موضوع : پژوهش | مقاله

بازی در پازل غرب


دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اظهارات علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان را در مورد بحرین محکوم کرد. صالحی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است ایران به دفاع از حقوق مردم بحرین ادامه می دهد.
اظهارات آقای «زیانی» به منزله بازی در پازل غرب است و برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند با همان ادبیات غرب، جمهوری اسلامی را متهم نمایند. این موضع دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس هم نخستین بار نیست که در مورد ایران مطرح می شود، بلکه تاکنون بارها در مورد سوژه های مختلف رسانه ای گردیده است و نشست های عربی همواره با بدبینی و محکوم کردن سیاستهای جمهوری اسلامی به پایان رسیده و این سخنان دبیرکل جدید نیز استمرار سخنان آقای العطیه است.
کشورهای عربی منطقه با این ادبیات مورد علاقه غرب، در شرایط کنونی این پالس ها را به کشورهای غربی مخابره می کنند که در جهان اسلام نیز ادامه دیدگاه های آنها را در مورد ایران می توان مشاهده کرد.
بر کسی پوشیده نیست در شرایطی که آمریکایی ها با تمرکز بر سناریوی اتهام علیه ایران در عراق تلاش می کنند ایران را عامل ناامنی های این کشور معرفی کنند تا بستر استمرار حضورشان در عراق فراهم شود، این جهت گیری ها به اهداف واشنگتن در جهان اسلام کمک شایانی می کند تا خواسته هایش را عملیاتی نماید. افزون بر اتهام علیه ایران در عراق موضوع هسته ای ایران را نیز بار دیگر رسانه ای کردند، به نحوی که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، در گزارشی نوشت: ایران در حال آماده کردن تعدادی سانتریفیوژ جدید برای غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر است. این اتفاق می تواند به نگرانی های کشورهای غربی درخصوص مقاصد اتمی ایران دامن بزند.
از سوی دیگر برگهای برنده ایران در تحولات منطقه موجب نگرانی برخی سمپات های غربی گردیده و آنها به این دلیل تلاش می کنند همسو با بلوک غرب هجمه رسانه ای و تبلیغاتی را متوجه ایران کنند. افزایش وزن ایران در معادلات امنیتی منطقه و ارتقای نقش و جایگاه ایران در حل بحرانهای منطقه ای، بازیگری فعال و هوشمندانه در روندهای دیپلماتیک در عرصه سیاست خارجی، بویژه در مورد مسأله هسته ای، (قدرت استفاده از زمان و فرصتهای دیپلماتیک) قدرت مهار و کنترل و یا حذف طرحها و راهبردهای آمریکا از قبیل طرح خاورمیانه بزرگ، نقشه راه و سایر طرحهای مخرب در لبنان، سوریه، عراق و افغانستان، به نحوی که خاویر سولانا در اظهاراتی اعتراف کرد؛ «ایران برای نخستین بار رهبری منطقه خاورمیانه را به دست گرفته است. ایران آن قدر برگ برنده در دست دارد که به یک قدرت درجه اول در جهان تبدیل شود.»
از سوی دیگر نباید این واقعیت را نادیده گرفت که لشکرکشی عربستان و امارات به بحرین و شکنجه مردم بی دفاع این کشور چگونه قابل توجیه است، چرا کشورهای عربی در قبال این تجاوز سکوت کرده و این تعرض عربستان را با ادبیات غیرمعقولی توجیه می کنند، ولی یک موضعگیری را مداخله دانسته و تلاش می کنند این گونه القاء نمایند که ایران عمل بی ثباتی در بین همسایگان است. رساندن صدای مردم مظلوم بحرین به گوش جهانیان در سکوت سازمانهای حقوق بشری موجب ناراحتی آقای «زیانی» می شود، اما جمهوری اسلامی براساس کرامت انسانی، به سیاستهای دیپلماتیک خود ادامه می دهد، زیرا این اقدام در راستای دفاع از حقوق بشر می باشد که از سوی اربابان غربی و پادوهای منطقه ای آنها به فراموشی سپرده شده است.
معادلات منطقه، دگرگونی های جدیدی را حکایت می کند که در وضعیت جدید ناشی از «بیداری اسلامی» موازنه را به نفع ملتها تغییر داده و از این تحولات، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی نگران هستند، زیرا با تشدید این مطالبات، منافع آنها دچار تحولات بنیادین گردیده و از آنجا که ریشه این دگرگونی ها را در عنصر الهام بخشی جمهوری اسلامی جستجو می کنند، مکانیسم مقابله را اتهام زدن به جمهوری اسلامی قرار داده و از این منظر تلاش می کنند در اقدامی هماهنگ و برنامه ریزی شده، موج گسترده بهانه جویی علیه تهران را در دستور کار قرار دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به شکستهای آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و اذعان سیاستمداران آمریکایی به این شکست، تصریح کردند: «با توجه به این ناکامی ها، قدرتهای استکباری و در رأس آن آمریکا، برای مقابله با موج روزافزون بیداری اسلامی که منشأ آن برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی در ایران است، به ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی روی آورده اند. بنابراین دنیای اسلام بویژه روشنفکران و علمای مسلمان باید به آگاه سازی قشرهای مختلف همت و بر لزوم اتحاد و برادری مسلمانان تأکید جدی کنند.»
بنابراین اتهام دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برای اولین بار و آخرین بار نخواهد بود، بلکه آنها براساس شرایط و زمان و مکان موضوعات و سوژه های متعددی را در مورد ایران هراسی و تیره کردن رابطه جمهوری اسلامی با همسایگان در دستور کار قرار داده اند. اما دولتهای عربی بدانند ایفای نقش در پازل غرب به نفع جهان اسلام و امت اسلامی نیست، زیرا کشورهای غربی با تحریک بازیگران عرب برای دامن زدن اختلافها بین ایران و اعراب قراردادهای امنیتی شان را گسترش میدهند اگر سران کشورهای عربی در این مسیر گام بردارند، یقین بدانند دیری نخواهد گذشت که مورد خشم ملتهایشان قرار خواهند گرفت.

 


منبع: / روزنامه / قدس ۱۳۹۰/۴/۲۳

نظر شما