موضوع : پژوهش | مقاله

نگرانی پنتاگون از سرنگونی هواپیمای جاسوسی رادارگریز آمریکا توسط ایران


در پی سرنگونی و در اختیار گرفته شدن هواپیمای رادار گریز جاسوسی آمریکا توسط ایران که بازتابی جهانی داشت، خبرگزاری آسوشیتد پرس و روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارش هایی از نگرانی شدید دولت آمریکا از این که فناوری های پیشرفته به کار گرفته شده در این هواپیما در اختیار ایران یا سایر رقبای آمریکا قرار گیرد، خبر دادند. به صورت خاص، دریادار جان کیربی، سخنگوی پنتاگون در مصاحبه ای از این نگرانی ها پرده برداشت و تصریح کرد: در این مورد هواپیما را در جایی از دست داده ایم که امکان دسترسی به آن را نداریم.مشروح خبرها درپی می آید.
یک مقام آگاه نظامی: اقدامات عملیاتی علیه پرنده‌های متجاوز محدود به مرزهای کشور نخواهد ماند
ایسنا گزارش داد: ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین مدل آر.کیو 170 آمریکا را روز یکشنبه گذشته در مرزهای شرقی سرنگون کرد. در پی سرنگونی این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا، یک مقام آگاه نظامی کشورمان اعلام کرد که اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح کشور علیه پرنده‌های متجاوز محدود به مرزهای کشور نخواهد ماند.
این مقام آگاه گفت: با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع RQ170 را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزان خارج کنند. وی خاطرنشان کرد: این هواپیما با اندک خسارتی سرنگون شد و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت. این مقام نظامی همچنین تاکید کرد: نظر به وقوع تجاوز آشکار مرزی، اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه پرنده‌های متجاوز، به مرزهای کشور محدود نخواهد ماند.

محمدی گلپایگانی: سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا حرکت بزرگی است
به گزارش ایرنا، در همین حال، دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به توانایی بالای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح کار بسیار بزرگی بوده است. حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی روز سه شنبه در جمع سوگواران عاشورای حسینی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد افزود: هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا در مرزهای ایران، به دست پرتوان متخصصان و مهندسان نیروهای مسلح سرنگون شده است. وی گفت: سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور، به اعتراف خود غربی ها حرکت بزرگی بود زیرا سیستم این نوع هواپیماها غیرقابل نفوذ است.

ادعای فرماندهی ناتو در افغانستان درباره هواپیمای سرنگون شده
در این میان، فرماندهی ناتو در افغانستان ادعا کرد که هواپیمایی که ایران سرنگون کرده احتمالا هواپیمای بدون سرنشینی است که هفته گذشته در افغانستان مفقود شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، فرماندهی نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشینی که "ایرانی‌ها به آن اشاره می‌کنند ممکن است یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین آمریکایی باشد که در غرب افغانستان پرواز می‌کرده است." بر اساس این بیانیه‌ اپراتورهای این هواپیما پس از خارج شدن از کنترل و مفقود شدن آن در هفته گذشته در حال کار کردن برای تشخیص موقعیت آن بوده‌اند.

نگرانی آمریکا از دستیابی ایران به اطلاعات هواپیمای جاسوسی
به گزارش مهر،اما مقام های آمریکایی با اعتراف به سقوط یک هواپیمای شناسایی این کشور در شرق ایران، نسبت به احتمال دستیابی تهران به اطلاعات محرمانه چنین هواپیماهایی ابراز نگرانی کردند. این مقام ها که آسوشیتدپرس نامی از آنها نبرده است می گویند: ایران با دستیابی به این هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز ممکن است به اطلاعات طبقه بندی شده درباره این نوع هواپیماها دست یافته باشد.

گزارش لس آنجلس تایمز از نگرانی ها در واشنگتن
به گزارش فارس، در همین راستا، «لس‌آنجلس تایمز» در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی نگرانی‌شان را از سقوط پهپاد بدون سرنشین آمریکا که از سوی سازمان سیا در حال انجام ماموریت بود، اعلام کردند. یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد: آمریکا نگران سوء استفاده ایران یا سایر رقبای آمریکا از فناوری‌های پیشرفته به کار رفته در این هواپیما است. این مقام ارشد آمریکا که به خاطر مسائل امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفت: اگرچه این هواپیمای بدون سرنشین در حال انجام ماموریتی برای سازمان سیا بود، اما ارتش آمریکا کنترل پرواز آن را به عهده داشت. در ادامه این گزارش آمده است: هواپیمای پیشرفته "RQ170" یکی از پیشرفته ترین تسلیحات آمریکاست که به خاطر در اختیار داشتن فناوری‌های سری و سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته، قابلیت نفوذ عمیق به قلمرو دشمن، بدون شناسایی را دارد. این روزنامه همچنین افزود: آمریکا تاکنون اقدامات امنیتی سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از انتشار اطلاعات درباره قابلیت‌های کامل این هواپیما در پیش گرفته بود؛ پنتاگون از انتشار هر گونه اطلاعات در مورد اندازه، قیمت یا حداکثر سرعت این هواپیما خودداری کرده بود. با این وجود، پنتاگون چند روز پیش اقرار کرد این هواپیمای پیشرفته اکنون در اختیار ایران قرار دارد. دریادار "جان کیربی" سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای اظهار کرد: " فکر می‌کنم این که ما یکی از هواپیماهایمان را از دست بدهیم خواه بدون سرنشین باشد یا با سرنشین همیشه موجب ایجاد نگرانی می‌شود، اما در این مورد خاص هواپیما را در جایی از دست داده‌ایم که امکان دسترسی به آن را نداریم." یکی از دیگر مقامات آمریکا گفت که از دست دادن این هواپیمای پیشرفته، یک تخلف امنیتی عمده محسوب می‌شود. این مقام آمریکایی که اجازه نداشت در مورد اطلاعات مربوط به این هواپیما اظهار نظر کند، در مورد این که این هواپیما چگونه به دست ایرانی‌ها افتاد اظهار نظر نکرد اما تایید کرد که ایرانی‌ها هواپیمای مورد نظر را با خسارت اندکی در اختیار گرفتند. وی گفت: " این اتفاق جالبی نیست؛ ایرانی‌ها می‌توانند به تکنولوژی‌های مخفی به کار رفته در این هواپیما دسترسی پیدا کنند؛ ضمن این که بعید نیست این فناوری ها به دست روس ها و چینی‌ها نیز بیفتد.

اهمیت نظامی و تکنولوژیکی پهپاد آمریکایی سرنگون شده
هم زمان سایت مشرق گزارش داد: هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 آخرین محصول دفتر طراحی پیشرفته Skunk works از شرکت لاکهید مارتین است. پهپادی بدون سرنشین که بنا بر گزارش های روز یکشنبه در اطراف کاشمر توسط یگان های پدافند هوایی ایران مورد اصابت قرار گرفته است. پهپاد "RQ-170 " پرنده بدون سرنشینی است که مدتها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می کرد. این هواپیما برای اولین بار در سال 2005 میلادی به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به عملیات در افغانستان پرداخت. در سال 2007 میلادی اولین تصاویر این هواپیما در پایگاه هوایی قندهار منتشر شد. بنا بر اطلاعات منتشر شده و با توجه به عدم دسترسی نیروهای طالبان به سیستم های راداری، هدف از مستقر کردن این پرنده پیشرفته در کشور افغانستان انجام عملیات شناسایی و جاسوسی در حریم هوایی 2 کشور ایران و پاکستان است. همچنین گزارش هایی از حضور این پرنده در کشور کره جنوبی به منظور رصد فعالیت های موشکی کره شمالی وجود دارد. بنا بر اظهارنظر مقامات آمریکایی در جریان حمله نیروهای آمریکایی به پاکستان به منظور از بین بردن اسامه بن لادن سرکرده شبکه تروریستی القاعده ، این پرنده بی سرنشین تصاویر زنده ای از محل اقامت بن لادن به کاخ سفید ارسال کرده و همزمان مشغول شنود مکالمات ارتش پاکستان بوده است. با توجه به پنهانکاری مسئولان آمریکایی در مورد این پرنده اطلاعات دقیقی در مورد توانایی های این پرنده، مشخصات پروازی و محموله قابل حمل توسط این پرنده بدون سرنشین منتشر نشده است. در یک نگاه کلی RQ-170 یک بال پرنده شبیه به طرح بمب افکن پنهان کار B-2 نیروی هوایی آمریکا است که به منظور انجام عملیات شناسایی بر فراز حریم هوایی متخاصم طراحی شده است. به گزارش فارس، در همین زمینه، پایگاه خبری الحقیقه گزارش داد: ساقط کردن هواپیمای جاسوسی "RQ170"، 3 پیروزی تکنولوژیکی را در آن واحد برای ایران رقم زد که می‌تواند از آن ها در سیستم‌های پدافند هوایی خود استفاده کند. ارتش آمریکا و سرویس اطلاعات و جاسوسی این کشور "سیا" از این نوع هواپیماها در افغانستان برای جمع آوری اطلاعات از ایران و پاکستان استفاده می‌کند تا حملاتی را در یمن و افغانستان و منطقه قبایل پاکستان تدارک ببینند.

شاهکار صنایع پدافند هوایی آمریکا
این هواپیما آن‌گونه که همه می‌دانند، از جمله اسرار صنایع پدافند هوایی آمریکاست که بسیاری از عملیات‌های ویژه خود را برای جمع‌آوری اطلاعات توسط آن به انجام می‌رساند، چون دارای سیستم بسیار پیچیده‌ای است که آن را از سیستم‌‌های رادار جنگنده‌های "شبح" مخفی نگه‌می‌دارد. با این‌که این هواپیما از سال 2007 در نیروی هوایی ارتش آمریکا مورد استفاده و برفراز کره شمالی برای تحت نظر قرار دادن برنامه هسته‌ای و موشکی آن مورد آزمایش قرار گرفته است، اطلاعات موجود از آن همچنان بسیار کم و اندک است، حتی تصویری که از این هواپیما ارائه شده نیز تصویری غیر واضح و غیرشفاف است، اطلاعاتی که تاکنون از این هواپیما در اختیار است، ناظر به قدرت پرواز این هواپیما در ارتفاع 50 هزار پایی (حدود 17 کیلومتر) و داشتن توامان 2 سیستم پی گیری راداری است، یعنی سیستم گنبد راداری یا Radome و سیستم آنتن‌های حس‌گر که اولی اجازه عملیات عکس‌برداری از اهداف و دیگری گرفتن عکس و نفوذ در انواع سیستم‌های ارتباطی از جمله تلفن‌های همراه و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را می‌دهد.

3 پیروزی تکنولوژیکی ایران
به این ترتیب با توجه به خبر منتشر شده توسط ایران درباره سرنگون کردن این هواپیما باید تاکید کرد که ایران 3 پیروزی تکنولوژیکی بزرگ را در آن واحد بر تکنولوژی آمریکایی محقق کرده است: 1- توانایی کشف این هواپیما از طریق رادار، در حالی‌که این هواپیما به‌گونه‌ای ساخته شده تا از دید رادارها پنهان بماند. این به آن معناست که ایران موفق شده پیشرفت بزرگی را در حوزه صنایع راداری کسب کند،‌ به گونه‌ای که این پیشرفت به این کشور این توانمندی را داده تا سیستم‌های موشکی زمین به هوای خود را به سیستم کشف و تعقیب و پیگیری مجهز کند تا در برابر هرگونه هجوم احتمالی هوایی مقابله کند، از جمله هجوم‌هایی که هواپیماهای " ستیلیث" و "ف 35" ممکن است، انجام دهند و ارتش آمریکا تاکنون تنها چند فروند از این جنگنده‌ها را در اختیار دارد، اگر چه لئو پانتا، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش اعلام کرد که اسرائیل نیز به این نوع از هواپیماها دست خواهد یافت.
2- توانایی نفوذ ایران در سیستم‌های نظامی آمریکا. آشکار است که این هواپیما از طریق اتاق کنترل زمینی کنترل و هدایت می‌شد تا ماموریت محوله به آن را به انجام برساند و خارج کردن هواپیما از حوزه کنترل و هدایت اتاق کنترل جز از طریق نفوذ در سیستم‌های رمزگذاری و کد گذاری شده و امواجی که این اتاق برای کنترل هواپیما از آن استفاده می‌کند، ممکن نیست و از این حیث یادآور شیوه نفوذ حزب ا... لبنان در سیستم ویژه کد گذاری هواپیماهای جاسوسی اسرائیل است. 3- توانایی دست‌یابی به اسرار هواپیما و شناخت سیستم عملکرد آن و استفاده از تکنولوژی به کار رفته در آن در صنایع پدافند هوایی ایران.

بازتاب سرنگونی پهپاد آمریکایی در رسانه های جهان
از سوی دیگر به گزارش تابناک، سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور بازتاب گسترده ای در نشریات و رسانه های جهان داشت، که در خلال این واکنش ها ، جزئیات جدیدی هم از این هواپیمای بدون سرنشین منتشر شده است. ریانووستی درباره این هواپیما نوشته است که این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی ، هواپیمایی است که به سختی قابل رویت است و آمریکا از این هواپیمای بدون سرنشین برای حمایت از فرماندهانی که در طول جنگ به اطلاعات نیاز دارند استفاده می کند ، خبرگزاری «آر. ای.تی» ایرلند هم درباره سرنگونی این هواپیمای جاسوسی آمریکا گزارش داده است که تا سال 2009 کسی از وجود چنین هواپیمای شناسایی بدون سرنشینی در نیروهای هوایی آمریکا مطلع نبود تا اینکه در این سال متخصصان وجود این پرنده جاسوسی را در نیروی هوایی آمریکا لو دادند و آمریکا هم در سال 2010 وجود و استفاده از آن را تایید کرد ؛ «العربیه» نیز گزارش داده است که هواپیمای سرنگون شده توسط ایرانی ها برای جمع آوری اطلاعات در سطح منطقه توسط «سیا» مورد استفاده قرار می گرفته است. العربیه همچنین افزوده است که این هواپیمای بدون سرنشین برای شلیک موشک در مناطقی از پاکستان ، یمن و افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی راجع به سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران نوشت: در اختیار گرفتن یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا این امکان را به ایران می دهد تا راه مقابله با این نوع هواپیماها را بیابد و یا به شبیه سازی آن بپردازد. روزنامه دیلی تلگراف افزود: به دست آوردن چنین هواپیمای جاسوسی بدون سرنشینی این امکان را به تهران می بخشد تا به گنجی از اطلاعات طبقه بندی شده ازجمله نحوه طراحی و مجموعه حس گرهای موجود در آن دست یابد. هیو ویلیامز،کارشناس موسسه نظامی جینز دیفنس در امور هواپیماهای بدون سرنشین می گوید: "هواپیمای آر_کیو 170 که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده یکی از سری ترین نوع از هواپیماهای بدون سرنشین جهان است که بر ای جمع آوری اطلاعات ساخته شده است." به گزارش باشگاه خبرنگاران،روزنامه واشنگتن پست نیز در این زمینه نوشت: سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا در ایران و از این نوع اولین موردی است که یک کشور مخالف آمریکا مدعی آن شده است. بر اساس این گزارش،هواپیمای RQ_170 بدون سرنشین و رادار گریز نقش مهمی را در نبرد در پاکستان ایفا کرده اما سقوط این هواپیما ضربه ای بزرگ برای آمریکا است.
همچنین به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز با بازتاب این خبر نوشت که یک مقام نظامی ایران اعلام کرده سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پاسخ به نقض حریم هوایی کشور صورت گرفته و تنها محدود به مرز‌های ایران نخواهد بود.
رویترز افزود: ایران پیش از این یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای فردو سرنگون کرده بود. خبرگزاری آلمان نیز با اعلام خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع "RQ۱۷۰" در شرق کشور، گزارش داد بر اساس گزارش منابع دولتی، این هواپیما حریم هوایی ایران را نقض کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت که نیرو‌های مسلح ایران توانستند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کنند.

اظهارات رئیس کمیته دفاعی مجلس درباره آثار و نتایج سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا
غلامرضا کرمی، نماینده کرمان و راور و رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خراسان درباره آثار و نتایج موفقیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سرنگونی و به اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا، به تهدیدهای هر از گاه آمریکا و برخی دولت های متحد این کشور علیه ایران اشاره و اظهار کرد: موفقیت اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا خنثی کننده جنگ روانی دشمنان است که هر از گاه از احتمال اقدام نظامی علیه ایران سخن می گویند. رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت:این موفقیت بزرگ در واقع نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه های دفاعی به توانمندی های چشمگیری دست یافته و اقتدار دفاعی کشورمان قابل انکار نیست. نماینده کرمان و راور خاطرنشان کرد: تصور می کنم از این پس آمریکایی ها و متحدان غربی آن ها توانمندی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در تمامی عرصه های دفاعی به عنوان یک واقعیت بپذیرند و به این نتیجه برسند که برنامه های ایران برای دستیابی به آخرین توانمندی های دفاعی که بعد از جنگ تحمیلی با جدیت و پشتکار و بر پایه اتکا به خود دنبال شد، از مدت ها قبل به ثمر نشسته است. کرمی تصریح کرد: سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا تنها جلوه ای از جلوه های اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

 

منبع: / روزنامه / خراسان ۱۳۹۰/۹/۱۶
نویسنده : بهروزی

نظر شما