موضوع : پژوهش | مقاله

سوالات مطرح ایران از گروه 1+5 و سکوت رسانه های غربی


رسانه های غربی بتازگی اخباری را با مضامین تکراری' درخطر حمله بودن ایران' و 'تاثیرگذاری تحریم ها'منتشر می سازند که مهمترین هدف آن ایجاد انحراف در افکارعمومی جهان، ازسرباز زدن گروه 1+5 در پاسخگویی به سوالات مطرح ایران، پیش ازشروع دورجدید مذاکرات است.


طرح چندباره موضوع احتمال حمله نظامی به ایران توسط آمریکا یا رژیم صهیونیستی و انتشار اخباری پیوسته و متوالی مبنی بر ادامه فشارها بر ایران با استفاده از تشدید تحریم ها در آستانه شروع مذاکرات با گروه 1+5 نوعی تاکتیک رسانه ای است که به منظور تضعیف جایگاه کشورو تحت الشعاع قرار دادن سوالات مطرح ایران از طرف غربی به صورت گسترده از سوی بنگاههای خبری غرب دنبال می شود.
این بنگاهها درحالی موضوعات یاد شده رابه صورت پررنگ در خطوط خبری خود پیگیری می کنند که نسبت به عدم پاسخگویی مسوولان سیاست خارجی آمریکا و اروپا به سوالات ایران همچنان سکوت اختیار کرده اند.
دکتر احمدی نژاد با طرح چند پرسش راهبردی روندی را آغاز کرد که برنتایج مذاکرات آتی تاثیرمستقیمی دارد.
سوالات مطرح ایران از طرف غربی عبارت است از:
-'هدف از گفت و گوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟'
- ' آیا به منطق گفت و گو که لازمه آن اجتناب از هر گونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟'
- ' برای روشن شدن مبانی مشترک گفت و گو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی چیست؟'
سوالاتی که نه تنها درایران بلکه در نزد افکارعمومی جهان مطرح و البته تاکنون ازسوی مسوولان سیاست خارجی گروه 1+5 بی پاسخ مانده است.
بررسی سیاست خبری رسانه های غربی نشان می دهد که این کشورها برای فرار از پاسخگویی به این سوالات و مبهم نگه داشتن مواضع خود، طرح موضوعات انحرافی را درابعادی وسیع درپیش گرفته اند.
گروه از این نهادهای خبری برای رسیدن به اهداف خود ،اظهارات برخی مقام های آمریکایی که بار معنایی تهدیدآمیزی دارد را به طور گسترده و درچندین زبان مختلف انعکاس دادند.
به عنوان مثال، شبکه خبری انگلیسی بی بی سی به نقل از 'دنیس راس' دستیار ویژه رییس جمهور آمریکا درخبری تحت عنوان 'فشار بر ایران ادامه می یابد' اعلام کرد: 'باراک اوباما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است و تهران باید این هشدار را جدی بگیرد'.
تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا از خبرهای همراستا با این موضوع است که به طورچشم گیری دربرخی از رسانه های مورد نظربازتاب داشت. خبرگزاری آلمانی 'د پ آ' نوشت: 'اتحادیه اروپا تشدید تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد. این تحریم ها به دلیل مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران، شدیدترین تحریم ها و فراتر از تحریم های شورای امنیت محسوب می شود.'
همزمان با طرح زبان تهدید در رسانه های غربی بخش دیگری از آنها اخبارکاملا یکجانبه ای را علیه ایران به نقل از اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به افکار عمومی دنیا پمپاژ می کردند.
خبرگزاری فرانسه یکی از این بنگاهها بود که به نقل ازدفتر 'کاترین اشتون' وزیر خارجه اتحادیه اروپا از علاقه وی به آغاز بموقع مذاکرات و لزوم پاسخ سریع ایران خبرداد، بدون آنکه به سوالات مطرح ایران برای شروع مذاکرات اشاره ای داشته باشد.
حملات رسانه ای علیه کشورهای دوست ایران نیز ازدیگر محورهای کاری مراکزخبری وابسته غرب دراین زمینه بود که بازتاب منطقه ای نیز یافت.
یک روزنامه همسوی غرب به نقل از استوارت لوی معاون خزانه داری آمریکا دراین خصوص نوشت: ترکیه نباید حامی ایران باشد و باید به تحریم های یکجانبه آمریکا پایبند بوده و آنها را رعایت کند'.
این درحالی است که مسوولان ترکیه اظهارات مکرر و صریحی علیه این گونه اظهارات داشته اند.آنها بارها تاکید کردند: نه تنها خود را ملزم به اجرای تحریم های غیرقانونی نمی دانند بلکه حجم مبادلات خود با ایران را تا سه برابرافزایش خواهند داد.


منبع: / خبرگزاری / ایرنا ۱۳۸۹/۸/۴

نظر شما