موضوع : پژوهش | مقاله

هشدار نسبت به ادامه بحران منطقه یورو و بیکاری در جهان


سازمان بین المللی کار در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که به رغم آغاز روند بهبودی شرایط اقتصاد جهان، نرخ جهانی بیکاری هنوز در روند کاهش قرار نگرفته است به طوریکه حدود 205 میلیون نفر در سراسر دنیا در سال 2010 بیکار بودند.
به گزارش الف به نقل از رویترز، این آمار حدود 6.2 درصد از نیروی انسانی در جهان را تشکیل می دهد و تقریبا همان سطح سال 2009 بوده است. پیش از آغاز بحران مالی در جهان که در سال 2007 آغاز شد، نرخ بیکاری در سراسر دنیا 5.6 درصد بود. سازمان بین المللی کار که مقرش در ژنو است همچنین پیش بینی کرد که در سال 2011 نرخ بیکاری از 6.2 درصد به 6.1 درصد کاهش می یابد که کاهش بسیار اندکی است و این موضوع نگرانی های جدی را برای دولتها ایجاد کرده است.
این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: اقتصادهای جهان نتوانسته اند به طور کافی فرصت های شغلی برای افزایش رشد اقتصادی ایجاد کنند و عدم توانایی آنها در این مسیر می تواند در آینده باعث بروز مشکلات جدی برای ثبات اجتماعی کشورها شود. عدم اشتغال زایی کافی نیز روند بهبودی شرایط اقتصادی را نیز کُند کرده است.
این سازمان بین المللی همچنین اعلام کرد که براساس بررسی های انجام شده بحران مالی 40 میلیون کارگر بسیار فقیر دیگر را در سراسر جهان ایجاد کرده است. بیش از نیمی از بیکاران در جهان از سال 2007 در اقتصادهای صنعتی و اتحادیه اروپا بوده اند این در حالی است که در یکسری اقتصادهای نوظهور از جمله برزیل، قزاقستان و تایلند نرخ بیکاری کمتر از زمان پیش از بحران مالی در جهان است. حدود 1.53 میلیارد نفر در جهان نیز از روی ناچاری به کار نیمه وقت تن داده اند. در سال 2010، 78 میلیون جوان بیکار بوده اند که در مقایسه با سال 2007 افزایش یافته است. به گفته کارشناسان اگر دولتها برای موضوع بیکاری سیاستهای مناسبی را اتخاذ نکنند، ممکن است در آینده با چالش های جدی مواجه شوند.
از سوی دیگر صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد که روند بهبودی شرایط اقتصادی جهان در حال سرعت گرفتن است اما به دلیل بروز بحران های جدید اقتصادی در منطقه یورو این روند با خطراتی روبرو است. صندوق بین المللی پول در این گزارش اعلام کرد: در اقتصادهای پیشرفته، فعالیتها کمتر از انتظار بوده ، رشد اقتصادی اندک است، نرخ بیکاری بالاست و از بحران منطقه یورو تاثیر گرفته است.
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی جهان در سال 2011، 4.4 درصد خواهد بود. اما به گفته کارشناسان و اقتصاددانان این رشد اقتصادی اندک است و نمی توان انتظار داشت اقتصاد جهان به این زودی ها از بحران به صورت کامل خارج شود. این سازمان همچنین اعلام کرد که هیچ تغییری در پیش بینی رشد اقتصادی 1.5 درصدی برای منطقه یورو و ژاپن ایجاد نشده است.
صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرد که رشد اقتصادی کشورهای نوظهور همچنان روند صعودی خواهد داشت اما فشارهای ناشی از تورم در این کشورها ممکن است در روند رشد اقتصادی آنها اختلال ایجاد کند. رشد اقتصادی دو غول اقتصادی آسیا(چین و هند) 9.6 و 8.4 درصد در سال 2011 پیش بینی شده است.
این سازمان در ادامه به دولتهای جهان هشدار داد که اگر بحران منطقه یورو حل و فصل نشود، اقتصادهای دیگر مناطق جهان نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد و همچنین پیش بینی کرد که بهای کالاهای مختلف در سال 2011 در جهان همچنان بالا خواهد بود. صندوق بین المللی پول تصریح کرد که پس از گذشت چهار سال از بروز بحران مالی در جهان، چالش های مهم در امور اقتصاد جهان همچنان بدون حل و فصل باقی مانده اند.
صندوق بین المللی پول خاطر نشان کرد که از آخرین گزارش خود یکسری از کشورها از جمله آمریکا، مکزیک، آلمان و برزیل با بهبود عملکرد مواجه شده اند و شرایط اقتصادی چند کشور از جمله اسپانیا و کانادا نیز وخیم تر شده است. این سازمان از رهبران اروپایی خواسته هر چه زودتر اقدامات جدی برای پایان دادن به بحران در منطقه یورو انجام دهند که در غیر این صورت کل اقتصاد جهان باید منتظر پیامدهای ادامه این بحران باشد.

 

منبع: / سایت خبری / الف ۱۳۸۹/۱۱/۰۷

نظر شما