موضوع : دانشنامه | ت

کلارنس توماس

کلارنس توماس قاضی دادگاه عالی ایالات متحده است. او توسط پرزیدنت جورج اچ دبلیو بوش برای جانشینی تورگود مارشال نامزد شد و از سال 1991 خدمت کرده است. توماس دومین آفریقایی آمریکایی است که در دادگاه خدمت می کند و طولانی ترین عضو این دادگاه از زمان بازنشستگی آنتونی کندی در سال 2018 است.

قاضی دادگاه عالی کلارنس توماس

توماس در سال 1948 در پین پوینت، جورجیا به دنیا آمد. او در دانشکده حقوق ییل تحصیل کرد، جایی که تنها دانشجوی آفریقایی آمریکایی در کلاس خود بود. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق، توماس به عنوان وکیل در شرکت مونسانتو مشغول به کار شد. در سال 1982، او توسط رئیس جمهور رونالد ریگان به دادگاه استیناف ایالات متحده برای منطقه کلمبیا منصوب شد.

توماس در سال 1991 توسط پرزیدنت بوش به دیوان عالی معرفی شد. نامزدی او تا حدی به دلیل دیدگاه های محافظه کارانه و مخالفت او با حقوق سقط جنین، بحث برانگیز بود. توماس همچنین توسط آنیتا هیل، استاد حقوقی که با او در وزارت آموزش و کمیسیون فرصت های شغلی برابر کار کرده بود، به آزار جنسی متهم شد. توماس این اتهامات را رد کرد و با رای 52-48 به دیوان عالی تایید شد.

توماس یک حقوقدان محافظه کار است که به دلیل تفسیر اصیل گرایانه اش از قانون اساسی شهرت دارد. او معتقد است که قانون اساسی باید آن گونه که تدوین کنندگان آن را درک کرده اند تفسیر شود. توماس همچنین حامی جدی آزادی فردی و حکومت محدود است.

توماس از زمان انتصابش در دیوان عالی، چهره ای بحث برانگیز بوده است. او به خاطر دیدگاه های محافظه کارانه و مخالفتش با حقوق سقط جنین مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، او یک فقیه محترم نیز هست که به هوش و ذکاوت و اخلاق کاری معروف است.

نظر شما