور کتیسری
استاد راهنما: حکیمهالسادات شریفزاده خاوری
استاد مشاور: مهدی خبازی
دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر واکاوی دیدگاه هرمنوتیک میانهرو برای فهم متون درسی با تاکید بر آراء ریکور است. پژوهش حاضر پژوهشی نظری است که به روش توصیفی استنتاجی انجام شده است. در این پژوهش تلاش شد، ضمن تبیین هرمنوتیک میانهرو و بیان ویژگیهای آن، مولفههای اساسی روش هرمنوتیک ریکور برای فهم و تفسیر متون درسی بیان و تاثیر هرمنوتیک ریکور بر تعلیم و تربیت ارزیابی شود و آراء ریکور مورد نقد قرار گیرد. یافته های پژوهش نشان داد که هرمنوتیک میانهرو، گرایشی فلسفی است که توسط متفکرانی چون گادامر، ریکوروبتی مطرح شده است اندیشه کلی دراین گرایش ان است که تفسیرهمواره خلاقانه بوده وهمواره دیالوگی میان مفسرومولف بامتن وجودداردبنابراین نمیتوان ازدست یافتن به حقیقتی عینی سخن گفت. با توجه به مطالعات انجام شده بارزترین ویژگیهای هرمنوتیک میانهرو توجه به سنت، زبان، پیش داوری و مهمترین مولفههای هرمنوتیک ریکور تبیین، فهم و اختصاص دادن است. همچنین، در ارتباط با تاثیر هرمنوتیک ریکور بر تعلیم و تربیت میتوان گفت، این دیدگاه بر خوداگاهی و مشارکت متقابل دانشآموز ومعلم اثرگذار است و قدرت نقادی دانشآموزان را بالا می برد و در بهبود خلاقیت دانشآموزان موثر است. نتیجه آنکه، هدف از تعلیم و تربیت در هرمنوتیک ریکور پرورش انسان توانمند از طریق به خود اختصاص دادن متن در ارتباط با جهان دیگری است. لذا، تعلیم و تربیت فرایندی درونی و دائما در حال رشد است که از طریق تعامل بین دانشآموز با متن و در نتیجه به خود اختصاص دادن متن حاصل میشود.
نظر شما