موضوع : پژوهش | مقاله

زبان قاصر پرزیدنت


در حالی که مردم ایالات متحده در فقر به سر می برند و بحران اقتصادی همچنان در این کشور شعله ور است، دولت اوباما هنوز به جنگ‌افروزیهای خود در عراق و افغانستان ادامه می‌دهد. در جریان اعتراضهای وال استریت بارها شاهد بودیم که سربازان و کهنه سربازان آمریکایی مخالفت علنی خود با جنگ در عراق و افغانستان را بیان کردند. همچنین شهروندان آمریکایی از اینکه مشاهده می کردند اکثر مالیاتهای آنها به جیب جنگ طلبان می رود احساس نارضایتی شدید داشتند. بحران وال استریت، شرایط شکننده‌ای را برای مقامات آمریکا به وجود آورد و بحران فرار از اشغالگری در عراق و افغانستان شرایط شکننده‌تری را برایشان ایجاد کرده است. افغانستان هم اکنون به یکی از اصلی ترین کانونهای شکست ایالات متحده در نظام بین الملل تبدیل شده است. اوباما در جریان رقابتهای انتخاباتی سال 2008 به شهروندان آمریکایی وعده داده بود که هر چه سریع تر به بحران افغانستان پایان دهد و مدیریت کاملی را در این خصوص اعمال کند. اما در حال حاضر دامنه شکست ناتو و غرب در افغانستان روز به روز بیشتر می شود.
تازه‌ترین نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها به مدیریت دولت «باراک اوباما» درباره جنگ افغانستان اعتماد ندارند و هر روز میزان حمایت‌ها کمتر می شود.
مخالفتهای عمومی با جنگ افغانستان در میان شهروندان آمریکایی رو به افزایش است. بسیاری از شهروندان آمریکایی این جنگ را محکوم به شکست دانسته و می دانند.
با این وجود بوش و اوباما هر دو خط مشی مشترکی را در افغانستان پیموده اند. در حالی که 63 درصد از مردم آمریکا با ادامه جنگ در افغانستان مخالف‌اند، 58 در صد از آنان نیز این جنگ را با جنگ فاجعه‌بار ویتنام مقایسه می‌کنند. این آمار که نتیجه یک نظرسنجی اخیرا انجام شده توسط سی‌ان‌ان با همکاری "موسسه بین‌المللی او آر سی" است، عملا نشان می دهد که مردم آمریکا نبرد افغانستان را شبیه به نبردی می‌دانند که یک فاجعه ملی در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید. تاکنون 1700 سرباز آمریکایی در جریان نبرد افغانستان کشته شده‌اند و جنگ افغانستان یکی از مهمترین مشکلات راهبردی اوباما در انتخابات آینده ریاست جمهوری خواهد بود. اوباما از سوی چپگرایان وحتی هم‌حزبی‌های دموکرات خود به نزدیکی بیش از اندازه به جمهوریخواهان متهم شده است و جنگ افغانستان نیز به این گمان دامن می‌زند. آمریکا در افغانستان به انحای‌ مختلف تحقیر شده است. از یکسو نتوانسته بر طالبان غلبه کند و از سوی دیگر اخیرا شاهد جملات تحقیرآمیزی از سوی حامد کرزای بود که اظهار داشت در صورت نبرد آمریکا با پاکستان، افغانستان در کنار پاکستان خواهد ماند.
اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2008 قول داده بود که به جنگ طلبی های بوش پایان دهد اما او هزینه نبرد در افغانستان و اشغال این کشور را دو برابر کرد.
اوباما در جریان رقابتهای انتخاباتی سال 2012 با سئوالات مهمی در خصوص جنگ افغانستان مواجه خواهد شد که مسلما توان پاسخگویی نسبت به آنها رانخواهد داشت. البته جمهوریخواهان نیز به عنوان آغاز کننده های جنگ افغانستان نمی توانند ادعایی در خصوص مدیریت بهینه این جنگ و اشغال داشته باشند. در هر صورت جنگ افغانستان نماد شکست مشترک بوش و اوباما و به عبارت بهتر دموکراتها و جمهوریخواهان در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.
شکستی که نه اوباما و نه بوش پسر در خصوص آن پاسخی برای افکار عمومی آمریکا نخواهند داشت. اوباما در حالی به جنگ طلبی های خود در افغانستان ادامه می دهد که مطابق گزارش خبرگزاری رویترز، از هر 5 کودک آمریکایی یک کودک در فقر به سر می برد. یک میلیون کودک بین سال‌های 2009 تا 2010 به شمار کودکان فقیر آمریکا اضافه شده که بدین ترتیب تعداد کودکان فقیر این کشور به 15/7 میلیون نفر رسیده است. طبق آمار و تحقیقات به عمل آمده 21/6 درصد از کودکان در سراسر آمریکا فقیر هستند که این آمار در سال 2009، 20‌درصد بوده است. همان گونه که تاکید شد هزینه‌های ایالات متحده آمریکا و ناتو در افغانستان به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند.
این هزینه ها دارای ابعاد مختلفی است است. تشدید مخالفت افکار عمومی دنیا با حضور اشغالگران در افغانستان به طور کامل محسوس است. در این میان دولتهای غربی حامی حضور نظامی مستقیم در افغانستان بیشتر توسط شهروندان اروپایی و آمریکایی به چالش کشیده شده اند. به عبارت بهتر متحدان ایالات متحده نیز دیگر توان همراهی با ایالات متحده در افغانستان را ندارند و اختلافات میان اعضای ناتو در این خصوص کاملامحسوس است.
بر اساس آمار یاد شده، تنها در کالیفرنیا 2 ‌میلیون کودک فقیر زندگی می کنند که این آمار در تگزاس به یک میلیون 800 هزار نفر می رسد و فقر در میان کودکان، بویژه کودکان کمتر از 6 سال باعث می‌شود آنها از مشکلات آموزشی و سلامتی و آثار مادام العمر آن رنج ببرند. تحقیقات در سال 2010 نشان می دهد که خانواده های متوسط نیاز به درآمدی در حدود 2 برابر آنچه که دولت فدرال تعیین کرده دارند تا نیازهای اساسی خود را بر آورده کنند. کودکانی که در خانواده هایی با در آمد کمتر از این سطح، یعنی 44 هزار دلار برای یک خانواده 4 نفره، زندگی می کنند، خانواده های کم در آمد تلقی می شوند.
نکته قابل توجه در این خصوص نتیجه تحقیقات مرکز پژوهشی تحقیقاتی علوم سیاسی در انگلیس است که اعلام کرد عملیات غافلگیری نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان ثابت کرد که راهبرد کشورهای غربی در افغانستان محکوم به شکست است.
این مرکز تحقیقاتی موسوم به شورای سنلیس درتازه ترین گزارش خود نوشت: درگیری های اخیر در افغانستان و افزایش خشونت ها در این کشور به روشنی نشان می دهند که راهبرد کنونی کشورهای غربی در افغانستان در حال شکست خوردن است.
این درحالی است که به گفته کارشناسان این مرکز، سران و مقامهای سیاسی و امنیتی کشورهای غربی گسترش واقعی نیروهای طالبان و سایر گروههای مخالف در افغانستان و توانایی آنان برای حمله به نیروهای خارجی را همچنان انکار می کنند.
کارشناسان شورای سنلیس این سئوال مهم را از سران کشورهای غربی مطرح می کنند که چرا پس از ده سال اشغال افغانستان، راهبرد نظامی آنها در این کشور شکست خورده است‌؟ شهروندان خشمگین آمریکایی از اینکه شاهد ثبت شکستهای پیاپی در سیاست خارجی کشور خود هستند ناراضی و نگرانند.
شعارهای معترضین آمریکایی در جنبش اشغال وال استریت این مخالفت را به صورت عینی به تصویر می کشد.


منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۰/۱۰/۸
نویسنده : فرزین صارمی

نظر شما