موضوع : پژوهش | مقاله

شیطنت‌های رسانه‌ای و یک واقعیت


این موضوع در سیاست های رسانه ای غربی ها رویکرد جدیدی نیست و سالهاست که مدیران این رسانه ها وقتی با حضور باشکوه مردم مواجه می شوند از موضوعات حاشیه ای استفاده کرده و آن را بر متن ترجیح می دهند.
همچون شبکه العربیه و برخی از شبکه‌های اروپایی که واقعیت‌های 22 بهمن را نادیده گرفتند و تلاش کردند با برخی شیطنت‌های رسانه‌ای، حقایق ایران را تحت تأثیر قرار دهند و برخی از شبکه‌های تلویزیونی آسیا، امریکا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه که طی روزهای گذشته با تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های نادرست خود در شکوه و عظمت راهپیمایی امسال تردید کرده بودند پس از حضور میلیونی و غرور آفرین مردم در خیابان‌های منتهی به میدان آزادی و باطل شدن حدس و گمان‌هایشان مجبور شدند عظمت حضور میلیونی مردم را به تصویر بکشند.
از نحوه پوشش دهی محتواهای منعکس شده از رسانه های قدرت های بزرگ، این امر قابل لمس به نظر می رسد که محتوای ارسالی در مسیر ویژه ای پیش رفته و در آن سعی می شود جهان بینی خاصی را که متوازن با سیاست های این کشورهاست در اذهان عمومی جهان حک کنند.
شاید در ده سال گذشته مدیران نظام‌های سیاسی ـ اقتصادی قدرتمند مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه برای افزایش نفوذ و مشروعیت با به‌کارگیری امکانات ارتباطی‌ای چون چهار غول خبری، فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، رویترز و فرانس پرس و شبکه‌های رادیو ـ تلویزیونی فراملی، اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای پیرامون را آن گونه که مطابق منافع خود باشد تغییر می‌دادند، ولی امروزه دیگر هویت این رسانه ها برملا شده و این رسانه ها جایی در جوامع جهان بویژه برای ایرانیان ندارند.
نظریه‌پردازان قدرت سالها پیش معتقد بودند که در نظام بین‌المللی عناصر عمده‌ای که ایجادکننده مقام و موقعیت یک کشور بزرگ است عبارتند از: «استعداد و توانایی اقتصادی» همراه با «برخورداری از ابزار فناورانه و رسانه‌ای»؛ ولی ما هم اکنون شاهد آن هستیم که همراه با ظهور جنبش های متعدد و مشخص شدن هویت رسانه ها عنصری به نام «قدرت و شعور مردم» نیز بر آن اضافه شده که بهره‌گیری از این عنصر عملاً فرصتی را برای دیگر عناصر نمی دهد.
آنچه در این بین مسلم به نظر می رسد این است که 22 بهمن سال 1388 و شرکت باشکوه آحاد مردم ایران بویژه در مقطع کنونی، پاسخی مناسب به کسانی است که با رسانه های قدرتمند خود قصد دارند، پشتوانه قدرتمند مردم را در مناسبات سیاسی و اجتماعی نادیده گرفته و با ایدئولوژی استکبارانه خود سعی در انحراف آن دارند ولی باید گفت همچنان که دنیا در سراسر جهان به تئوری قدرتمند مردم ایمان آورده‌اند و آن را مایه تغییر می‌دانند، باید آن عده نیز که با دلخوش کردن به رسانه های خود، قدرت آن را قدرتمند تر از مردم می دانند، تغییر نگرش داده و به خود بقبولانند، مردم خود قدرت است و نمونه بارز آن شبکه CNN است که بعد از ساعت ها سکوت بالاخره اعتراف کرد: «در روز 22 بهمن مردم ایران در تمام خیابانهای اطراف آزادی بودند.»

 

منبع: / خبرگزاری / ایسکانیوز ۱۳۸۸/۱۱/۲۵

نظر شما