بازنمایی ارزشهای نشانهای سبك زندگی ایرانی در تبلیغات پخش شده از رسانه ملی
نويسنده : عاطفه حیدری
استاد راهنما : نامعلوم
مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشكده ارتباطات دانشگاه صدا و سیمای ج.ا.ا.
تاريخ دفاع : 1391
این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است كه در تبلیغات پخش شده از صدا و سیما، كدام دسته از ارزشهای نشانهای دوره باستان، اسلامی و مدرن در قالب سبك زندگی، بازنمایی شده است؛ ازاینرو پژوهش حاضر، به نشانهشناسی آگهیهای تلویزیونی با توجه به ارزشهای نشانهای سبك زندگی ایرانی در تبلیغات بازرگانی پرداخته است. بدین منظور تیزرهای پخش شده از شبكه سه سیما، طی دو ماه پایانی سال ۱۳۹۰ مطالعه شدند. تصاویر بر پایه چارچوبهای نظری سوسور، پیرس، بارت و اكو در زمینه نشانهشناسی تصویر بررسی شد و نهایتاً با استفاده از الگوی سلبی و كادوری در سه سطح توصیفی، بیان معانی آشكار رموز به كار رفته در آن و تحلیل معانی تلویحی و دلالتهای ضمنی تحلیل شدند. نتایج نشان داد در بافت فرهنگی اكثر تیزرها، استفاده از سنتها و رسوم و آیینهای ملی و میهنی بیشتر به نمایش درآمده بود. در برخی از آنها، این نگاه باستانی با اشاراتی از ارزشهای دینی همراه بوده است. به نظر میرسد توسعه روزافزون وسایل ارتباطی و تمایل به كسب آسایش بیشتر در زندگی امروزی، استفاده از نشانههای زندگی مدرن را جایز میداند.
نظر شما