موضوع : پژوهش | مقاله

گرانی ها، هدفمندی یارانه ها و افزایش جهانی قیمت ها


از زمانی که اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها آغاز شده، مدام خبرهایی به گوش می رسد که شائبه عدم صداقت با مردم را به ذهن متبادر می کند. در این موضوع تردیدی نیست که هدفمندکردن یارانه ها، ضرورتی انکارناپذیر است که کسی با اصل آن مخالفتی ندارد و همگان در ضرورت صرفه جویی در مصرف به منظور استقرار عدالت در جامعه اتفاق نظر دارند. اما گاهی برخی اظهارات، پرسش برانگیز است. از آن جمله می توان به اظهارات رئیس سازمان بازرگانی تهران اشاره کرد که روز گذشته افزایش قیمت برخی اقلا م را حاصل افزایش قیمت های جهانی دانسته و همچنین گفته که اگر هدفمندکردن یارانه ها نبود، افزایش قیمت ها بیشتر بود. البته جای خوشبختی دارد که پس از مدت ها، سرانجام مسوولا ن، یکی پس از دیگری به افزایش قیمت ها اعتراف می کنند و گرانی را تکذیب نمی کنند; کما اینکه دیروز وزیر بازرگانی هم گرانی ها را تایید کرد. اما این که گرانی را به افزایش قیمت های جهانی نسبت دهیم و فراتر از آن مدعی شویم که اگر هدفمندی یارانه ها نبود افزایش قیمت ها بیشتر می شد حرف عجیبی است و درباره آن ذکر دو نکته را ضروری می دانم:
1- یکی دو سال پیش که بحران جهانی، اقتصاد بین الملل را تحت تاثیر قرار داده بود و شاهد بروز ناآرامی هایی در این عرصه بودیم، برخی مسوولا ن مدام بر این موضوع تاکید می کردند که این بحران جهانی اقتصاد، هیچ تاثیر منفی بر اقتصاد ما نداشته و این نشانه پیشرفت اقتصاد ما و استقلا ل آن است. به راستی چه شده که در آن زمان که بحران اقتصادی، جهان را فرا گرفته بود، مسوولا ن از عدم تاثیرگذاری این بحران به اقتصاد کشور سخن می گفتند اما اکنون که آن بحران را پشت سر گذاشته ایم، می گویند افزایش قیمت های جهانی موجب گرانی کالا ها در کشور شده است؟
2-واضح است که هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت برخی کالا ها را به دنبال داشته و این موضوع را نمی توان پنهان کرد. وقتی قیمت نان و گاز و آب و برق و بنزین و گازوئیل افزایش یافته و طبیعتا هزینه تمام شده کالا ها هم بیشتر شده، آیا می توان مدعی شد که افزایش قیمت کالا ها ربطی به هدفمندی یارانه ها ندارد و حاصل افزایش قیمت های جهانی است؟ اینکه هزینه آب و برق و گاز و سوخت یک باب نانوایی افزایش یافته و قیمت نان افزایش یافته، این مربوط به هدفمندی یارانه هاست یا افزایش قیمت های جهانی؟ وقتی یک رستوران به دلیل آنکه نان و برنج و روغن را با قیمت بیشتری خریداری می کند و هزینه بیشتری نسبت به گذشته بابت هزینه آب و برق و گاز رستوران می پردازد، ناگزیر قیمت غذا را گران می کند، این چه ربطی به افزایش قیمت های جهانی دارد؟ این مثالها را می توان تا بی نهایت ادامه داد که البته ضرورتی ندارد چرا که مردم این موضوع را از نزدیک لمس می کنند، اما نکته اصلی اینجاست که آقایان! طبیعی است که با هدفمندی یارانه ها، قیمت برخی کالا ها افزایش می یابد و از این موضوع گریزی نیست چرا که وقتی قرار بر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و استقرار عدالت است و همگان از فواید آن آگاهی دارند، دلیلی هم به مخالفت با آن وجود ندارد. اما چرا به جای آنکه صادقانه با مردم سخن بگوییم، گرانی ها را پنهان می کنیم یا آن را به عناصر موهوم یا نامربوط نسبت می دهیم؟

 


منبع: / روزنامه / مردم سالاری ۱۳۹۰/۳/۲
نویسنده : حمید رضا شکوهی

نظر شما