موضوع : پژوهش | مقاله

فرافکنی با راهبرد دفاع از حقوق بشر


وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی مداخله جویانه، به اعدام یک قاچاقچی مواد مخدر در ایران اعتراض کرد و توقف اعدام در ایران را خواستار شد. «فیلیپ کراولی» سخنگوی امور خارجه آمریکا در بیانیه ای مداخله جویانه، مدعی محروم شدن شهروندان ایران از حقوق بشر شد و در این باره ابراز نگرانی کرد.
واکنش در ارتباط با اعدام یک قاچاقچی مواد مخدر است که اکنون همه کشورها به عوارض وحشتناک این ماده افیونی در رفتار انسان اعتقاد دارند و برخی از جرایم پر خطر اجتماعی را ناشی از استعمال این ماده افیونی می دانند. از این رو، هیچ عقل سلیمی از یک عامل بر هم زننده نظم اجتماعی، دفاع نمی کند. شهادت بیش از 3 هزار نفر و تقدیم بیش از 14 هزار جانباز در راه مبارزه با این معضل و بلای جهانی، مؤید تلاشهای انسان دوستانه جمهوری اسلامی برای مبارزه با این پدیده شوم بشری است که در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرار دارد.
موضوع برخورد با سوداگران مرگ در ایرانی مطرح می شود که در همسایگی کشوری به سر می برد که به تنهائی 50 درصد هروئین جهان و 80 درصد هروئین اروپا را تأمین می کند.
به نظر دکتر «ویلیام پولین» مدیر انستیتوی جلوگیری از سؤمصرف مواد مخدر در آمریکا، بیش از یک چهارم تلفات در این کشور ناشی از اعتیاد است. طبق گزارش یک نشریه رسمی دولتی به نقل از «پروفسور ادوارد» مدیر واحد مطالعات مواد مخدر در انستیتوی روان پزشکی لندن، سالانه در انگلستان حدود یکصد هزار نفر به دلیل اعتیاد، به نحو غیرطبیعی جان خود را از دست می دهند. تحقیقات در کشور سوئیس نیز نشان می دهد اعتیاد یکی از عوامل مؤثر در زمینه خودکشی در میان افراد آلوده به ویروس ایدز است.
طرح این اتهام در شرایطی صورت می پذیرد که جمهوری اسلامی در حال برگزاری جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی است و برگزاری این مراسم به مثابه بازخوانی شکست غرب در حمایت از چهره منحوس پهلوی دوم تلقی می گردد. در روزهای اخیر نیز پژواک همان حرکت در گستره جهان اسلام در حال وقوع است که در صورت به نتیجه رسیدن این اقدامها، پیروزی افکار بنیانگذار انقلاب اسلامی را باید در جغرافیای اسلام جشن گرفت. به سخن دیگر، می توان انتفاضه کشورهای اسلامی را غلبه دیدگاه ملت محور و ضد امپریالیسم - که پرچمدار آن جمهوری اسلامی است - بر تلاشهای ایالات متحده و همپیمانانش ارزیابی کرد. بدون تردید، کاخ سفید که اکنون با ارائه نسخه های متفاوت نتوانسته است خشم برآمده از سرکوب مطالبات سه دهه ملتها را مدیریت کند، با طرح موضوعهای کهنه سعی می کند پایگاه جمهوری اسلامی را که به عنوان امید ملتها مطرح می باشد، تخریب نماید.
بسترسازی برای تحریمهای بیشتر علیه ایران، یکی از هدفهای رسانه ای نمودن و اعتراض به این موضوع است. دولتمردان کاخ سفید تلاش می کنند برای تشدید فشار بر ایران، منشأ توجیه تحریمها را متنوع سازند و افزون بر موضوع هسته ای، در بحث نقض حقوق بشر نیز اقدام تنبیهی تحریم را در کنار گزینه های دیگر در نظر بگیرند تا از این منظر جمهوری اسلامی را به زعم خودشان وادار به تسلیم در برابر خواسته های نامشروعشان کنند. در همین راستا، هیلاری کلینتون و وزیر خزانه داری آمریکا، اعلام کردند تحریمهایی جدید، از جمله لغو سفر و مسدود کردن داراییهای برخی مقامهای رسمی و حکومتی جمهوری اسلامی، به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، به اجرا گذاشته شده است. این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریمها علیه ایران را تصویب کرده بود.
پر واضح است، ایراد اتهام علیه دولتهای غیرهمسو با استراتژی غرب نمی تواند آنها را از نقض فاحش و گسترده حقوق بشر که در آمریکا وجود دارد، مبرا سازد. طبیعی است، سارکوزی در شرایطی وضعیت حقوق بشر در تونس را در زمان دیکتاتور زین العابدین بن علی به عنوان «اتمسفر آزادی» تعبیر می کند که در واکنش به همان تضییع حقوق، مردم علیه دیکتاتور تونس قیام کردند. با این مبنای معرفتی، بعید نیست کشورهای سوریه، لیبی، کره شمالی و چین را نیز در کنار ایران به نقض حقوق بشر متهم کنند. گفتنی است، روزنامه واشنگتن پست با استناد به مدارک و اسناد نظامی که به دست آورده بود، فاش کرد که تعدادی از نظامیان آمریکایی در افغانستان افراد غیرنظامی و شهروندان افغانی را بدون آن که جرمی مرتکب شده باشند، به قتل می رسانند و به عنوان سرگرمی(! ) و تفریح(! ) جسد آنها را قطعه قطعه می کنند.
گزارش عضو بین الملل در سال 2008 نشان می دهد در مراکز حبس و زندانهای آمریکا به طور گسترده برای کنترل زندانیان از دستگاه شوک دهنده استفاده می شود. از سال 2001 به بعد، بیش از 300 مورد گزارش فوت براساس وارد شدن شوک گزارش شده است. از ابتدای تأسیس آمریکا، روشهای متعددی برای اعدام محکومان در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است که از میان آنها می توان به «چرخ خرد کننده»، «زنده زنده سوزاندن»، «له کردن با سنگ» و «چوبه دار» اشاره کرد.
در ارتباط با ایران، شکستهای پی در پی در نشستها و مذاکرات هسته ای و ناامید شدن تیم مذاکره کننده غربی، بویژه مقامهای آمریکایی، آنها را بر آن داشت تا با تغییر مسیر رویارویی نرم افزارانه در شرایط کنونی، موضوع حقوق بشر را جایگزین اتهامهای هسته ای کنند تا بتوانند کاستیهای ناکامی هسته ای را جبران کنند. اکنون که اوباما در سیاستهای داخلی و بین المللی در حال پذیرفتن شکست سیاستهایش است، با طرح این موضوع تلاش می کنند برای مقطعی کوتاه هم شده، اذهان عمومی را از تمرکز بر ناکامیهای کاخ سفید به سوی ایران منحرف کنند.


منبع: / روزنامه / قدس ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
نویسنده : غلامرضا قلندریان

نظر شما