موضوع : پژوهش | مقاله

جهاد اقتصادی و شکست راهبرد قدرت هوشمند


رویکرد قدرت هوشمند اتخاذ راهبردی است که وزیر امور خارجه امریکا خانم هیلاری کلینتون در ادامه سیاست‌های شکست خورده خود (از پیاده‌سازی صدها توطئه و خونریزی در قالب جنگ سخت و اجرایی‌کردن هزاران ترفند شیطانی در عرصه جنگ نرم) به عنوان رویکردی جدید در برخورد جبهه ایالات متحده امریکا در رویارویی با نظام اسلامی مطرح می‌کند. در واقع رویکرد قدرت هوشمند در سیاست خارجی امریکا‌‌ ‌ترکیبی از توانمندی‌های قدرت سخت و نرم به همراه استفاده از منابع و ابزارهای مناسب جهت رسیدن به اهداف کاخ سفید بوده که در به کارگیری آن (قدرت هوشمند) بر استفاده از تهدید و تحریم هوشمند و همکاری دیگر کشورها برای مقابله با انقلاب اسلامی تأکید‌ خواهند داشت تا آن را عملیاتی کنند.
در حقیقت تحریم هوشمند، سیاستی است که واشنگتن با در نظر گرفتن استراتژی قدرت هوشمند طراحی کرده و دولت اوباما این سیاست را با توجه به دلایل ناکامی‌های سیاست خارجی امریکا‌‌ ‌و شکست در جنگ سخت در برابر ایران مدنظر قرار داده است. از این رو درباره رویکرد جدید کاخ سفید باید گفت؛ اولاً تحریم‌هایی که در گذشته اعمال شده است عملاً با توجه به دلیل برخورداری نظام از پشتیبانی مردم و حمایت اکثریت قاطع آنها از جمهوری اسلامی نتایج دلخواه برای امریکا‌‌ ‌نداشته و یا کم اثر بوده است، ثانیاً در شرایط کنونی هر‌چه شدت تحریم‌ها بیشتر شود موقعیت امریکا‌‌ ‌نزد افکار عمومی مردم ایران بیشتر ضربه می‌خورد و این موضوع در تضاد با استراتژی قدرت هوشمند است که رویکرد بازسازی افکار عمومی مردم ایران را در اولویت قرار می‌دهد. برهمین اساس امریکا‌‌ ‌درصدد است با تحریم هوشمند ضمن مصون نگاه داشتن موقعیت خود نزد افکار عمومی ایران به طریقی از پیشرفت ایران در همه عرصه‌ها جلوگیری کند و نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد در نهایت مردم ایران را از نظام اسلامی ناامید و کاستی‌ها و عدم موفقیت‌ها را متوجه مسئولان جمهوری اسلامی کند و با این سیاست ضمن شکاف بین مردم و مسئولان و ایجاد ناامیدی بستر مناسبی را برای اقدامات بعدی فراهم آورد.
برهمین اساس نامگذاری سال جدید از سوی رهبر فرزانه انقلاب به سال جهاد اقتصادی و فراخوانی هر سه قوه و آحاد مردم در جهت این امر مقدس می‌تواند یکبار دیگر این راهبرد دشمن را مانند دفعات گذشته به یأس و ناامیدی تبدیل کرده و الگویی از یک کشور اسلامی مستقل با نظامی کارآمد و پیشرفته را در برابر مردم منطقه قرار دهد. موضوعی که امریکا و رژیم‌صهیونیستی به شدت از آن وحشت داشته و همه فتنه‌انگیزی‌های اخیر دشمن در پیاده‌سازی فتنه 88 تا اجرای تحریم‌های پی‌در‌پی به منظور جلوگیری از این الگوسازی در منطقه می‌باشد.
از این رو رهبر معظم انقلاب با روشن‌بینی الهی خویش و درک واقعیت‌های جامعه با نامگذاری هرسال علاوه بر تعیین شاخص در مسیر حرکت انقلاب و فراخوان همه مسئولان و مردم به حرکت در مسیر اهداف متعالی انقلاب اسلامی، طی نمودن پله‌های پیشرفت و ترقی کشور را تأکید کرده و جهاد در عرصه‌های گوناگون رزمی، سازندگی، علمی‌ و اکنون در جبهه اقتصادی را مطرح می‌کنند تا اهداف دشمن را در پیاده‌سازی راهبردهای جنگ سخت و نرم و طرح به‌کارگیری از قدرت هوشمند به عنوان قطعات پازل براندازانه امریکا در رویارویی با نظام اسلامی‌ ناکام و خنثی کنند.

 

منبع: / روزنامه / جوان ۱۳۹۰/۲/۴
نویسنده : علی قاسمی

نظر شما