موضوع : دانشنامه | گ

تری گیلیس

تری گیلیس (تولد ۲۲ سپتامبر ۱۹۳۵) یک نویسنده بریتانیایی است که بیشتر به خاطر نوشتن فیلمنامه‌های فیلم‌های جیمز باند «گلوله آتشین» (۱۹۶۵)، «تنها دوبار زندگی می‌کنی» (۱۹۶۷)، «الماس‌ها ابدی هستند» (۱۹۷۱) و «مردی با تفنگ طلایی» (۱۹۷۴) شناخته می‌شود. او همچنین فیلمنامه‌های فیلم‌های دیگری مانند «توپ ققنوس» (۱۹۶۸)، «زنان» (۱۹۶۹)، «متهم» (۱۹۷۵)، «آماده، هدف، آتش!» (۱۹۸۷) و «شکار» (۱۹۸۴) را نوشته است.

گیلیس در سال ۱۹۳۵ در لندن به دنیا آمد. او در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیلی به نویسندگی فیلمنامه روی آورد. او اولین فیلمنامه خود را در سال ۱۹۶۴ برای فیلم «مادر مرغ» نوشت. او سپس فیلمنامه‌های فیلم‌های دیگری مانند «گلوله آتشین»، «تنها دوبار زندگی می‌کنی»، «الماس‌ها ابدی هستند» و «مردی با تفنگ طلایی» را نوشت. این فیلمنامه‌ها همگی از سوی منتقدان و مخاطبان مورد تحسین قرار گرفتند و به گیلیس کمک کردند تا به یکی از نویسندگان پرکار و موفق سینمای بریتانیا تبدیل شود.

گیلیس همچنین در تلویزیون نیز فعال بوده است. او فیلمنامه‌های سریال‌های تلویزیونی مانند «توپ ققنوس»، «زنان» و «آماده، هدف، آتش!» را نوشته است. او همچنین فیلمنامه‌های فیلم‌های تلویزیونی مانند «توپ ققنوس» و «زنان» را نیز نوشته است.

گیلیس در سال ۱۹۹۴ به خاطر خدماتش به صنعت فیلم، از سوی ملکه الیزابت دوم به عنوان عضوی از نشان امپراتوری بریتانیا (CBE) منصوب شد. او در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند.

نظر شما