موضوع : دانشنامه | ف

فردریک ویلهلم دوم

فردریک ویلهلم دوم (۲۷ ژانویه ۱۸۵۹ – ۴ ژوئن ۱۹۴۱) آخرین امپراتور آلمان و پادشاه پروس بود. وی از ۱۵ ژوئن ۱۸۸۸ تا ۹ نوامبر ۱۹۱۸ بر امپراتوری آلمان حکمرانی کرد. وی نوه ارشد ملکه ویکتوریا بریتانیا بود و با بسیاری از پادشاهان و شاهزادگان اروپا خویشاوندی داشت.

ویلهلم دوم در پادوسبورگ، پروس (اکنون پوزنان، لهستان) به دنیا آمد. او پسر ویلیام اول، امپراتور آلمان و اوا ماریا فریدریش، شاهزاده خانم پروس بود. ویلهلم در کاخ سانسوسی در پوتسدام و در دانشگاه هومبولت برلین تحصیل کرد.

ویلهلم دوم در سال ۱۸۸۸ پس از مرگ پدرش به امپراتوری آلمان رسید. او مردی خودمحور و جاه طلب بود که معتقد بود آلمان باید قدرتمندترین کشور جهان باشد. ویلهلم دوم نقش مهمی در آغاز جنگ جهانی اول داشت و پس از شکست آلمان در جنگ، از قدرت کنار گذاشته شد.

ویلهلم دوم پس از تبعید به هلند رفت و در آنجا تا زمان مرگش در سال ۱۹۴۱ زندگی کرد. او مردی بحث برانگیز بود که هنوز هم در مورد او بحث می شود. برخی از او به عنوان مردی که آلمان را به جنگ جهانی اول کشانده و باعث سقوط امپراتوری آلمان شد، یاد می کنند. برخی دیگر از او به عنوان مردی که آلمان را به قدرت رسانده و آن را به یک کشور بزرگ تبدیل کرده است، یاد می کنند.

نظر شما