غولى که بى صدا متولد شد
روزنامه شرق، چهارشنبه 12 آذر 1382
خبر بسیار بی صدا منتشر شد: «با هدف توسعه سرمایه گذاری و صادرات در بخش خودرو، شرکت توسعه صنایع خودرو تشکیل شد.» این خبر ماه ها مورد توجه مطبوعات قرار نگرفت تا آن که در جریان مذاکرات تولید L-90مشخص شد، این شرکت مسئولیت اصلی پیگیری پروژه «توسعه صنایع خودرو» را به عهده دارد.اکنون مشخص شده، شرکت توسعه صنایع خودرو قرار است در آینده ای نه چندان دور به قطب اصلی خودروسازی کشور تبدیل شود. این شرکت در حال حاضر هنوز دفتر و تشکیلات مرتبی ندارد اما براساس اطلاعات موجود، به سرعت به یک غول بزرگ در صنعت کشور تبدیل خواهد شد.
ورود مستقیم ایدرو به صنعت خودرو
تاکنون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بخش خودروسازی بیشتر نقش یک سهامدار و سیاستگذار را بازی می کرد اما تأسیس شرکت جدید که 48 درصد آن مربوط به ایدرو، 26 درصد متعلق به سایپا و 26 درصد از آن مربوط به ایران خودروست، نشان می دهد که برنامه های این سازمان فراتر از قبل است.
این شرکت قرار است به زودی سرمایه گذاری، هدایت و راهبری پروژه های بزرگ پلت فرم مشترک را در ایران انجام دهد که ارزش این قراردادها بالغ بر صدها میلیارد تومان و حدود یک میلیارد دلار است.
این در حالی است که شرکت توسعه صنایع خودرو به دلیل برخورداری از امکانات و مدیریت ایدرو قادر خواهد بود به سادگی به پیشرفت های بیشتری دست یابد.اگر قرار باشد این شرکت کلیه طرح های پلت فرم مشترک را پیگیری کند، می توان گفت در پنج سال آینده ناخدای صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.
ویژگی بزرگ
این شرکت تازه تأسیس حداقل دارای 5 ویژگی منحصر به فرد است که آن را قادر می سازد به سرعت رقبای خود را پشت سر بگذارد.
1 _ حمایت ایدرو
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دارای یک بدنه کارشناسی فوق العاده قوی است و همانند یک وزارتخانه، ساختاری مفصل و دقیق دارد. این سازمان که به نوعی یک هولدینگ (کمپانی مادر) محسوب می شود، قادر است بهترین و دقیق ترین اطلاعات را درباره بازارهای داخلی و خارجی در اختیار شرکت تحت پوشش خود قرار دهد و از جمله قوی ترین بازوان اجرایی آن، بازوی کارشناسی خودروست.
2 _ حمایت رئیس
رضا ویسه رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خود از بنیانگذاران صنعت خودرو در بعد از انقلاب است. وی با اشرافی که بر تحولات خارجی صنعت خودرو و توانایی های داخلی دارد، می تواند مشکلات شرکت مذکور را به خوبی شناسایی کند و در رفع آن بکوشد. در تأسیس این شرکت رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقش قابل توجهی داشته و به ایدرو این امکان را می دهد که نظرات خود را درباره خودروسازی نه با واسطه بلکه مستقیما توسط یک شرکت پیاده کند.
3 _ L-90؛ حرکت اول
حرکت اول این شرکت، قرارداد L-90 است. این شرکت مجری پروژه مذکور بوده و به کمک این طرح قادر خواهد بود به سرعت تولید خود را از 100 هزار دستگاه به 500 هزار دستگاه برساند. این خودرو که احتمالا اقتصادی ترین خودروی ایران در پنج سال آینده خواهد بود، عملا به شرکت توسعه صنایع خودرو امکان می دهد اولین کارش را با تولید خودرویی آغاز کند که قرار است بازار خودروهای «اقتصادی» ایران را به تسخیر خود درآورد؛ اتفاقی که 35 سال قبل برای شرکت ایران ناسیونال افتاد و بعدها به ایران خودرو امکان داد تا 3 دهه سلطان بلامنازع بازار ایران باشد.
4 _ ساختار جوان
بسیاری از شرکت های موجود در ایران از ساختاری کهنه متعلق به 3 تا 5 دهه قبل رنج می برند؛ حال آنکه مطابق نظر کارشناسان، شرکت هایی با ساختار جدید، بهتر و سریع تر از شرکت های قدیمی می توانند عمل کنند. حتی برخی اقتصاددانان معتقدند، شرکت ها نیز مثل انسان ها دارای عمر مشخصی هستند و شرکت های دارای عمر طولانی در صورت عدم تغییر ساختار، سالخورده شده و در برابر مشکلات آسیب پذیر می شوند.
5- توجه به قطعه سازی
مشکلات شرکت های خودروسازی ما از آنجا آغاز شد که توجه خود را به بازار داخلی معطوف کردند؛ در حالی که برای توسعه باید به زنجیره تولید جهانی متصل می شدند. در حال حاضر ترکیه سالانه، بالغ بر 3 میلیارد دلار قطعه و خودرو به اروپا صادر می کند، حال آن که نه زحمت مهندسان و کارگران ایرانی را متقبل شده و نه حتی بیش از ما توانایی دارد.
«تولید صادراتی» نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان هدف اکنون دو دهه است که در ترکیه ادامه دارد.اگرچه شرکت های ایران خودرو و سایپا نیز به قطعه سازان و صادرات توجه داشته اند اما این توجه، اندک و به ویژه درباره صادرات غیرقابل ذکر بوده است؛ حال آنکه که با توجه به سابقه علیمرادلو، توسعه قطعه سازی هدف اصلی این شرکت است و در صادرات نیز به دنبال دستیابی به رقم یک میلیارد دلار است.
این در حالی است که مجموع صادرات قطعات و خودروی صدها شرکت ایرانی در سال کمتر از 150 میلیون دلار است.
دو قرارداد در ابتدای کار
اگر چه از عمر این شرکت بیش از چند ماه نمی گذرد اما در این مدت به غیر از آنکه جزو تهیه کنندگان قرارداد L-90 بوده، موفق به عقد یک قرارداد مهم دیگر نیز شده است که به دلیل نبود مانور خبری مناسب، عقد این قرارداد آن چنان که باید در رسانه ها منعکس نشد.
روزنامه های مالزی در همان زمان (هفته دوم آبان) اخبار متعددی را درباره این قرارداد منعکس کردند. روزنامه استار چاپ کوالالامپور نوشت: با امضای قرارداد 16 ساله پروتون با یک شرکت ایرانی، امکان دسترسی این شرکت به بازارهای ایران فراهم شد.
روزنامه استار نوشت: شرکت پروتون به شرکت توسعه صنایع خودرو ایران تا سال 2020 در امر تحقیق و توسعه ساخت خودرو کمک خواهد کرد.ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی بر امضای این قرارداد نظارت کرد.
امضای قرارداد یاد شده همچنین در خبرگزاری رسمی مالزی انعکاس یافت. خبرگزاری برناما نیز گزارش داد: شرکت پروتون با امضای این قرارداد تا سال 2020 علاوه بر ایفای نقشی هدایت کننده در توسعه صنایع خودروسازی ایران، به بخشی از اهداف توسعه ای شرکت پروتون در جهان برای تولید و فروش یک میلیون خودرو در سال جامه عمل خواهد پوشاند.
برناما به نقل از ماهاتیر محمد گزارش داد: ما باید توانمندی های خود را نشان بدهیم و ثابت کنیم اسلام دینی نیست که با توسعه مخالف باشد.وی افزود: همکاری ایران و مالزی باید بیشتر از این گسترش یابد. ایران و مالزی با یکدیگر می توانند توان بیشتری را برای کسب فناوری از خارج و توسعه فناوری داخلی صرف کنند و از این منظر امضای این قرارداد هم برای دو کشور و هم برای جهان اسلام مفید است.
برناما به نقل از مهیل عارف مدیرعامل پروتون افزود: این نخستین باری است که شرکت پروتون و دولت مالزی برای ساخت خودرو به عنوان شریک به همکاری فراخوانده می شوند و این موضوع، زمینه دسترسی ما را به بازار یک میلیون خودرو در سال فراهم می کند.
اولین مصاحبه
بیوک علیمرادلو اگر چه نقش قابل توجهی را به اتفاق شرکت توسعه صنایع خودرو در امضای قرارداد L-90 ایفا کرد اما به دلایل متعدد (درون سازمانی و برون سازمانی) آخرین کسی بود که درباره پلت فرم مشترک سخن گفت. به عبارت دیگر، شرکتی که مجری اصلی پروژه90- L و سهامدار طرح است، آخرین کسی بود که اطلاعات لازم را در اختیار مطبوعات گذاشت.علیمرادلو در جمع خبرنگاران گفت: شرکت توسعه صنایع خودرو توافقنامه ایجاد پلت فرم مشترک با شرکت پروتون مالزی را امضا کرده و می توان گفت 90-L تنها انتخاب پلت فرم مشترک خودرو نیست.
به گفته وی، با ایجاد پلت فرم مشترک خودرو، می توان خودروهای متنوعی را در کلاس های مختلف، با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کرد.او ادامه داد: شرکت توسعه صنایع خودرو در حال مطالعه بر روی تولید خودرویی مشترک بین ایران و مالزی است که تفاهم های اولیه آن انجام شده و اکنون نیاز به مطالعات فنی و اقتصادی دارد که پیش بینی می شود تا سه ماه آینده انجام شود.علیمرادلو پیش بینی کرد، تا پنج ماه آینده با تأسیس شرکت مشترک بین ایران و مالزی، نوع خودرو تولیدی در قالب توافقنامه امضا شده مشخص شود.وی با بیان این که خودروسازان برای بقای خود باید بحث صادرات را جدی بگیرند، توضیح داد: با توجه به سهم چشمگیر صنعت خودرو در صنایع کشور و رشد مطلوب صادرات صنعتی در سال های اخیر، رسیدن به رقم صادرات موردنظر دور از دسترس نیست.علیمرادلو گفت: با امضای قراردادهایی بین این شرکت و چند شرکت خارجی، که اوایل آبان ماه امسال در مالزی و روسیه انجام شد، فرصت های جدیدی برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران فراهم آمده است.
وی به امضای توافقنامه همکاری فناوری بین شرکت پروتون مالزی و شرکت توسعه صنایع خودرو اشاره کرد و افزود: شرکت توسعه صنایع خودرو درچارچوب ایجاد توان رقابتی و دسترسی به فناوری طراحی و تولید پلت فرم های خودرو به ویژه موتورهای دوگانه سوز (گاز و بنزین) و به منظور استفاده بهینه از امکانات طراحی و تکوین محصول در کشور و توسعه بازارهای صادراتی، توافقنامه را امضا کرده است.
نظر شما