هرمنوتیک دینداری و دنیوی شدن: مطالعهی کیفی تفاوتها و شباهتهای کرد و کارها و تجربههای دینی بین دو نسل (والدین بزرگ و نوادگان آنها) از اهالی شهرستان صومعهسرا، سال 1399
کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: مازیار نیکدل کلاشمی استاد راهنما: حسن چاوشیان استاد مشاور: محمدمهدی رحمتی
دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده
پژوهش حاضر با رویکرد کیفی به مطالعه دینداری و دنیوی شدن در میان دانش آموزان دبیرستانی والدین بزرگشان در شهر صومعهسرا میپردازد. این مطالعه تلاش دارد تا دریابد در جامعه موردمطالعه افراد چگونه تفسیری از دیندارند و دینداری آنان به چه شکل است. همچنین این مطالعه سعی دارد تا دنیوی شدن در میان جوانان را رصد کند و با بررسی باورها و دینداری والدین بزرگ، وضعیت دین را در قالب تفاوت نسلی تحلیل کند. در این راستا از حوزههای نظری معاصر در جامعهشناسی دین و روش هرمنوتیک فلسفی استفادهشده است. چارچوب مفهومی این مطالعه برگرفته از رویکردهای نظری گیرتس، برگر، لاکمن، رابرت بلا و مگوائر است که تفسیر یافتههای پژوهش بر اساس رویکردهای نظری آنان در حوزه دین بهویژه نظریههای رابرت بلا و مگوائر انجام شده است. دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبهی نیمه ساخت یافته در میان پانزده نفر از دانش آموزان و شش نفر از والدین آنآنکه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، گردآوری شده است. یافتههای این پژوهش نشاندهنده آن است بسیاری از دانش آموزان تفسیری شخصی از معنویت دارند و شکل دینداری آنها بهصورت رسمی نیست. همچنین دنیوی شدن در میان آنان در دو سطح فرایض عملی و سطح شناختی بهطور کامل مشهود است. درنهایت آنکه تفسیر دینی و دینداری دانش آموزان تفاوت چشمگیری با والدین بزرگ آنان دارد.
نظر شما