موضوع : پژوهش | مقاله

آینده‌ای مشترک برای کامپیوتر و ‌تلفن همراه


اگر بخواهیم دورنمایی را برای آینده گوشی‌های تلفن همراه ترسیم کنیم، باید بگوییم دیگر چیزی نمانده که گوشی‌های تلفن همراه به یک همراه همه‌کاره مبدل شوند تا بتوانند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای 5 میلیارد کاربر تلفن همراه در سطح دنیا باشند و افراد با داشتن آن دیگر نیاز به هیچ فناوری دیگری نداشته باشند.
این روزها دیگر تلفن همراه تنها ابزاری برای برقراری ارتباطات تلفنی نیست بلکه گوشی‌های امروزی وسیله‌ای هستند که برقراری ارتباط با دنیای مدرن پیرامون انسان‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند و هر گونه محدودیت زمانی و مکانی را برای کاربران از میان برمی‌دارند.
با توجه به نیازهای انسان‌های امروزی به کامپیوترهای شخصی قابل حمل، تلاش برای تبدیل گوشی‌های همراه به کامپیوترهایی در ابعاد کوچک و کارآمد مورد توجه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در سطح دنیا قرار گرفته است و به این ترتیب طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند کم‌مصرف، افزایش سرعت پردازش اطلاعات و افزایش فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در گوشی‌های هوشمند آنها را به جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای امروزی مبدل کرده است.

سیر تحولات در دنیای کامپیوتر
با توجه به تحولاتی که این روزها در دنیای گوشی‌های تلفن همراه و کامپیوترها شاهد آن هستیم، ممکن است این سوال در ذهنتان مطرح شده باشد که بالاخره کامپیوترها تبدیل به گوشی‌های همراه خواهند شد یا گوشی‌های همراه به کامپیوتر تبدیل می‌شوند؟ اوایل سال 1980 (1360)‌ نخستین مینی‌کامپیوترها به عنوان نسل سوم کامپیوترها متولد شدند. پس از آن کامپیوترهای رومیزی برای اولین بار در فاصله زمانی بین اواخر 1980 تا 1990 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، اما کاهش ابعاد کامپیوترها به اینجا ختم نشد. کامپیوترهای همراه یا لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها، شبکه‌های حسگر بی‌سیم که در واحدهای اتوماسیون یا سیستم‌های کنترل ترافیک از آنها استفاده می‌شود به عنوان نسل بعدی کامپیوترها رونمایی شدند. نانوکامپیوترها، DNA کامپیوترها و کامپیوترهای قلمی نیز از آخرین دستاوردهای فناوری ساخت کامپیوترها هستند که شاید بتوان آنها را از کوچک‌ترین کامپیوترهای امروزی نامید. کامپیوترهای قلمی به عنوان آخرین دستاورد محققان ژاپنی در این زمینه، پیشرفت مهمی در فرآیند کوچک شدن ابعاد کامپیوترها هستند. این کامپیوترها به قدری کوچک هستند که شما می‌توانید آنها را در جیب خود گذاشته و جابه‌جا کنید. ویژگی‌ منحصر به فرد این کامپیوترها این است که صفحه نمایشگر و همچنین صفحه کلید کامپیوتر را به طور مجازی و روی سطح صافی که در آنجا مشغول کار کردن هستید در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید به‌آسانی از امکانات متنوع این کامپیوترها استفاده کنید.

تب هوشمندی در دنیای گوشی‌های همراه
اگر در سوی دیگر این جریان دوطرفه سری به تحولات دنیای گوشی‌های تلفن همراه بزنیم باید بگوییم که استقبال از نسل جدید گوشی‌های تلفن همراه که ویژگی‌ هوشمند بودن را با خود به یدک می‌کشند در میان کاربران این فناوری به قدری وسیع بوده است که موجب شگفتی طراحان و سازندگان شده و آنها را بر آن داشته است تا هر روز سیستم‌های عامل جدیدی را برای این گوشی‌ها طراحی و روی آنها نصب کنند که از امکانات بیشتری در مقایسه با سیستم‌های عامل سنتی یا قدیمی برخوردار است. تب این تحولات در دنیای دیجیتال به قدری فراگیر بوده که حتی دنیای سیستم‌های عامل کامپیوتری را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فناوری ساخت گوشی‌های تلفن همراه در بسیاری از زمینه‌ها از فناوری‌های مشابهی که در ساخت کامپیوترها از آنها استفاده شده بهره گرفته و در حقیقت دنیای موبایل را می‌توان نسخه بسیار کوچکی از دنیای کامپیوترها دانست که در ابعادی بسیار کوچک‌تر طراحی و ساخته شده است. آنچه در اینجا موجب شگفتی‌ می‌شود، این است که کامپیوترها هر روز کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند و در مقابل نسل جدید گوشی‌ها یا به عبارتی گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و برخلاف این که درگذشته سیستم‌های عامل گوشی‌های تلفن همراه براساس ویژگی‌ها و مشخصات سیستم‌های عامل کامپیوتری طراحی می‌شوند امروزه بسیاری از سیستم‌های عامل کامپیوتری مانند سیستم‌های عامل جدیدی که روی تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شوند به تقلید از ویژگی‌ها و مشخصات سیستم‌‌های عامل گوشی‌های همراه طراحی می‌شوند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که از این پس تحولات دنیای گوشی‌های تلفن همراه پیرو تحولات دنیای کامپیوتر‌ها نخواهد بود بلکه این گوشی‌های تلفن همراه هستند که آینده کامپیوترها را نیز رقم خواهند زد.

گوشی‌های‌همراه جایگزین کامپیوترها !
براساس بررسی‌های آماری انجام شده این روزها بازار فروش کامپیوترهای رومیزی بشدت با رکود مواجه شده،
در حالی که میزان فروش گوشی‌های همراه روندی صعودی را در پیش گرفته است.
دیگر چیزی نمانده که گوشی‌های تلفن همراه به یک همراه همه‌کاره مبدل شوند تا بتوانند پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای 5 میلیارد کاربر تلفن همراه در سطح دنیا باشند.
اریک اشمیت مدیرعامل گوگل بر این باور است با این که میان اندروید به عنوان یک سیستم عامل اختصاصی برای گوشی‌های تلفن همراه و کروم به عنوان سیستم عامل اختصاصی برای لپ‌تاپ‌ها، تفاوت‌های بارزی به چشم می‌خورد، اما شباهت‌های زیادی نیز بین آنها وجود دارد که همین شباهت‌ها موجب شده است گوشی‌های هوشمند به عنوان جایگزین مناسبی برای کامپیوترها مورد توجه کاربران قرار گیرند. در حال حاضر برخی از سیستم‌های عامل طراحی شده روی گوشی‌های همراه قابلیت‌ نصب روی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی را دارند و با توجه به آنچه می‌گذرد می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نزدیک بسیاری از دیگر سیستم‌های عامل نظیر ویندوز 8 نیز بتوانند در مسیر مشابهی قدم گذارند. به نظر می‌رسد ابرهای محاسباتی از جمله عواملی است که نقش بسیار مهمی در تسریع روند شکل گرفته در این زمینه داشته است. در حقیقت ابرهای محاسباتی فناوری جدیدی است که می‌خواهد زمینه مناسبی را برای ایجاد همگرایی بین سیستم‌های عامل گوشی‌های همراه و سیستم‌های عامل کامپیوتری به وجود آورد. اما این که قرار است کدام ویژگی‌ها و کاربردهای گوشی‌های همراه در ساخت نسل جدید کامپیوترها مورد استفاده قرار گیرد موضوعی است که نظراتی مختلف درباره آن ارائه شده است. محدودیت‌هایی که کاربران حین استفاده از گوشی‌های تلفن همراه با آنها مواجه می‌شوند موجب شد تا ویژگی‌ها و کاربری‌های جدیدی به گوشی‌های همراه اضافه شود، نمایشگرهای لمسی، واسطه‌های کاربری چند لمسی و همچنین سیستم‌هایی با قابلیت‌ تشخیص صدا از جمله این ویژگی‌ها هستند که نسل جدید کامپیوترها را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. در مقابل عده‌ای دیگر از محققان بر این باورند که تلفن همراه و کامپیوتر، 2 مقوله کاملا متفاوت هستند. اگرچه آنها پیش‌بینی می‌‌کنند برخی از نوآوری‌ها در زمینه تجربیات کاربری بتوانند قدم فراتر از دنیای گوشی‌های تلفن همراه گذارند، اما بی‌شک نمی‌توان همان عملیاتی را که روی کامپیوترها قابل اجراست، روی گوشی‌های همراه نیز به اجرا درآورد.

آینده از آن کدام فناوری است؟
با توجه به آنچه گفته شد می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانید تنها با استفاده از گوشی تلفن همراهتان بسیاری از نیازهای روزمره خود را رفع کرده و دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای مختلف در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت نداشته باشید. البته باید این نکته را خاطر نشان ساخت که برخلاف آنچه به نظر می‌رسد فناوری‌های آینده بتوانند تسهیلات بیشتری را در اختیار ما انسان‌ها قرار دهند. امنیت در فضای فناوری موضوعی است که می‌تواند از بسیاری جهات نگران‌کننده باشد بخصوص این‌که قرار باشد اطلاعاتی محرمانه و شخصی را روی گوشی تلفن همراه‌تان ذخیره کنید. به نظر شما آیا ممکن است کامپیوترهای شخصی در آینده بسیار متفاوت از آنچه امروزه از آن به عنوان یک کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنیم و حتی فراتر از یک درگاه USB، یک صفحه کلید و یک نمایشگر باشند. با توجه به روند کنونی می‌توان گفت در حقیقت نسل بعدی کامپیوترها، سیستم‌های ذخیره‌سازی سیاری هستند که تهیه آنها هزینه کمتری دارد و در عین حال در ابعادی کوچک‌تر ذخیره‌سازی حجم انبوهی از اطلاعات را امکان‌پذیر ساخته و می‌توانند طیف وسیعی از کاربردهای کامپیوترهای امروزی را در یک ابزار کوچک در دسترس کاربران قرار دهند.

منابع:
Issmo / crews/Technology Review

 

منبع: / روزنامه / جام جم ۱۳۹۰/۴/۴
نویسنده : فرانک فراهانی جم

نظر شما