پوستر تئاتر و نوآوری معنایی با نگاهی بر هرمنوتیک پُل ریکور
موضوع : پژوهش | پایان نامه

پوستر تئاتر و نوآوری معنایی با نگاهی بر هرمنوتیک پُل ریکور

کارشناسی ارشد 1393
پدیدآور: شهرزاد افشاری استاد راهنما: محسن مراثی استاد مشاور: امیر اسمی
دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشکده هنر و معماری
چکیده

هدف: در هرمنوتیک ریکور متن و مخاطب اثر هنری اهمیّتی بیش از مؤلف آن می‌یابند و معنای اثر تنها در کنش تأویل مخاطب است که کامل می‌گردد. متن به روی هر کس که می‌تواند بخواند، گشوده است و همگان می‌توانند خواننده‌ی بالقوه‌ی آن باشند. مخاطب است که اثر را تأویل می‌کند و به معنا دست ‌می‌یابد. در این میان، تردیدی نیست که در دیالکتیک جهان متن و جهان مخاطب، پوستر تئاتر -به عنوان یکی از آن آثار- بر تأویل مخاطب از تئاتر و دستیابی او به معنا تأثیرگذار می‌باشد و پُر واضح است که بحث از پوستر یک تئاتر بحثی است که به سوی کارکرد زبان و تأویل مخاطب کشیده شده و این امر با بررسی هرچه بیشتر هرمنوتیک ریکور بر ما روشن خواهد شد. روش تحقیق: شیوه‌ی پیش‌بُرد این پژوهش از نظر هدف، بنیادی-نظری بوده و نتایج حاصل از آن علاوه بر توسعه‌ی تحقیقات گذشته در عرصه‌ی عملی نیز قابل استفاده خواهند بود. همچنین از نظر روش، توصیفی و تحلیلی می‌باشد و داده‌هایی که با روش کتابخانه‌ای و ترکیبی (متن خوانی، ترجمه، استفاده از اینترنت) و میدانی (بررسی آماری نمونه‌ها) گردآوری شده‌اند؛ در نهایت به صورت کیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. یافته‌ها و نتایج: این پژوهش با در نظر داشتن چنین فرضیاتی نشان می‌دهد پوسترهایی که تئاترهای فجر سی و سوم به خود پذیرفته‌اند، با عنوان "برگزیده‌ی مسابقه‌ی پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر"، آنقدر خلاقانه بودهاند که با مخاطب خود درگیر شده و بازآفرینی معنا را از او بخواهند. پوستر تئاتر می‌تواند بخشی از استراتژی کارگردان تئاتر هم محسوب شود و به وسیله‌ی استعاره و پیرنگ در کنش خواندن مخاطب بازپیکربندی اثر را به او بسپارد تا با هر تأویل خویش، معنای اثر را بازآفریده، موجب دگرگونی پیکربندی متن شود.

نظر شما