الخاندرو گونزالز ایناریتو
موضوع : دانشنامه | الف

الخاندرو گونزالز ایناریتو

الخاندرو گونزالز ایناریتو کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده مکزیکی است. او یکی از موفق‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان جهان است و دو بار برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌های بردمن (۲۰۱۴) و بازگشته (۲۰۱۵) شده است.

ایناریتو در ۱۵ اوت ۱۹۶۳ در مکزیکوسیتی، مکزیک به دنیا آمد. او در دانشگاه کلمبیا در رشته فیلم و تلویزیون تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۵ به مکزیک بازگشت.

ایناریتو کار خود را به عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان تبلیغات تلویزیونی آغاز کرد. او اولین فیلم بلند خود، عشق سگی (۲۰۰۰)، را در سال ۲۰۰۰ کارگردانی کرد. این فیلم موفقیتی بین‌المللی بود و نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در اسکار شد.

ایناریتو در سال‌های بعد، فیلم‌های موفق دیگری مانند بیست‌ویک گرم (۲۰۰۳)، بابل (۲۰۰۶)، بیوتیفول (۲۰۱۰) و بردمن (۲۰۱۴) را کارگردانی کرد. فیلم بردمن یک کمدی سیاه در مورد یک بازیگر که می‌خواهد خود را به عنوان یک بازیگر جدی نشان دهد، بود. این فیلم با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شد و جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

آخرین فیلم ایناریتو، بازگشته (۲۰۱۵)، یک فیلم وسترن در مورد دو مرد است که به دنبال پسری که از خانه فرار کرده است، می‌گردند. این فیلم نیز با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شد و جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

ایناریتو یکی از فیلمسازان خلاق و نوآورانه جهان است. او به استفاده از تکنیک‌های روایی غیرخطی و به تصویر کشیدن خشونت و مرگ در آثار خود معروف است. او همچنین به همکاری با بازیگران بزرگی مانند بریدلی کوپر، برد پیت، کیت بلانشت، جاش برولین و لئوناردو دی‌کاپریو معروف است.

ایناریتو یکی از موفق‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان جهان است. او دو بار برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده است و به عنوان یکی از بهترین فیلمسازان زنده جهان شناخته می‌شود.

نظر شما