موضوع : پژوهش | مقاله

تاثیر فاجعه فوکوشیما بر برنامه های هسته ای آلمان و فرانسه


اعلام خروج آلمان از چرخه فعالیت های هسته ای در 10 سال آینده، بیش از فاجعه فوکوشیما در مخالفت مردم فرانسه برای استفاده از انرژی حاصل از مراکز هسته ای تأثیر داشته است.

مردم فرانسه رای دولت آلمان را تایید کردند
نیروگاههای هسته ای فوکوشیما به دنبال زلزله و سونامی آبهای اقیانوس آرام در روز 11 مارس 2011 ژاپن دچار آسیب شد و مواد مرگبار رادیو اکتیو از این نیروگاه ازطریق آب و فضا نه تنها شهرهایی از ژاپن بلکه به بسیاری ازمناطق مختلف جهان راه یافت.
بر اساس اعلام آژانس امنیت هسته ای ژاپن میزان مواد رادیو اکتیو منتشر شده از نیروگاه فوکوشیما به 10 درصد تشعشعات رادیواکتیو از نیروگاه چرنوبیل رسیده است. به گزارش این آژانس ژاپنی، این سطح از شدت خطر آلودگی هسته ای تنها در حادثه نیروگاه هسته ای چرنوبیل اعلام شده بود.
دولت آلمان اولین دولت اروپایی بود که پس از وقوع فاجعه هولناک نیروگاههای هسته ای فوکوشیمای ژاپن اعلام کرد که تا یک دهه دیگر فعالیت تمام مراکز و نیروگاههای هسته ای خود را متوقف خواهد کرد.
این تصمیم دولت آلمان نه تنها همچون یک بمب خبری در میان رسانه های جهان صدا کرد، بلکه رفته رفته تاثیر این اقدام بر سایر کشورهای اروپایی آشکار می شود.
بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها که روزنامه های فیگارو و لوموند و لزکو فرانسه آن را منتشر ساختند، قریب به هشتاد درصد از مردم فرانسه با ادامه فعالیت های هسته ای کشورشان مخالفت کردند، که به نظر می رسد تصمیم دولت آلمان برای توقف فعالیت های هسته ای بیش از فاجعه نیروگاه های فوکوشیما مردم فرانسه را برای اظهار این مخالفت مصمم کرد.
در سوی مقابل ملت فرانسه ، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور این کشور به تازگی در اظهاراتی در واکنش به تصمیم دولت آلمان مبنی بر توقف فعالیت های هسته ای، استفاده از منابع جایگزینی را به آلمان ها پیشنهاد کرد که از طریق فرانسه تامین شود.
وی با بیان اینکه قصد ندارد فضای رقابت در عرصه انرژی را از بین ببرد، اذعان کرد که در عین حال نمی تواند امتیازات قابل توجه تصمیم آلمان در اقتصاد فرانسه را نادیده بگیرد. سارکوزی همچنین برای فروش برق هسته ای به آلمان اعلام آمادگی کرد.

تاثیر تصمیم دولت آلمان بر تشکیل بازار واحد انرژی اروپا
تصمیم اخیر دولت آلمان برای توقف راکتورهای اتمی، چشم انداز تصمیم های اتحادیه اروپا برای تشکیل بازار واحد انرژی را در هاله ای از ابهام فرو برده است به طوری که کشورهای عضو اتحادیه باید در اندیشه یافتن اشکال دیگری از همکاری در زمینه انرژی باشند.
نزدیک به 10 سال است که آلمان ها طرح خروج از برنامه های هسته ای اتحادیه اروپا را به طور غیر رسمی مطرح می کنند؛ اما سرانجام تصمیم نهایی خود دراین زمینه را پس از فاجعه اتمی فوکوشیما رسما و بدون مشورت با دیگر دولت های عضو این اتحادیه اعلام کردند.
به گزارش پایگاه خبری لزکو و برخی دیگر از منابع خبری فرانسوی زبان، آلمان ها به دو دلیل برتصمیم خود پافشاری دارند: اول اینکه بر اساس بند 194 معاهده لیسبون، اتحادیه اروپا، حق انتخاب بین منابع مختلف انرژی را برای اعضا در نظر نگرفته است و دیگر اینکه دولت فرانسه برای ساخت راکتور هسته ای ' فلامان ویل' در شهر شربورگ استان مانش در شمال غرب این کشور نظر دیگر اعضا را نیز جویا نشد.
هزینه تأمین برق در هر یک از اعضای اتحادیه اروپا که به انرژی هسته ای دسترسی ندارد، معادل 100 تا 150 یورو در کیلووات ساعت، بیش از کشورهایی همچون فرانسه است که به طور گسترده به تولید انرژی هسته ای می پردازند.
گزارشها حاکی است پس ازاعلام تصمیم دولت آلمان، گمانه زنی ها برای افزایش قیمت انرژی از سوی دولت فرانسه، آغاز شده است.
دولت آلمان نیز اعلام کرد که دیگر برق هسته ای خریداری نخواهد کرد زیرا ، ظرفیت انتقال برق بین فرانسه و آلمان به روشهای دیگر به اندازه کافی گسترده است.
با وجود تصمیم دولتمردان آلمان مبنی بر توقف فعالیت های هسته ای تا کمتر از 10 سال دیگر، دولت فرانسه مصم به ادامه این فعالیت هاست؛ این در حالی است که برخی از احزاب فرانسه معتقدند که تغییرات در برنامه هسته ای کشورشان نیز باید به تدریج صورت گیرد و برخی دیگر نیز تصمیم دولت آلمان را تصمیمی سیاسی توصیف کرده اند.
آلمان با دارا بودن 17 واحد نیروگاهی برق هسته ای از مجموع 440 نیروگاه برق هسته ای فعال جهان، سه و هشت دهم درصد از راکتورهای فعال برق هسته ای جهان را در اختیار دارد.
به گزارش منابع خبری ، آمریکا با 104، فرانسه 58، ژاپن51، روسیه32، آلمان17، کره جنوبی21،انگلیس19، کانادا18، اوکراین15 و چین با 13 نیروگاه هسته ای به ترتیب 10 کشور برتر جهان در زمینه تولید انرژی هسته ای به شمار می روند.

 

منبع: / خبرگزاری / ایرنا ۱۳۹۰/۳/۲۱

نظر شما