موضوع : پژوهش | مقاله

تحقق تدریجی اهداف انقلاب مصر


مردم مصر هر روز به اهداف انقلاب خود نزدیکتر می‌شوند.
حرکت یکپارچه مردم مصر در میدان «التحریر» قاهره بنیاد نظام فرعونی مبارک را که بیش از سی سال به اهداف دشمنان مردم مسلمان مصر خدمت کرده بود به زیر کشید.
البته با رفتن رأس هرم قدرت، پایه‌های رژیم مستبد مبارک متزلزل شد اما عناصر وابسته به رژیم مبارک همچنان در ارکان حاکمیت مصر باقی مانده‌اند.
مسلماً نمی‌توان گفت که شرایط کنونی، مطالبات و اهداف اصلی قیام مردم مصر را برآورده کرده است و ملت به پاخاسته مصر فقط به رفتن مبارک از قدرت رضایت نمی‌دهند. آنان با ادامه حضور خود در میدان التحریر بر ایجاد تحول اساسی در ترکیب دولت مصر و حذف عناصر باقی‌مانده از رژیم مبارک پافشاری کردند. ایستادگی مردم تدریجاً در حال به بار نشستن است و مهره‌های دست‌چین شده مبارک به ناچار یکی پس از دیگری به سرنوشت محتوم وی دچار می‌شوند. «احمد شفیق» که توسط مبارک به سمت نخست‌وزیری گمارده شده بود، استعفا داد و «عصام شرف» وزیر حمل و نقل سابق مسئول تشکیل دولت جدید شد. شرف در اولین گام و در پاسخ به خواست ائتلاف انقلاب 25 ژانویه، در میان تجمع‌کنندگان میدان التحریر حضور یافت و قول داد که هرگز از اهداف انقلاب مصر و درخواست مردم این کشور منحرف نشود.
طبیعی است که در این مقطع عصام شرف به خواست مردم انقلابی، بی‌چون و چرا لبیک بگوید. وجود چنین حالتی در ارتش مصر نیز قابل مشاهده است.
شورای عالی نظامی مصر که متولی نظم و اداره امور کشور است، درک درستی از مطالبات بر حق مردم از خود نشان داد و در حد توان، تاکنون در راستای تحقق آن کوشیده است. این در حالی است که قدرت‌های خارجی و کشورهای حامی اسرائیل به ویژه آمریکا، نگرانی شدیدی از قطع مناسبات تل‌آویو ـ قاهره که بخش مهمی از مطالبات مردم مصر است، دارند. جوبایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا در آغاز قیام مردم مصر، شدیداً پشتیبانی خود را از حاکم دیکتاتور و خودکامه این کشور اعلام کرد، اما او اولین مقام بلندپاپه آمریکایی بود که پس از سقوط مبارک به مصر سفر کرد تا به این ترتیب از شوک روانی دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی بکاهد!
بی‌تردید این نگرانی‌ها همچنان در بین مقامات کاخ سفید و از همه مهمتر رژیم اشغالگر قدس به مثابه شبحی ترسناک و هول‌انگیز به قوت خود باقیست، چرا که رژیم مبارک طی سه دهه گذشته مطمئن‌ترین حافظ امنیت منطقه‌ای اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه بود. تحولات جدید مصر که با روی کار آمدن عصام شرف رقم خورد، مردم مصر را یک گام دیگر به اهداف خود نزدیک کرد. شرف بلافاصله افرادی را به‌عنوان وزیر در کابینه جدید پذیرفت که شماری از آنها، نه فقط دنباله‌رو سیاست‌های غلط مبارک نیستند، بلکه سابقه درخشان مخالفت با دشمنان مردم مصر را در پرونده خود به عنوان افتخار ملی دارند.
انتخاب «نبیل العربی» به سمت وزیر خارجه به جای ابوالغیط، بهترین دلیل برای تغییر رویکردها است.
نبیل العربی دیپلماتی است که پیش از سقوط مبارک با پیوستن به معترضان در میدان التحریر، برای خود اعتبار لازم را درجمع انقلابیون مصر به‌دست آورد.
علاوه بر آن، وی سیاستمداری کار کشته است که در دوران انورالسادات معدوم و مبتکر قرارداد ننگین «کمپ دیوید»، با این مسئله مشکل داشته و بارها تاکید کرد که حضور اسرائیل را در سرزمین‌های اشغالی نمی‌پذیرد.
در حال حاضر، عصام شرف و نبیل العربی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه جدید مصر در همین مسیر که سرانجام منتهی به تحقق خواست مردم خواهد شد قرار گرفته‌اند. بی‌تردید چنین موضعی با تمایلات حامیان اسرائیل سازگاری ندارد. «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع سابق آمریکا در یک واکنش افراطی، نگرانی خود را از تحولات مصر اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه «سی. ان. ان» اظهار داشت: «مشخص نیست سرنوشت مصر به کجا می‌انجامد؟!»
شکی نیست که انقلاب نوپای مصر علیرغم میل آمریکا و اشغالگران صهیونیست، مسیر خود را به صورت آرام و تدریجی به سوی اهداف مردم مسلمان این کشور می‌پیماند. بدیهی است که تحولات مصر و سایر ملل به پاخاسته شمال آفریقا و خاورمیانه، به سود حامیان غربی دیکتاتورها نیست، و آنها باید با رویای تشکیل «خاورمیانه بزرگ» برای همیشه خداحافظی کنند.

 

منبع: / روزنامه / اطلاعات ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
نویسنده : میرحامد حسین میری

نظر شما